سازمان ملل متحد: ویروس کرونا دهه ها پیشرفت اقتصادی و اجتماعی زنان را به عقب برگردانده است

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تهران (پانا) - برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از حکومت و رهبران جهان خواست شرایطی فراهم کنند تا زحمات و تلاش های دهه های اخیر در جهت پیشرفت حقوق زنان با شیوع ویروس کرونا بیش از این دچار عقبگرد تاریخی نشود.

سازمان ملل متحد: ویروس کرونا دهه ها پیشرفت اقتصادی و اجتماعی زنان را به عقب برگردانده است

به گزارش یورونیوز، این سازمان می گوید زنان و دست آوردهای آنها دارند یکی از پس از دیگری از بین رفته و جبران این آسیبها امکان دارد تا چند نسل نیز ادامه پیدا کنند.

این در حالی است که در اغلب کشورهای جهان، زنان شاغل، خصوصا پزشکان و پرستاران و مددکاران اجتماعی بسیار بیشتر از مردان، در خط مقدم حاضر بوده اند و همزمان مسئولیت امور خانواده را هم بر عهده داشته اند. با این حال آمارها نشان می دهند که نابرابریها در جریان همه گیری جهانی کرونا بیشترشده اند.

برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد در این گزارش از جوامع و حکومتها می خواهد تلاش بیشتری داشته باشند تا زنان در تصمیم گیریهای جهانی نقش بیشتری ایفا کنند. آمارها نشان می دهند که کشورهایی که رهبران آنها را زنان تشکیل می دهند از جمله نیوزیلند و دانمارک در کنترل شیوع کرونا موثرتر از کشورهایی با رهبران مرد عمل کرده اند. سازمان ملل متحد می گوید در حالی که بین 70 تا 90 درصد کادر درمانی در یازده ماه اخیر را زنان تشکیل می دادند، اما کمتر از 30 درصد آنها در پست ها و سمت هایی تصمیم گیرنده در سطح های کلان حضور داشته اند.

سازمان ملل متحد می گوید آمار آزار و خشونت مردان علیه زنان در یازده ماه اخیر پیشرفت زیادی داشته است و همزمان بدلیل اعمال محدودیت های دولتی در سراسر جهان، مقابله با خشونت و مردسالاری سخت تر از پیش شده است.

آمارها هم چنین نشان می دهند که امنیت اقتصادی زنان نیز در دوران کرونا بیش از مردان به خطرافتاده است. میانگین اعداد جهانی نشان می دهند که نرخ بیکاری زنان از مردان 3 درصد بیش تر است.

در گزارش برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد می خوانیم که در کمتر از یک سال کرونا باعث شده است که دهه ها پیشرفت برای عدالت اقتصادی اجتماعی زنان رو به عقب برود.

سازمان ملل متحد می گوید در ماه های اخیر مطالعات زیادی درباره برابری جنسیتی روی 206 کشورجهان انجام داده است که تنها 12 درصد کشورهای عضو این سازمان، طرح و برنامه ای برای حمایت اززنان و حقوق آنان در دوران همه گیری دارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1664

به "سازمان ملل متحد: ویروس کرونا دهه ها پیشرفت اقتصادی و اجتماعی زنان را به عقب برگردانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل متحد: ویروس کرونا دهه ها پیشرفت اقتصادی و اجتماعی زنان را به عقب برگردانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید