توسعه نیروگاه های بادی در سرزمین بادها؛ سرمایه گذاران حمایت شوند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران، گروه استان ها- محمدرضا جباری: امروزه با کاهش مصرف سوخت های فسیلی در دنیا، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر که آلایندگی زیست محیطی کمتری دارند در سبد انرژی کشورهای مختلف دنیا صندلی ویژه ای کسب نموده و راه حل مهمی برای توسعه پایدار محسوب می گردد. در این میان بهره گیری از انرژی بادی یکی از گزینه های اصلی برای فراوری انرژی در دنیا بوده و سهم آن در فراوری دنیای برق به طور پیوسته روبه افزایش است.

توسعه نیروگاه های بادی در سرزمین بادها؛ سرمایه گذاران حمایت شوند

محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مسائل ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای، توجه به انرژی های تجدیدپذیر را دوچندان نموده و با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی های تجدیدپذیر در کشور، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی لازم است.

انرژی بادی به عنوان یکی از مهم ترین منابع انرژی های تجدید پذیر در کشورهای پیشرفته جهان محسوب می گردد و مزیت های آن موجب شده تا در مسیر جهت گیری ایران اسلامی به سمت اقتصاد بدون نفت، توسعه انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرارگرفته و وزارت نیرو نیز از سرمایه گذاری در پروژه های بادی حمایت جدی کند.

نوآوری در حوزه تکنولوژی، ظرفیت ویژه برای توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی، ارتقای عرضه، امنیت و تنوع بخشی به سبد انرژی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، از عمده اهداف مهم توسعه انرژی بادی است.

تأمین انرژی امروز یک بازار رقابتی است که فراوری برق در نیروگاه های بادی در مقایسه با نیروگاه های سوخت فسیلی برتری های نوینی را پیش روی کاربران قرار داده است.

فعالیت های گسترده بسیاری از کشورهای جهان برای فراوری الکتریسیته از انرژی باد، سرمشقی برای دیگر کشورهایی است که در این زمینه راه درازی در پیش دارند. در خصوص دورنمای آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می توان گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی به عنوان سوخت شده و امکان افزایش صادرات و تبدیل آن به مشتقات متنوع پتروشیمی با ارزش اضافه نموده بالا را فراهم می نماید.

در این میان کشور ایران نیز ازلحاظ منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می گردد که دارای پتانسیل فراوان انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد است.

استان قزوین هم با داشتن مناطق بادخیز ازجمله دشت قزوین، منطقه طارم سفلی، بویین زهرا و کوهین، استعداد ساخت نیروگاه های بادی بزرگ و کوچک با فراوری برق در واحدهای چند مگاواتی را دارد.

افتتاح دو نیروگاه بزرگ بادی در استان قزوین

پس از افتتاح نخستین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت 100 مگاوات در شهر تاکستان که زمینه 90 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف گازوئیل و جلوگیری از فراوری 250 تن گازکربنیک را مهیا نموده است این بار با حضور وزیر نیرو بزرگ ترین نیروگاه بادی ایران در منطقه سیاه پوش طارم استان قزوین به بهره برداری رسید.

ظرفیت بزرگ ترین نیروگاه بادی منطقه سیاه پوش طارم 61.4 مگاوات است که با 89 میلیون یورو معادل 800 میلیارد تومان و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز جهان ساخته شده است.

جلوگیری از انتشار سالانه 110 هزار تن گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی محیط زیست معادل کاشت 1100 هکتار جنگل و آلودگی 22 هزار خودرو و نیز فراوری انرژی پاک الکتریکی برای بیش از 75 هزار خانوار و یا 250 هزار نفر جمعیت از دیگر ویژگی های نیروگاه بادی سیاه پوش قزوین است.

احداث 65 نیروگاه تجدیدپذیر/ 30 هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیر در کشور رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح بزرگ ترین نیروگاه بادی کشور در طارم قزوین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ظرفیت تأسیس نیروگاه های تجدید پذیر در کشور بیش از 30 هزار مگاوات است که در حال حاضر 640 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در دست بهره برداری و 450 مگاوات هم در دست ساخت است.

اردکانیان توضیح داد: تا خاتمه دولت دوازدهم ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر را به 4 هزار مگاوات خواهیم رساند.

وی بیان نمود: خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری خوبی نموده و با این کار ضمن صرفه جویی قابل توجه در سوخت و مصرف آب با توجه به پاک بودن این صنعت شاهد کاهش قابل ملاحظه آلاینده ها خواهیم بود.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت فراوری نیروگاه های تجدید پذیر در کشور 640 مگاوات است که 45 درصد آن را نیروگاه های بادی تشکیل می دهند و امیدواریم در برنامه دولت دوازدهم بتوانیم هرچه زودتر از ظرفیت های 4 و 5 هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در کشور استفاده کنیم.

اردکانیان یادآور شد: امیدواریم با حمایت بانک های عامل و بخش خصوصی بتوانیم ظرفیت 30 هزار مگاواتی نیروگاه بادی کشور را هرچه سریع تر فعال کنیم.

به گفته اردکانیان استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر در مصرف سوخت، آب و نیز کاهش آلایندگی هوا و اشتغال زایی بسیار مؤثرند.

وی با بیان اینکه سال جاری نیز احداث 450 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار واقع شده است، اضافه نمود: بر اساس وعده های داده شده تا خاتمه سال جاری این میزان فراوری به یک هزار مگاوات و سال آینده تا دو برابر افزایش می یابد و تا خاتمه برنامه پنجم توسعه به پنج هزار مگاوات می رسد.

اردکانیان یادآور شد: فراوری هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه های تجدیدپذیر حدود 10 میلیون دلار صرفه جویی سالانه در مصرف سوخت به همراه دارد.

وی گفت: امروز ما راه صحیحی در حوزه فراوری انرژی در پیش گرفته ایم و نیروگاه های خورشیدی را در مناطق کم آب و نیروگاه های بادی را در مناطق اقلیمی خاص احداث می کنیم و در این راستا پنج نیروگاه خورشیدی در فارس، 2 نیروگاه خورشیدی در تهران و تعدادی دیگر در استان های قم و یزد با چهار هزار و 550 میلیارد ریال به علاوه 18 میلیون یورو به بهره برداری می رسد که درمجموع 155 مگاوات به مجموعه ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر کشور اضافه می گردد.

بهادیوند: 3 نیروگاه بادی در حال بهره برداری است

سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: توسعه انرژی های بادی در استان قزوین از نگاه اقتصادی مهم است و هم اکنون فراوری بیش از سه هزار مگاوات برق در استان قزوین شامل نیروگاه گازی، بادی و خورشیدی در دست اقدام است.

وی اضافه نمود: به منظور توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر در استان قزوین، سازمان انرژی های نو ایران نسبت به شناسایی و تهیه اطلس باد برای 6 نقطه مستعد قزوین در کوهین، جرندق، نیکویه، شورجه، کهک و پاپولی اقدام نموده است.

چگینی می گوید: برای احداث نیروگاه های بادی در استان قزوین تاکنون17 موافقت نامه به ظرفیت 579 مگاوات و 11 مورد پروانه به ظرفیت 338 مگاوات صادر شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین توضیح داد: همچنین3 نیروگاه بادی با ظرفیت 134 مگاوات در حال بهره برداری است که نیروگاه سبز منجیل با 17 مگاوات، مپنا با 55 مگاوات و آرین مهپاد با 62 مگاوات از اقدامات صورت گرفته است.

حبیبی با بیان اینکه استان قزوین دارای ظرفیت بسیار بالایی در فراوری انرژی تجدیدپذیر است توضیح داد: تاکنون نیروگاه های بزرگی در استان قزوین توسط وزارت نیرو به بهره برداری رسیده و با توجه به اینکه قزوین در تونل بادی منجیل واقع شده است می توان از این ظرفیت برای افزایش تعداد توربین های بادی و فراوری انرژی استفاده کرد.

بهادیوند چگینی افزود: برای 28 شرکت در مناطق مختلف استان در زمینه فراوری انرژی بادی در کوهین، نیکویه، کهک، سیاهپوش، شورجه و در بویین زهرا موافقت صادر شده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه برای فراوری 5 هزار مگاوات انرژی بادی در کشور برنامه ریزی شده که 50 درصد آن را در استان قزوین پذیرفته ایم ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برای همکاری با بخش خصوصی در توسعه نیروگاه های بادی اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: با خرید تضمینی برق فراوریی در نیروگاه های نوین و نیز دادن تسهیلات مورجهانز همه گونه همکاری را با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می دهیم.

حبیبی: قزوین قطب انرژی بادی کشور می گردد

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استانداری قزوین هم به خبرنگاران گفت: استان قزوین دارای مناطق بادخیز متعددی است و برنامه ریزی برای تأمین انرژی های بادی اهمیت فراوانی دارد و در این زمینه باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

معاون اقتصادی استانداری قزوین می گوید: مناطقی از قبیل طارم سفلی، کوهین و کهک حدود 62 مگاوات ظرفیت لازم برای ساخت نیروگاه های بادی را دارند.

وی اضافه نمود: ساخت نیروگاه بادی در استان قزوین با جدیت پیگیری می گردد تا بتوانیم از ظرفیت های طبیعی این بخش به خوبی استفاده کنیم و به زودی 100 مگاوات نیروگاه برق بادی در استان راه اندازی خواهد شد و از واحدهای صنعتی انتظار داریم با استقبال از این طرح نسبت به ساخت نیروگاه مستقل و فروش تضمینی آن به دولت اقدام نمایند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین یادآور شد: در استان قزوین مجوز ایجاد سه هزار مگاوات نیروگاه انرژی بادی صادرشده و یک هزار مگاوات وارد فاز اجرایی شده است.

وی افزود: در بخش نیروگاه بادی تاکنون 26 مجوز با ظرفیت 868.9 مگاوات صادرشده و سه مجوز با ظرفیت 176.6 مگاوات به مرحله بهره برداری رسیده است.

حبیبی یادآور شد: همچنین 14 مجوز با ظرفیت 287 مگاوات در حال تکمیل مدارک است و 9 موردتقاضا با ظرفیت 405 مگاوات به دلیل پیگیری نشدن متوقف شده است.

وی بیان نمود: 11 مجوز نیروگاه انرژی بادی در کشور صادرشده و یک مورد در شهرستان بویین زهرا به ظرفیت 500 مگاوات است که زمین لازم تأمین شده که می تواند احتیاجهای منطقه را تأمین کند.

حبیبی با اشاره به بالا بودن هزینه نیروگاه هایی که با سوخت مازوت و گاز کار می نمایند، گفت: با توجه به این که اکثر نیروگاه های کشور آبی است و خشک سالی نقش مهمی در کاهش میزان فراوری برق دارد گسترش نیروگاه های بادی می تواند به افرایش توان برق فراوریی استان یاری کند.

انرژی های فسیلی ماندنی نیست و به زودی به خاتمه خواهد رسید بنابراین باید به سمت استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر برویم چراکه امکانات طبیعی در این استان برای فراوری انرژی های نو به خصوص بادی و خورشیدی وجود دارد و زمینه برای سرمایه گذاری نیز فراهم است.

با ارائه مجوز برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی، استان قزوین به قطب فراوری انرژی بادی ایران تبدیل می گردد.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نشر آلایندگی گازی از دودکش نیروگاه های حرارتی که با سوخت فسیلی کار می نمایند را از مسائل این نیروگاه ها دانست و گفت: ترکیبات حاصل از احتراق سوخت های فسیلی مثل اکسیدهای کربن، ذرات نسوخته یا نیم سوز سوخت و اکسیدهای گوگرد خطرناک و گاه سرطان زا هستند.

وی معتقد است در میان منابع و صنایع مختلف، نیروگاه ها پس از بخش حمل ونقل بیشترین سهم را در آلودگی دارند که علاوه بر پرداخت هزینه، نقش مهمی در آلایندگی محیط زیست دارند لذا استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای کاهش هزینه ها و آلودگی بسیار لازم است.

پسندیده می گوید: با توسعه نگرش های زیست محیطی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره برداری از منابع انرژی های تجدید پذیر، استفاده از انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی در بسیاری از کشورهای جهان رو به فزونی گذاشته و ما نیز باید از آن در ایران و استان قزوین به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین همچنین گفت: احتیاج نداشتن به آب، نداشتن آلودگی محیط زیست، احتیاج نداشتن توربین های بادی به سوخت و قیمت پایین توربین های آن در مقایسه با دیگر صورت های انرژی نو از مزیت های نیروگاه های بادی است.

انرژی های تجدیدپذیر را در کشور توسعه بخشیم

به نظر می رسد اگر همه هزینه ها و فایده های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی انرژی های تجدید پذیر به ویژه انرژی باد را برآورد نموده و به حساب آوریم که یکی از مهم ترین فواید آن میزان آلودگی بسیار اندک در مقایسه با سوخت های فسیلی است در آینده نیروگاه های بادی کاملاً اقتصادی و سودآور باشند، اما به دلیل هزینه های سنگین در مرحله فراوری و احداث، احتیاج به پرداخت یارانه دولتی برای تشویق سرمایه گذاران احساس می گردد.

می توان با حمایت جدی از بخش خصوصی و بهره گیری از ظرفیت های خدادادی، استان قزوین و بسیاری از نقاط کشور را به قطب فراوری انرژی بادی تبدیل و از مزایای بی شمار آن بهره برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 153

به "توسعه نیروگاه های بادی در سرزمین بادها؛ سرمایه گذاران حمایت شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه نیروگاه های بادی در سرزمین بادها؛ سرمایه گذاران حمایت شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید