اطلس سیل خاک می خورد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از نبود مدیریت یکپارچه حوضه های آبخیز انتقاد کرد و گفت : اطلس سیل که نشان دهنده پهنه بندی سیلاب در حوضه های آبی مختلف کشور است، سال ها است که خاک می خورد.

اطلس سیل خاک می خورد

به گزارش خبرنگاران، داوود نیک کامی در نشست آنالیز تحلیلی وقایع سیل اخیر در ایران که عصر روز گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید، اظهار کرد: اگر مقدار جریان آب از ظرف محدود آب بیشتر باشد، آب وارد قسمت های مجاور می گردد که به آن سیل اطلاق می کنیم.

وی اضافه نمود: باران جذب گیاهان و خاک می گردد و بخشی از آن تبخیر و باقی مانده روی زمین جاری می گردد. زمانی که خاک و گیاه نتوانند روان آب را جذب کند و کانال رودخانه ها توان و ظرفیت نگهداشت آب را نداشته باشند، سیل ایجاد می گردد.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه تخریب پوشش گیاهی باعث فراوری روان آب بیشتر و تبدیل آن به سیل می گردد،شرح داد: میزان جذب باران توسط درختان و گیاهان مختلف شناسایی و معین شده اند. برای مثال بلوط ایرانی تا 35.8 درصد باران را جذب می نماید و مانند یک اسفنج عمل می نماید، به طوری که حجم زیادی از آب را جذب و به تدریج آن را خارج می نماید همچنین جذب باران در درخت کاج 59.9 درصد است. افزون بر اینها گیاهانی همچون ورک، اسفند و زبان گنجشک در جذب باران تاثیرگذار هستند.

نیک کامی با اشاره به این که با مداخلات انسانی تنوع زیستی تغییر نموده است، گفت: آنالیز وقایع سیل از دهه 40 تا دهه 90 نشاندهنده این است که در دهه 40 ، 193 واقعه سیل اتفاق افتاده است و در دهه های 50، 60 و 70 تعداد وقایع به ترتیب 251، 440 و 1226 بود. افزون بر این در دهه 80 ، 1346 واقعه سیل و در دهه 90 که هنوز به اتمام نرسیده است، تاکنون 2000 واقعه سیل اتفاق افتاده است.

وی در ادامه اظهاراتش در این نشست تاکید نمود: سیل فرسایش خاک را افزایش می دهد و باعث لطمه به کیفیت و کمیت خاک می گردد. بر اساس آنالیز های اجرا شده در خصوص سیل مازندران، این سیل در بالادست از نوع تندسیلاب و در پایین دست آبگرفتگی بوده است. در بالادست سیل باعث فرسایش و انباشت رسوبات به ضخامت 80 سانتیمتر شده است.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ادامه داد: آنالیز های سیل گلستان نیز نشان می دهد که سیل از نوع تند سیلاب در بالادست و آبگرفتگی در مناطق آق قلا، گومیشان ، گنبد و ... بوده که سیل گرفتگی در طول 150 کیلومتر اتفاق افتاده است. آنالیز ها نشان می دهد که اثرگذاری عملیات آبخیزداری در غرب استان گلستان و زیر حوضه های گرگان رود مثبت بوده است.

نیک کامی با اشاره به نتایج آنالیز سیل لرستان اظهارکرد: از 4 تا 9 فروردین ماه در حوضه کشکان 137 میلیمتر به طور میانگین بارش رخ داد و از 11 تا 13 فروردین ماه در این همین حوضه 153 میلیمتر بود. آنالیز ها نشاندهنده این است که نقش تداوم بارش پر رنگ تر از شدت بارش بوده است.

وی اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد که خسارات سیل در حوزه کشاورزی 13 هزار میلیارد تومان است البته شیوع بیماری های عفونی و انگلی از جمله خطرات پیش رو ناشی از سیل است. همچنین بر اثر فرسایش خاک ناشی از سیل میزان رسوبات به 1.2 میلیارد مترمکعب رسیده است.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با انتقاد از بی توجهی به برنامه های مدیریت یکپارچه حوضه های آبخیز طی سال های گذشته گفت : متاسفانه توجه کافی به این موضوع صورت نگرفته و از تغییر کاربری های نادرست جلوگیری به عمل نیامده و مدیریت صحیح از اراضی صورت نگرفته است. همچنین در احیای پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، احداث سیل بندها و حفر کانال های سیلاب بر اهتمام جدی صورت نگرفته است.

وی در خاتمه صحبت های خود با اشاره به تهیه اطلس سیمای حوضه های آبخیز کشور گفت : پهنه بندی سیلاب در حوضه های مختلف و نقشه مناطق سیل خیز تهیه شده است اما متاسفانه این اطلس خاک می خورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 431

به "اطلس سیل خاک می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس سیل خاک می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید