دماوند؛ کوه دلار برای فدراسیون کوهنوردی، درآمدهای میلیاردی غیرشفاف!

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کوه دماوند به عنوان یک میراث طبیعی که ثبت ملی شده هر ساله اواسط تیر تا اواسط شهریور میزبان بسیاری از کوهنوردان داخلی و خارجی است و اگر درآمد صدور مجوز از سوی فدراسیون برای کوهنوردان را حساب کنیم به مبالغ میلیاردی می رسیم که البته هیچ گاه در خصوص این مبالغ شفاف سازی صورت نمی گیرد.

دماوند؛ کوه دلار برای فدراسیون کوهنوردی، درآمدهای میلیاردی غیرشفاف!

به گزارش خبرنگاران، شاید اگر به عنوان یک کوهنورد بخواهید صعود به قله های معروف مانند اورست و یا هر قله دیگر را داشته باشید در ابتدا واژه پرمیت (permit) به گوشتان خواهد خورد. پرمیت همان مجوز و اجازه صعود به قله خواهد بود؛ مجوزی که متولیان کوهنوردی در کشور مربوطه از کوهنوردان خارجی دریافت می نمایند و در عوض به آنان خدمات می دهند. این هزینه گاهی بسیار زیاد خواهد بود به طوری که برای دریافت مجوز صعود به اورست 11 هزار دلار باید هزینه کنید. این قیمت با توجه به میزان ارتفاع کوه از کوهنوردان اخذ شده و چون اورست بلند ترین کوه جهان است هزینه بسیار بالاتری هم دارد.

حتی در بسیاری از کشور ها مانند پاکستان برای جذب گردشگر قیمت های پرمیت را تا حد ممکن کاهش داده و یا حتی آن را برای قله های 6 هزار متری رایگان نموده اند. سوال اصلی که در ذهن بسیاری از کوهنوردان ایرانی وجود دارد این است که پرمیت دماوند چه مقدار بوده و این هزینه صرف چه می گردد؟

داستان پرمیت برای یک قله 5610 متری به اسم دماوند!

کوه دماوند که از سال 81 به عنوان میراث طبیعی ثبت ملی شد هر ساله اواسط تیر تا اواسط شهریور ماه میزبان بسیاری از کوهنوردان داخلی و خارجی است. پرمیت و یا همان مجوز صعود برای این قله 50 دلار (حدود 850 هزار تومان به نرخ فعلی) است که توسط فدراسیون کوهنوردی از کوهنوردان خارجی برای صعود دریافت می گردد اما فدراسیون کوهنوردی هیچ وقت آمار دقیق صعود نمایندگان به این قله و دیگر قله ها را ارائه نداده و هر باری که از آنان خواسته شده که حتی آمار حدودی صعود نمایندگان به قله را بازگو نمایند، آمار روشنی را ارائه نمی نمایند.

با یک حساب ابتدایی می توان دریافت که سالانه بین 1500 تا 2000 نفر و یا حتی در برخی از سال ها 3000 کوهنورد خارجی برای صعود به دماوند به ایران می آیند. اگر فرض کنیم به طور میانگین هر ساله 2 هزار گردشگر برای صعود به دماوند وارد ایران شده و مجوز صعود 50 دلاری را پرداخت نمایند باید فدراسیون کوهنوردی ایران چیزی حدود 100 هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. اگر با دلار را به قیمت فعلی یعنی حدود 17 هزار تومان حساب کنیم فدراسیون کوهنوردی حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان فقط برای صدور مجوز کوه دماوند از خارجی ها دریافت می نماید.

اما این درآمد هیچ وقت در فدراسیون کوهنوردی معین نشده که چگونه خرج می گردد. همانطور که گفته شد این هزینه باید برای بهبود کیفیت خدمات در جهت دماوند هزینه گردد اما اگر به جهت و یا پناهگاه های دماوند سری بزنید خواهید دید که به آنها چندان رسیدگی نشده است. بارها بسیاری از کوهنوردان بیان نموده که آبروی کوه دماوند در خطر است اما به نظر می رسد گوش شنوایی وجود ندارد. چه بسا گردشگر هایی برای اولین بار به دماوند بیایند و آخرین سفر خود را تجربه نمایند.

سوالی که مطرح است و فدراسیون باید به آن پاسخ دهد این است که چرا هیچ آمار شفاف و روشنی از این درآمد رسانه ای نمی گردد و این پول در کجا خرج می گردد؟ مگر غیر از این است که باید این پول در دماوند خرج گردد؟

بسیاری از کارشناسان و کوهنوردان حرفه ای معتقد هستند که در مقابل پرداخت این مبلغ به عنوان پرمیت دماوند خدماتی که به گردشگر های خارجی ارائه می گردد چیزی در حد پایین تر از استاندارد و حتی غیر استاندارد است! همچنین خدمات غذایی بسیار ضعیف و غیر بهداشتی بوده که بارها باعث مسمومیت کوهنوردان و گردشگران شده است.

این مبالغ محاسبه شده بدون احتساب عواید فدراسیون کوهنوردی از اقامت و خدمات در پناهگاه ها است. ضمناً این فقط مجوز صعود به دماوند بوده اما بیشتر گردشگر هایی که به ایران می آیند علاو بر دماوند، علم کوه را هم فتح می نمایند که پرمیت آن 30 دلار است. همچنین بهتر است بدانیم که در هیچکدام از قله های منطقه آلپ که جزو پرترددترین و گرانترین مناطق کوهستانی جهان هستند، پولی به عنوان پرمیت دریافت نمی گردد در حالی که فدراسیون ایران برای صعود به علم کوه از 30 دلار نمی گذرد.

بسیاری از راهنماهای گردشگری و کوهنوردان حرفه ای این موضوعات و مسائل را بار ها اعلام نموده و از فدراسیون خواهان شفاف سازی شده اند اما هیچ وقت به آنان توجه نشد. از جمله مسائلی که در این زمینه مطرح شده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- پناهگاه ها به غیر از دو ماه تابستان در بقیه ایام سال به دلیل عدم سیستم گرمایشی و نبود عایق بندی تقریبا از محیط خارج سردتر است!

- پرسنل غیر متخصص و بی تجربه که حتی توان ارتباط برقرار کردن در سطح اولیه را با کوهنوردان ندارند.

- عدم وجود نظارت برای باربری و کمپینگ از سوی فدراسیون.

حال سوالی که باید فدراسیون کوهنوردی به آن پاسخ دهد این است که درآمد چندین هزار دلاری فدراسیون در کجا هزینه می گردد و فدراسیون کوهنوردی براساس چه قانون و معیاری این مبلغ را از کوهنوردان خارجی اخذ می نماید؟

البته این سوالات بارها مطرح شده اما جواب های شفافی به آن داده نشده است. کوهنوردان امیدوارند حال که فدراسیون جوابگو نیست مراجع قانونی ذی ربط به موضوع ورود نموده و میزان دقیق این درآمدهای میلیاردی را معین نمایند. همچنین انتظار می رود هزینه کرد این مبالغ نیز برای عموم روشن و شفاف سازی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1385

به "دماوند؛ کوه دلار برای فدراسیون کوهنوردی، درآمدهای میلیاردی غیرشفاف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دماوند؛ کوه دلار برای فدراسیون کوهنوردی، درآمدهای میلیاردی غیرشفاف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید