راه جدید ویروس کرونا برای صدمه به انسان ، حرکت از دستگاه تنفسی به سیستم عصبی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، پروتئین ویروس SARS-CoV-2 که در سلول های نورون پیدا شده، نشان می دهد نورون های مرتبط با بویایی ممکن است توسط ویروس آلوده شوند.

راه جدید ویروس کرونا برای صدمه به انسان ، حرکت از دستگاه تنفسی به سیستم عصبی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ براساس مطالعات جدید، ویروس کرونای جدید ممکن است به وسیله بینی وارد مغز گردد که می تواند به شرح نشانه های عصبی دیده شده در بیماران کووید-19 نیز یاری نموده و تشخیص و اقدامت پیشگرانه عفونت را آسان کند.

این تحقیق که در مجله نانوعلوم نیچر منتشر شده است، خاطرنشان می نماید که SARS-CoV-2 نه تنها دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر سیستم عصبی مرکزی نیز تاثیر گذاشته و درنتیجه علائمی مانند از دست دادن حس بویایی، چشایی، سردرد، خستگی و تهوع را ایجاد می نماید.

اگرچه تحقیقات اخیر وجود آران ای ویروسی در مغز و مایع مغزی نخاعی را توصیف نموده است، اما هنوز معین نیست که ویروس از کجا وارد شده و در مغز پخش می گردد.

محققان آلمانی مغز و نازوفارنکس 33 بیمار قربانی کووید-19 را آنالیز کردند. نازوفارنکسیا گلوی بینی که بخش فوقانی گلو را به حفره بینی متصل می نماید، اولین مکان احتمالی عفونت و تکثیر ویروسی است.

آن ها بیان کردند که متوسط سن قربانیان 71.6 سال و مدت زمان آغاز علائم تا مرگ آن ها نیز 31 روز بوده است. محققانماده ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 و پروتئین آن در مغز و نازوفارکس را پیدا نموده و افزودند که ذرات ویروسی دست نخورده ای نیز در حفره بینی دیده شده است. آن ها بیان کردند که بالاترین سطح آران ای ویروسی در غشای مخاط بویایی وجود دارد.

به گفته محققان، مدت زمان بیماری با میزان ویروس قابل تشخیص رابطه معکوس دارد. سطح بالای ژنتیک ویروسی در بیماری هایی با مدت زمان کوتاه تر یافت شده است.

این گروه همچنین پروتئین معینه SARS-CoV-2 را در انواع خاصی از سلول های لایه مخاطی بویایی، جایی که ممکن است از مجاورت بافت های اندوتلیال و عصبی برای ورود به مغز استفاده نمایند، پیدا کردند. به گفته محققان، پروتئین معینه ویروس در سلول هایی که نشانگر های عصبی را بیان می نمایند، یافت شد که نشان می دهد نورون های بویایی به اندازه نواحی دریافت سیگنال های بو و مزه درمغز ممکن است آلوده شده باشند.

آن ها گفتند که SARS-CoV-2 در مناطق دیگر سیستم عصبی، از جمله بصل النخاع، مرکز کنترل اولیه تنفس و قلبی عروقی مغز نیز یافت شده است. محققان خاطر نشان کردند که برای تشخیص مکانیسم های دقیق ورود ویروس به مغز کالبدشکافی و نمونه بردای بیشتری احتیاج است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1727

به "راه جدید ویروس کرونا برای صدمه به انسان ، حرکت از دستگاه تنفسی به سیستم عصبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه جدید ویروس کرونا برای صدمه به انسان ، حرکت از دستگاه تنفسی به سیستم عصبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید