تاریخی که واکسن کرونا در دسترس همه ایرانی ها قرار می گیرد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، یک متخصص بیماری های داخلی گفت: با ذهنیت ساخته شدن واکسن، کرونا را دست کم نگیریم، چراکه می تواند به یک فاجعه تبدیل گردد.

تاریخی که واکسن کرونا در دسترس همه ایرانی ها قرار می گیرد

به گزارش ایسنا، اشکان نقوی نیا با اشاره به موضوع خودمراقبتی در خصوص بیماری کرونا، گفت: در خصوص بحث خودمراقبتی هنوز مهمترین و کاربردی ترین روش مبارزه با پاندمی کرونا همین خودمراقبتی است که باید گفت در دو قسمت باید انجام گردد؛ قسمت اول مربوط به زمان پیش از ابتلا بوده که اتفاقا اهمیت بیشتری هم دارد و در این خصوص می توان به مواردی همچون رعایت فاصله های اجتماعی، پوشیدن ماسک، شستشوی مداوم دست ها به خصوص پس از تماس با سطوح مختلف، استفاده از دستکش در تهیه و آماده سازی مواد غذایی خام مثل گوشت و مرغ، میوه ها و رعایت اصول صحیح بهداشتی ضدعفونی مواد غذایی، پرهیز از شرکت در اجتماعات و اماکن شلوغ، پرهیز از مسافرت ها و برگزاری میهمانی های غیر ضروری و توجه ویژه به گروه های پرخطر اشاره نمود.

وی ادامه داد: قسمت دوم مربوط به اصول خودمراقبتی پس از علامت دار شدن است که توصیه می گردد به محض بروز علائمی مثل درد بدن، تب و لرز، سرفه، اختلال حس بویایی و چشایی، تنگی نفس و ... به پزشک معالج مراجعه گردد. افرادی که چنین علائمی دارند باید اصول قرنطینه و فاصله اجتماعی را به شکل سخت گیرانه رعایت نمایند تا باعث سرایت و انتقال بیشتر نشوند. همچنین این افراد باید به توصیه ها و آموزش های گروه درمان در طی دوره نقاهت بیماری توجه ویژه نمایند و تا اتمام دوره نقاهت ذکر شده از قرنطینه خارج نشوند.

این متخصص بیماری های داخلی اعلام نمود: در صورت رعایت این اصول به طور حتم پاندمی قابل کنترل خواهد بود و شاهد پیک های بعدی نخواهیم بود.

در دسترس قرار دریافت واکسن برای هموطنان ایرانی حداقل شش ماه تا یکسال زمان خواهد برد

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین نگرانی روز های اخیر، وارد شدن به پیک چهارم بوده که روز به روز هم محتمل تر می گردد، گفت: یکی از اتفاقات شاید نامناسبی که افتاد این بود که پخش شدن خبر ساخته شدن واکسن منجر به ایجاد یک حالت کم توجهی و القای این ذهنیت شد که داستان کرونا به سر رسیده است، در حالیکه اولا متاسفانه در دسترس قرار دریافت واکسن برای هموطنان ایرانی حداقل شش ماه تا یکسال زمان خواهد برد و ثانیا ما هنوز در خصوص تاثیر مثبت واکسن در کنترل پاندمی مطمئن نیستیم و لذا این تصور که، چون واکسن ساخته شده است، پس می توان به شرایط عادی بازگشت، یک تصور بسیار خطرناک است.

خطر پیک چهارم بسیار نزدیکتر از چیزی که تصور می کنیم خواهد بود

نقوی نیا با بیان اینکه در کشور ما هم این روز ها شاهد چنین تفکری هستیم، توضیح داد: این موضوع با برطرف بعضی محدودیت ها و برگزاری مراسم مختلف و البته عید نوروزی که با دید و بازدید ها و مسافرت ها همراه خواهد بود، توام شده است که با در کنار هم قراردادن این مولفه ها می توان نتیجه گرفت که خطر پیک چهارم بسیار نزدیکتر از چیزی که تصور می کنیم خواهد بود و خبر بدتر اینکه با توجه به الگو های آماری تعداد مبتلایان و تلفات هر پیک از پیک قبلی بیشتر است و این به منزله یک هشدار برای جامعه می باشد.

این پزشک اردبیلی با اشاره به توانایی ویروس در ایجاد جهش های مختلف که منجر به افزایش شدت سرایت و انتقال می گردد، گفت: به عنوان تجربه شخصی بیمارانی که طی بیست روز اخیر بستری نموده ام به نسبت زمان مشابه چند ماه پیش بدحال تر و با شدت درگیری ریوی بیشتر بوده اند، اینکه این موضوع اتفاقی است یا به جهش های ویروس مربوط است منوط به انجام آزمایشات پیشرفته می باشد که متاسفانه فقط در تهران انجام می گردد.

نقوی نیا تاکید نمود: ضروری است بنده نه به عنوان یک عضو کوچک مجموعه بهداشت و درمان، بلکه به عنوان یک شهروند عرض کنم که کادر درمان و سلامت استان از دایره مدیریت و ریاست تا بدنه شاغل در مراکز درمانی افرادی بسیار دلسوز و مسئولیت پذیر هستند که دغدغه سلامت مردم را دارند. کوشش های فراوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و مجموعه علوم پزشکی استان باعث شده تا در مراکز درمانی از حیث امکانات درمان نسبت به سایر استان ها کمبودی نداشته باشیم.

این پزشک اردبیلی با بیان اینکه امروز تمام درمان های موثر در مدیریت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان در دسترس هستند و این مایه خوشحالی ماست، اعلام نمود:، اما به نظر بنده در زمان بروز پیک و اوج ابتلا مهمترین مساله کمبود فضای فیزیکی و پرسنل مرتبط می باشد، در چنین شرایطی تدارک و تجهیز بیمارستان های صحرایی به شکل استندبای می تواند به حل این مشکل در صورت بروز پیک یاری کند که مطمئن هستم در برنامه های مجموعه مدیریت دانشگاه به این امر توجه شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1815

به "تاریخی که واکسن کرونا در دسترس همه ایرانی ها قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخی که واکسن کرونا در دسترس همه ایرانی ها قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید