پاسخ ایران به اتهامات گزارشگر سازمان ملل درباره هواپیمای اوکراینی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، سخنگوی وزارت امور خارجه سانحه هواپیمای اوکراینی را در حیطه صلاحیت و ماموریت کالامار گزارشگر سازمان ملل ندانست و با بیان اینکه گزارش نهایی تا قبل از انتها سال 99 به صورت عمومی منتشر می گردد، گفت: دادگاه بزودی به اتهامات متهمان این سانحه رسیدگی می نماید.

پاسخ ایران به اتهامات گزارشگر سازمان ملل درباره هواپیمای اوکراینی

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به اظهارات خانم اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد.

خطیب زاده با شرح اینکه طبق ماموریت گزارشگر ویژه قتل های فراقضایی و خودسرانه که در قطعنامه 5/44 شورای حقوق بشر به آن اشاره شده است، موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی اصولا در حیطه صلاحیت و ماموریت ایشان نیست، گفت: در حقوق بین الملل برای پرداختن به این موضوع چارچوب های تعیین و دقیق حقوقی و فنی وجود دارد و حوزه عمل گزارشگر ارتباطی به این چارچوب ها و مقررات ندارد و بلکه ورود ناپخته و بی دلیل گزارشگر ممکن است بر فرآیندهای قانونی تاثیر غیرسازنده نیز داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه نمود: موارد و مباحث متعددی از سوی ایشان مطرح شده که نشان می دهد اطلاعاتی که در اختیار وی قرار گرفته و مبنای تهیه این متن بوده، اطلاعاتی مخدوش، آمیخته به اشتباهات متعدد، جهت دار و نامرتبط بوده است و بر این اساس، بدون ارائه هرگونه ادله و شواهد معتبر اتهاماتی به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده و به خصوص به نظر می رسد ایشان با شتابزدگی نسبت به ورود به این موضوع اقدام نموده که نتیجه این شتابزدگی، یک متن غیرحرفه ای و فاقد اعتبار و استناد شده که موجب ایجاد سؤالات و ابهاماتی در مورد انگیزه این اقدام می گردد.

گزارش نهایی تا قبل از سرانجام سال 1399 به صورت عمومی منتشر می گردد

خطیب زاده در ادامه با تاکید بر اینکه حتی اگر خانم کالامار ورود به این موضوع را در حیطه صلاحیت خود می دانست، می توانست مدت محدودی صبر کند تا گزارش فنی سانحه و نیز کیفرخواست متهمان صادر گردد، اضافه نمود: گزارش فنی سانحه منطبق با استانداردهای بین المللی در تاریخ 29 دسامبر 2020 تهیه و به کشورهای مرتبط ارسال شده است و تا به امروز 3 کشور هم نظرات فنی خود نسبت به این گزارش را به مقام مربوطه ارسال نموده اند که عمدتا موید گزارش فنی بوده است. همچنین طبق اظهارات مقام مسؤول مربوطه، گزارش نهایی تا قبل از سرانجام سال 1399 به صورت عمومی منتشر می گردد. این گزارش چند صد صفحه ای به صورت دقیق، حرفه ای و جامع به عوامل موثر در رخداد سانحه و کلیه مسائل پرداخته است.

بزودی با تکمیل پرونده در دادسرای نظامی، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان را شروع می نماید

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اعلام اینکه کیفرخواست متهمان پرونده نیز در مراجع قضایی کشورمان در آستانه صدور است و بزودی با تکمیل پرونده در دادسرای نظامی، دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان را شروع می نماید، اضافه نمود: شاید یک علت این عجله بیجا، استعفای ایشان از سمت گزارشگری ویژه است و ایشان خواسته، با انتشار متنی نارس و شتابزده، جانشین خود را در برابر عمل اجرا شده قرار دهد و یا در برابر اقدام ایشان به انتشار این متن سیاست زده، وعده هایی در مورد موقعیت شغلی جدید در بعضی سازمان های غیردولتی دریافت نموده است.

خطیب زاده در سرانجام بار دیگر تاکید نمود: با توجه به اقدام خارج از وظایف گزارشگر و نادیده دریافت مکانیسم فنی و حقوقی بین المللی برای رسیدگی بر سوانح هوایی هیچگونه اثری بر این متن مترتب نیست، اما فارغ از انگیزه های ایشان و جدا از مسئله اصلی یعنی عدم صلاحیت وی برای ورود به این حوزه، جمهوری اسلامی ایران براساس اصل حسن نیت، پاسخ های تفصیلی به سؤالات و ابهامات مطرح شده را تهیه نموده است که به زودی به وسیله مقتضی ارائه خواهد شد.

گفتنی است اگنس کالامار گزارشگر ویژه قتل های فراقضایی و خودسرانه در گزارشی 45 صفحه ای مدعی شده که شرحات ایران درباره چگونگی سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین دارای تناقض است.

وی همچنین ایران را به دروغگویی در ارائه شرحات در این خصوص متهم نموده است.

18 دی ماه سال گذشته (1398) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و 176 سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند.

بنا بر اعلام دولت کانادا، 63 نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته اند. در این هواپیما 11 اوکراینی، 17 سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت خاطرنشان کرد.

صبح 21 دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می نماید تا با خطای انجام شده برخورد قانونی صورت گیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1919

به "پاسخ ایران به اتهامات گزارشگر سازمان ملل درباره هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ ایران به اتهامات گزارشگر سازمان ملل درباره هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید