شرح وزارت علوم درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه ها ، راهکارهای جلوگیری از تقلب در امتحانات غیرحضوری

به گزارش تور ارمنستان ارزان، روش های پیشنهادی برگزاری امتحانات انتها نیمسال جاری دانشگاه ها توسط معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام شد. در روش های پیشنهادی، آزمون حضوری برای همه دانشگاه ها غیرضروری عنوان شده است.

شرح وزارت علوم درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه ها ، راهکارهای جلوگیری از تقلب در امتحانات غیرحضوری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش تور ارمنستان ارزان به نقل از مهر، معاونت آموزشی وزارت علوم، سند راهنمای اجرای آزمون غیرحضوری در دانشگاه ها را گفت که بخش هایی از آن به این توضیح است: در حال حاضر و با توجه به وقفه در آموزش های حضوری در پی شیوه بیماری کووید- 19، یکی از دغدغه های مهم دانشگاه های کشور در فضای آموزش های الکترونیکی موجود، بحث برگزاری آزمون و روش های اجرایی مرتبط با آن است.

دو مساله مهم در برگزاری آزمون های غیرحضوری، تناسب کافی آزمون با ارزشیابی اهداف درس و میزان اعتبار آزمون است. هدف اصلی برگزاری آزمون، سنجش پیشرفت تحصیلی دانشجو در راستای رسیدن به اهداف درس، به طور خاص و دوره تحصیلی به طور عام است.

پس هم راستایی آزمون و اهداف مورد نظر، اهمیت خواهد داشت. به طور مسلم در فضای موجود حاکم بر آموزش عالی در دنیا، ضمن توجه به اهداف باید در همه روش های ممکن تأمل و توجه کرد و مطلوب ترین حالت آن است که متناسب با شرایط و اهداف، ترکیبی از روش ها را انتخاب کرد.

به طور خلاصه، هدف اطمینان از دریافت اطلاعات و مهارت های نهایی یک درس توسط دانشجو است. اما آیا حتی در شرایط دوره های حضوری با برگزاری یک یا دو امتحان کتبی، این هدف حاصل می گردد؟ استفاده از ترکیبی از روش های ارزشیابی، ترجیحاً به صورت مستمر یا چند مرحله ای، اطمینان نظام دانشگاهی را در خصوص یادگیری دانشجو افزایش می دهد.

روش های متنوع و موثری برای برگزاری آزمون های خاتمه نیمسال تحصیلی دانشگاه ها در سال تحصیلی 1399 - 1398 وجود دارد که بعضی از آنها با روش های سنتی مرسوم تفاوت هایی دارند. در این سند به اختصار توضیحاتی درباره روش های اجرای آزمون ارایه شده است.

  • روش های پیشنهادی اجرای امتحانات خاتمه نیمسال جاری

1- آزمون های حضوری: برگزاری آزمون حضوری با رعایت فاصله ها و دستورالعمل های ارسال شده پیشین در نیمسال جاری امکان پذیر است. اما این گزینه در شرایط بحران کرونا برای همه دانشگاه ها و همه دانشجویان یک دانشگاه تقریباً غیرممکن و همچنین غیرضروری به نظر می رسد. از این رو مطلوب آن است که برنامه ریزی در برگزاری آزمون ها بر پایه روش های غیرحضوری باشد و صرفاً برای بعضی دانشگاه ها بسته به شرایط و امکانات، از آزمون های حضوری بهره برد.

2- آزمون برخط غیرهمزمان بدون نظارت: استفاده از ابزارهای آزمون برخط به صورت غیرهمزمان یا بدون نظارت مستقیم بر اجرا، دومین روش امکان پذیر برگزاری آزمون است. این نوع آزمون ها در محیط های سامانه های آموزش الکترونیکی مثل مودل که اغلب دانشگاه ها با آن آشنا هستند قابل اجراست. البته در گوگل یا سایر بسترها هم ممکن است ابزارهایی در دسترس باشند، اما توصیه اکید توجه جدی به ظرفیت های مودل در راستای برگزاری آزمون است.

3- روش آزمون برخط همزمان دارای نظارت: در این روش، آزمون برخط به صورت همزمان و با حضور مراقبتی تصویری آزمون گیرنده انجام می گردد. برای هر کدام از این روش ها توضیحات تکمیلی و نیز فیلم های آموزشی تهیه شده است که لینک آنها روی صفحه اختصاصی آموزش های الکترونیکی بر وبگاه وزارت علوم قرار گرفته است. از این رو برای آشنایی بیشتر و درک بهتر اکیداً توصیه می گردد به طور کامل به آنها مراجعه گردد.

در رابطه با آزمون های غیرحضوری، به طور خلاصه باید گفت می توان با اجرای مواردی چون محدود کردن زمان نمایش هر سوال، تصادفی کردن شماره سوالات برای دانشجویان مختلف، مفهومی کردن سوالات و مواردی از این قبیل احتمال تقلب در امتحان را به شدت کاهش داد. البته اینها اغلب با تاکید بر سوال های چند گزینه ای است اما در خصوص سوالات تشریحی هم تا حدودی قابل اجرا و اثربخش است.

در خصوص آزمون های برخط با نظارت تصویری همزمان هم چند روش بیان شده که در آنها هم علاوه بر رعایت موارد فوق می توان با نظارت تصویری دقت بیشتری به خرج داد و احتمال تقلب را کاهش داد. اما هیچ روشی ضامن عدم تقلب نیست.

البته بحث داشتن دسترسی به اینترنت یا حداقل یک گوشی تلفن مناسب لازم است و اگر فرضاً بطور عمدی یا به صورت غیرعمد قطعی ارتباط صورت پذیرفت، گزینه تکرار در زمان دیگر یا در مکانی دیگر برای دانشجو می تواند فراهم باشد (البته نه به صورتی که ترغیب نماینده تکرار این موارد باشد).

  • گزینه هایی برای برگزاری آزمون های غیرحضوری

1- استفاده از سامانه مدیریت آموزشی مودل (Moodle)

در خصوص این گزینه، دانشگاه می تواند بستری را برای برگزاری آزمون های خاتمه ترم فراهم کند تا امکان استفاده از انواع سؤال های زیر در هر آزمون وجود داشته باشد:

- سؤالات چند گزینه ای

- سؤالات تشریحی که دانشجو پاسخ را تایپ می کند.

- سؤالات تشریحی که دانشجو سؤالات را روی برگ کاغذ پاسخ می دهد و سپس عکس آن را در پاسخ ارسال می کند.

- سؤالاتی که دانشجو در پاسخ صدای خود را ضبط نموده و ارسال می کند.

- سؤالاتی که پاسخ بله و خیر یا درست و اشتباه دارند.

2- استفاده از افزونه Quiz Connect در ادوبی کانکت. با استفاده از این گزینه می توان سؤالات چند گزینه ای طراحی و در محیط ادوبی کانکت آزمون را برگزار کرد. گفتنی است که در این مورد سؤالات باید حتماً به انگلیسی نوشته شوند و امکان فارسی نویسی وجود ندارد.

3- استفاده از محیط معمول صوتی، تصویری و متنی Adobe Connect و برگزاری آزمون به صورت کتبی، شفاهی و یا ترکیبی. این گزینه با توجه به اینکه امکان مشاهده دانشجویان به وسیله وب کم و مکالمه رو در رو با آنها میسر است کامل ترین گزینه برگزاری آزمون است و امکان تخلفات به حداقل می رسد. در این روش استاد و دانشجویان در همان کلاس ادوبی کانکت) یا محیط های مشابه آن (خود در زمان آزمون وارد شده و آزمون برگزار می گردد.

در صورتی که تعداد دانشجویان هم زیاد باشد استاد می تواند کلاس را به دو یا چند گروه تقسیم و در دو یا چند کلاس مجازی مجزا آزمون را برگزار کند تا دچار مسائل کمبود پهنای باند و تعداد زیاد دانشجویان در یک کلاس نباشد و مدیریت کلاس هم ساده تر باشد. نمونه هایی از برگزاری این نمونه آزمون و آموزش های لازم از وبگاه معاونت آموزشی و لینک های ذکر شده قابل دریافت است.

4- استفاده از سایر روش های ممکن همچون برگزاری آزمون شفاهی به وسیله ادوبی کانکت یا محیط های مشابه آن. در این روش استاد و دانشجویان در کلاس مجازی حضور پیدا می نمایند و استاد سؤالات را ارایه می کند و دانشجویان بلافاصله و به صورت چهره به چهره به صورت شفاهی به سؤالات پاسخ می دهند.

  • روش های به حداقل رساندن خطا در آزمون مجازی

البته بدیهی است که در گزینه هایی که امکان مشاهده و مکالمه رو دررو با دانشجو میسر نیست، کنترل کامل بر رفتار دانشجویان وجود ندارد و نمی توان با اطمینان صد درصد سلامت برگزاری آزمون ها را تأیید کرد اما روشهایی برای به حداقل رساندن خطا ممکن است. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- فرآیند آزمون به گونه ای است که با آغاز آزمون توسط دانشجو در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سؤال وجود دارد و در صورت پاسخ دادن و یا رد کردن سؤال، سؤال بعدی نمایش داده خواهد شد.

2- امکان برگشت به عقب هم در آزمون برای دانشجو وجود ندارد تا اینکه نتواند جوابهای قبلی خود را به دیگران اعلام و یا تغییر دهد.

3- زمان آزمون هم محدود در نظر گرفته خواهد شد و هنگامی که این زمان به خاتمه برسد کل پاسخها به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.

4- هر دانشجو فقط یکبار مجاز به شرکت در آزمون است.

5- یک سؤال با پاسخ شفاهی در نظر گرفته خواهد شد که دانشجو در آن فقط باید خودش را معرفی کند تا اینکه مطمئن شویم خودش در آزمون شرکت نموده و مشخصات خود را برای شخص دیگری برای شرکت در آزمون ارسال ننموده باشد.

6- ترتیب سؤالات آزمون برای هر دانشجو متفاوت از بقیه خواهد بود.

7- در خصوص سؤالات چند گزینه ای، چینش گزینه ها هم برای دانشجویان تغییر خواهد نمود.

8- هر دانشجو فقط یکبار می تواند به سیستم وارد گردد و با یک نام کاربری امکان چندین ورود موازی وجود ندارد.

نکات قابل توجه در خصوص برگزاری آزمون های برخط

بهترین نوع سؤال برای برگزاری این آزمون ها سؤالات چند گزینه ای یا پاسخ کوتاه است.

بهتر است تعداد بیشتری سؤال نسبت به تعداد سؤالات آزمون تهیه شده تا در انتخاب تصادفی سؤالات احتمال شبیه شدن سؤالات کم و امکان تقلب کمتر گردد.

با توجه به اینکه در زمان برگزاری آزمون برخط استرس و فشار بر دانشجو زیاد است، زمان مورد احتیاج برای آزمون نیز باید طوری تنظیم گردد که دانشجو پیروز به پاسخ دادن کل سؤالات گردد و همچنین زمان زیادی هم برای برقراری ارتباط با دیگر دانشجویان نداشته باشد.

  • برخورد با هرگونه تخلف یا سوءاستفاده

در خاتمه تأکید می گردد که شایسته است با توجه به اهمیت ایجاد اعتماد در فضای فعالیت های غیرحضوری، دانشگاه ها با هرگونه تخلف یا سوءاستفاده از شرایط کنونی در برگزاری آزمون ها برخورد قانونی حداکثری داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1407

به "شرح وزارت علوم درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه ها ، راهکارهای جلوگیری از تقلب در امتحانات غیرحضوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح وزارت علوم درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه ها ، راهکارهای جلوگیری از تقلب در امتحانات غیرحضوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید