نگاه ناباورانه به کرونا و گوش شنوایی که بعضی ها ندارند!

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران/آذربایجان شرقی با اتمام تعطیلات نوروزی و آغاز به کار برخی مشاغل و ادارات، زندگی بر مدار کرونا فراموش شد و حالا با نزدیک شدن به پایان اولین ماه بهار، بسیاری از افراد با خونسردی از کنار توریست چینی عبور کرده و حتی کاسه صبر کسانی که تا به حال در قرنطینه خانگی بودند هم لبریز شده است.

نگاه ناباورانه به کرونا و گوش شنوایی که بعضی ها ندارند!

عمل نکردن به توصیه های بهداشتی و برپایی دورهمی های خانوادگی و رفت و آمدها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در حالی پر رنگ شده است که رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مصاحبه های مختلف از فعال بودن بیماری در آذربایجان شرقی خبر می دهد.

تهیه گزارشات مختلف از درد و دل و خواسته پرستاران و پزشکانی که لباس فضایی به تن داشتند و چندین هفته بود که با خانواده شان دیدار نکرده بودند و تدفین فوتی های کرونا نیز باعث نشد تا برخی این بیماری را جدی بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تشریح علل رفتارهای برخی از افراد در روبروه با کرونا، اظهار می کند: برخی از افراد نسبت به اخبار و توصیه های دولت بدبین بوده و به شرایط گزارش شده از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و شرایط مرگ و میر ناباورانه نگریسته و آن را جدی نمی گیرند.

مهستی علیزاده، اضافه می کند: تمام این عوامل باعث مقاومت عده ای در برابر توصیه ها و رعایت ناکافی نکات بهداشتی به خصوص توصیه در خانه ماندن می شود.

وی با بیان اینکه این روزها شاهد افزایش موارد جدید بیماری و تشدید نگرانی های مربوط به بار بهداشت و درمان و عواقب بیماری از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی هستیم، می گوید: یکی از تاثیرگذارترین استراتژی های کند کردن سیر بیماری و کاهش مرگ و بستری، فاصله فیزیکی و جداسازی افراد مبتلا و ماندن در خانه است.

علیزاده، متذکر می شود: متاسفانه تعدادی از افراد همچنان بر بیرون ماندن از خانه پافشاری دارند، یک دسته از این افراد کسانی هستند که از شدت بیماری و آسیب پذیری خود در مقابل بیماری ناآگاه بوده و آگاهی کافی از عواقب و مسائل ابتلای خود یا اطرافیانشان به خصوص افراد سالمند و بیمار را به کرونا ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معتقد است که عده ای خود را مصون از مبتلا شدن به کرونا می دانند و با تصور اینکه جوان هستند و بیماری سختی نمی گیرند، به توصیه ها عمل نمی کنند، غافل از اینکه نمی توان با قاطعیت گفت که افراد جوان به نوع سخت بیماری مبتلا نمی شوند.

او، یاد آور می شود: افرادی مانند کارگران روزمزد، دستفروش ها، زباله گردها، کارگران اخراجی واحدهای تولیدی و کارخانه های تعطیل شده و چندین گروه دیگر این روزها برای سیر کردن شکم خانواده شان مجبور به خروج از خانه هستند.

وی، خاطرنشان می کند: بسکمک از این افراد در حاشیه و حومه شهرها در خانه های کوچک با جمعیت زیاد یا در محله هایی که فاصله و جدا سازی فیزیکی غیر ممکن است، زندگی می کنند و برای کسب درآمد از منزل بیرون آمده و در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرند.

علیزاده، متذکر می شود: این افراد ممکن است با قرار دریافت در معرض بیماری و با توجه به نحوه زندگی و شرایط خانه هایشان، عفونت را به اطرافیان و خانواده و دوستانشان منتقل کنند، در این صورت سرعت گسترش بیماری افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر ضرورت تعریف منبع درآمدی برای افرادی که به منظور تامین درآمد مجبور به خروج از خانه هایشان هستند، می گوید: در حال حاضر سازمان های مردمی و خیریه ها و داوطلبان در قالب حرکت های مردمی با تمام توان به تهیه اقلام غذایی و بهداشتی برای خانوارهای شناسایی شده اقدام می کنند، اما این کافی نیست و باید اقداماتی در بخش دولتی هم انجام شود.

وی، خاطرنشان می کند: دولت باید آگاه باشد که این کمک ها مایه حصول اطمینان از خانه ماندن این افراد و کمک به کنترل بیماری است.

رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معتقد است: سیستم بهداشتی با افزایش روز افزون موارد تا چند وقت دیگر قادر به ادامه فرایند پیگیری بیماران و جدا سازی آن ها و غرباگری اطرافیانشان نخواهد بود و این امر خود به گسترش بیماری کمک خواهد کرد، در این خصوص نیز باید از ایده هایی مانند استفاده از نیروهای داوطلب در اقدامات بهداشتی و غربالگری استفاده کرد.

وی در ادامه با جمع بندی عوامل موثر در عمل نکردن به توصیه های بهداشتی، خاطرنشان می کند: نابرابری اجتماعی و اهمیت تامین معاش افرادی که بخاطر نان شب مجبورند در بیرون از منزل باشند، باعث عدم رعایت توصیه ها به خصوص نماندن در خانه می شود.

وی اضافه نمود: سازمان های مردم نهاد و خیریه ها و داوطلبان در کمک به بخش دولتی برای کاهش نابرابری ها و کمک به بیمار یابی، غربالگری و پیگیری ها و در عملی شدن توصیه های بهداشتی به خصوص توصیه در خانه ماندن، نقش مهمی ایفا می کنند.

یک کارشناس فوریت های پزشکی نیز در ادامه با گلایه از کم توجهی مردم به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، می گوید: متاسفانه این بی توجهی بعد از تعطیلات عید بیشتر هم شده است.

حبیب حسینقلی زاده در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار می کند: تعدادی از مبتلایان هم در روبروه با کرونا حالت مقابله ای گرفته اند و گویا اصرار دارند تا بقیه را هم مبتلا کنند.

او با اشاره به تجربه اش در یکی از بیمارستان های تبریز، بیان می کند: متاسفانه با موردی روبرو بودیم که پس از اعلام مثبت بودن تستش، به خانه برگشته و بدون استفاده از ماسک و هیچ تدبیر بهداشتی، دیگران را هم در معرض ابتلا قرار داده و در مقابل نیروهای اورژانس مقاومت می کرد و مشخص نیست در این جهت چند نفر را آلوده کرده است.

این کارشناس فوریت های پزشکی، خاطرنشان می کند: به گفته برخی همکاران، تعدادی از بیماران بستری حتی از زدن ماسک در بخش هم امتناع می کنند و ما با چنین فرایندی به مبارزه با کرونا می رویم.

فرقی ندارد، تصادف و گازگرفتگی باشد یا کرونا، گوش شنوایی نیست!

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در یادداشتی، نوشت: فرقی ندارد، تصادف و گازگرفتگی باشد یا کرونا، گوش شنوایی نیست. نمی دانم جهتی که می رویم، چطور انتخاب می کنیم، چطور راهی می شویم، چطور به مقصد می رسیم، ولی بحث اصلی جدی دریافت مواردی است که در طول جهت زندگی ممکن است ما را از رسیدن به مقصد باز دارد و چه بسا رفتارهایمان باعث آسیب به دیگران نیز بشود.

شاید خود ما برخی اوقات ندانیم که ممکن است در جهت چه اتفاقاتی برایمان بیافتد و بایستی در این موارد توجه کافی به اطلاعات و هشدارهایی که متخصصین امر و مسئولین می دهند، بنمائیم.

در طول سالیان اخیر همواره شاهد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در طول سال هستیم که در فصول سرد سال افزایش پیدا می کند، با وجود اینکه همه ساله هشدارهای ایمنی توسط سازمان های درگیر در خصوص نحوه استفاده از وسایل گازسوز و پیشگیری داده می شود، ولی باز موارد تکرار و هر سال فوتی هایی در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن وجود دارد.

با وجود اینکه همه ساله هشدارهایی برای جلوگیری از تصادفات ترافیکی داده می شود و اندکی با رعایت قوانین رانندگی و توجه به هشدارهای پلیس و آگاهی از توان و میران ایمنی خودرو می توان جلوی بیشتر تصادفات رو گرفت؛ چطور که بیش از نیمی از موارد تصادفات بعلت خطای انسانی است. این خطاها هم منجر به آسیب خود فرد راننده و خانواده وی شده و هم می تواند منجر به آسیب افراد دیگر که در جاده در حال رانندگی ایمن هستند شود.

در حال حاضر سن مرگ و میر حوادث ترافیکی در دنیا به 5 تا 29 سال رسیده و بچه ها هم درگیر شده اند. به طوری که برخی اوقات شاید نه، بیشتر اوقات هیچ وسیله ایمنی در داخل خودرو برای بچه ها وجود ندارد، نه صندلی بچه، نه حتی نشستن بچه روی صندلی خودرو. چیزی که مشاهده می شود، بچه های سر پا در خودروهای در حال حرکت یا سر و گردن بچه ها بیرون از سانروف و یا بیرون از پنجره خودرو، که اندکی ترمز ناگهانی خودرو منجر به پرت شدن بچه روی خیابان یا ماندن بچه زیر ماشین می شود.

و بحران اخیر ویروس کرونا یا کووید 19 که با وجود اینکه هشدارها و توصیه های فراوانی مبنی بر ماندن در خانه و عدم حضور در مکان های شلوغ داده می شود ولی کو گوش شنوا.

به نظر می رسد تفکر غالب این باشد که این مسائل و بیماری ها گریبان ما را نخواهند گرفت و هر چه هست بر سر دیگران خواهد آمد و چنین می شود که مراکز درمانی دارند روز به روز مملو از بیمارانی می شوند که شاید با کوچک ترین اقداماتی توسط خود آن ها می توانستند جلوی بیماری را بگیرند.

ولی متاسفانه جدی نمی گیریم....

بر اساس این گزارش، کرونا همچنان قربانی می گیرد، بنابراین اگر کار ضروری ندارید، در خانه بمانید و به شیوع بیماری کمک نکنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1279

به "نگاه ناباورانه به کرونا و گوش شنوایی که بعضی ها ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه ناباورانه به کرونا و گوش شنوایی که بعضی ها ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید