افزایش 4 برابری مشاوره های خانوادگی در ایام کرونایی، مهدها حق دریافت شهریه فروردین را ندارند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: آمارها نشان داده مراجعین تلفنی با سامانه 1480 جهت دریافت و در خواست مشاوره به ویژه در مسائل خانوادگی در ایام کرونایی 4 برابر افزایش پیدا نموده است که قطعا از این به بعد، و حتی پس از مهار کرونا به مشاوره های تخصصی احتیاج بیشتری خواهیم داشت.

افزایش 4 برابری مشاوره های خانوادگی در ایام کرونایی، مهدها حق دریافت شهریه فروردین را ندارند

عباس صادق زاده شامگاه شنبه ششم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با موضوع نقش بهزیستی و اقدامات دوران کرونایی و پساکرونایی اظهار کرد: هر ساله طرح ضیافت مهر برای کمک به مراکز نگهداری بچه ها بی سرپرست، بدسرپرست، معلولین و سالمندان توسط سازمان بهزستی در راستای اقدامات خیرخوهانه و کمک های مردمی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می گردد که سال جاری به دلیل شیوع ویروس کووید 19 به شکل حضوری این گونه برنامه را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هرساله شاهد رونق بیشتر حضور خیرین در این طرح بودیم اضافه کرد: سال جاری نیز همین حرکت را به شکل غیرحضوری و به وسیله فضای مجازی ادامه خواهیم داد و از خیرین و مردم نجیب و شریف استان کرمان می خواهیم کمک های نقدی و یا اقلام مورد احتیاج مراکز نگهداری را به صورت مستقیم در اختیار خود مراکز قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به حضور 1400 نفر کودک بدسرپرست و بی سرپرست در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان کرمان گفت: مانند سال های گذشته چشم انتظار کمک خیرین هستیم که می تواند این کمک ها در قالب هدایای نقدی، اقلام خام و خشک و حتی اقلام بهداشتی به مراکز باشد.

صادق زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط فعالیت مهدهای کودک در ایام کرونایی پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که سوال و دغدغه مردم، خانواده ها و مدیران است، بحث های فعالیت مهدهای کودک در ایام کرونایی است.

وی ادامه داد: در تمامی مهدهای کودک یک قرارداد بین خانواده و مدیر مهد تنظیم شده که در این قرارداد موارد حوادث غیرمترقبه و نقش مدیر و خانواده در این بند به صورت کامل معین و تبیین شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر اینکه هم حامی خانواده ها و هم حامی مدیران مهدهای کودک هستیم اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدهای کودک از اوایل اسفندماه، مقرر کردیم که هزینه های پرداخت شده توسط خانواده ها به مهدهای کودک در اسفندماه به حساب آورده گردد اما وجوهی بابت کلاس های فوق برنامه توسط مهدها از خانواده ها گرفته نگردد و از سوی دیگر معین کردیم که در سال 99 فعلا قرار نیست شهریه ای از سوی خانواده ها به مهدها پرداخت گردد.

صادق زاده با تاکید بر اینکه باید حمایت از مهدهای کودک به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد اضافه کرد: تقریبا 60 درصد از مهدهای کودک استان نموده ضررده یا و در بهترین شرایط سود و منافعی ندارند که عمده این مهدهای ضرر ده در حاشیه شهرهای استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه 40 درصد مهدهای استان کرمان ضرر نمی دهند اضافه کرد: با مکاتباتی که صورت گرفت، پیشنهاد ارائه تسهیلات قرض الحسنه و یا کمک های بلاعوض به مدیران مهدهای کودک را ارائه دادیم که در این راستا استاندار کرمان دستور پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مهدهای استان را را صادر کردند که هم اکنون در مرحله تشریفات کار است و به زودی ساز و کار ارائه این نوع تسهیلات را ارائه خواهیم داد تا بخشی از ضررهای مهدهای کودک جبران گردد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: همچنین طبق بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغلی مانند مربیان مهدهای کودک که جزء مشاغل سخت و زیان بار هستند می توانند در این ایام از بیمه بیکاری نیز برخوردار شوند.

صادق زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع واگذاری مسکن به معلولین و افرا بدسرپرست و بی سرپرست اشاره نمود و گفت: جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای فراوانی بسکمک است. از معلولین خفیف و خیلی شدید، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست تا سالمندان.

وی با بیان اینکه از سال 90 توجه به تامین مسکن این گروه از احتیاجمندان در دستور کار سازمان بهزیستی نهاده شد اضافه کرد: سازمان بهزیستی وظیفه مستقیم در تامین 100 درصدی مسکن افراد تحت پوشش خود را ندارد و ما فقط بحث حمایتی را می توانیم انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: به همین دلیل احداث 8700 واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش این سازمان در استان کرمان در دستور کار قرار دادیم که تا به امروز 6000 واحد تحویل داده شده که در این راستا تا 10 میلیون تومان نیز تسهیلات بلاعوض را پرداخت نموده ایم.

صادق زاده اضافه کرد: اخیرا قراردادی بین سازمان بهزستی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تنطیم شده که در این راستا قرار است برای زنان سرپرست خانواده ها و معلولین شدید خانه های 50 و 60 متری بدون مشارکت اقتصادی از سوی فرد، ساخته و تحویل این خانواده ها دهیم.

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود درباره شرایط پساکرونایی نیز گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه گردد، پرداختن به پیامدهای بعد از یک حادثه است.

وی با بیان اینکه هنوز به دوران پسا کرونایی نرسیده ایم و فعلا در مرحله اقدام برای مهار و کنترل این بیماری هستیم اضافه کرد: هر حادثه ای که رخ می دهد پیامدهای اجتماعی را به همراه خواهد داشت و به عبارت دیگر در پس هر حادثه ای، یکسری پیامدهای اجتماعی است که باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید خودمان را برای پیامدهای حوادث آماده نموده و برای آنها یک برنامه اجتماعی داشته باشیم اظهار کرد: به دلیل افزایش زمان های حضور افراد در خانواده به دلیل شرایط قرنطینه خانگی، نقش پدر و مادر از والدین به معلمی، سرگرم کننده و برنامه ریز تبدیل شده که همین امر باعث بروز خیلی از تنش ها در خانواده در این ایام شده و علت افزایش این تنش ها نیز به دلیل نداشتن برنامه اجتماعی مناسب است.

صادق زاده با تاکید بر اینکه برنامه اجتماعی شامل آموزش های مهارت های زندگی است اظهار کرد: به شدت در بحث لزوم آموزش های مهارت زندگی با یک خلا قانونی و پروتکلی روبرو هستیم که باید در بعضی موارد این آموزش ها از جمله آموزش های پش از ازدواج در سطح کشور و به ویژه استان کرمان اجباری گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش های مهارت های زندگی را به قانون تبدیل کنیم اظهار کرد: در این روزها مسائل تاب آوری، مهارت زندگی و نحوه ارتباطات و تعاملات در منزل چه از سوی زن و شوهر و چه از سوی فرزندان خودش را به خوبی نشان داده و به دلیل آنکه این آموزش ها داده نشده است شاهد افزایش اختلافات خانوادگی در ایام کرونایی و حتی پساکرونایی خواهیم بود.

وی به مراکز مشاوره بهزیستی اشاره نمود و گفت: آمارها نشان داده مراجعین جهت دریافت و در خواست مشاوره به ویژه در مسائل خانوادگی در ایام کرونایی 4 برابر افزایش پیدا نموده است که قطعا از این به بعد، و حتی پس از مهار کرونا به مشاوره های تخصصی احتیاج بیشتری خواهیم داشت.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه طبق پروتکل های این سازمان، برای هر 45 دقیقه خدمات مشاوره ای، 75 هزار و 500 تومان باید توسط افراد پرداخت گردد اضافه کرد: قطعا در چنین شرایطی این موضوع برای همه امکان پذیر نخواهد بود و به همین دلیل در استان کرمان قرار شد بخشی از اعتبارات استانی به این موضوع اختصاص داده گردد که برای افراد احتیاجمند مشاوره های بلند مدت در قالب طرح کمک ورها پرداخت این هزینه مشاوره ای از سوی سازمان بهزیستی صورت گیرد و فرد به صورت رایگان مشاوره های لازم را دریافت کند.

صادق زاده با تاکید بر اینکه باید برای مشاوره ها پوشش بیمه ای ایجاد کنیم اظهار کرد: بحث پوشش بیمه ای مشاوره ها باید به صورت ملی مطرح گردد تا دولت اعتبارات ویژه و خاصی را به این مهم اختصاص دهد که این پیشنهاد نیز از سوی استان کرمان به سطح ملی ارائه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1325

به "افزایش 4 برابری مشاوره های خانوادگی در ایام کرونایی، مهدها حق دریافت شهریه فروردین را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 4 برابری مشاوره های خانوادگی در ایام کرونایی، مهدها حق دریافت شهریه فروردین را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید