انرژی که به زمین رسید ناشی از فروپاشی ستارگان بود

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گفته دانشمندان، به نظر می رسد انفجار شدید انرژی که در زمین شناسایی شد، از دو ستاره در حال برخورد و فروپاشی ناشی شده باشد.

انرژی که به زمین رسید ناشی از فروپاشی ستارگان بود

به گزارش ایندیپندنت، پژوهشگرانی که مشاهدات بایگانی شده پرتو های گاما را آنالیز می نمایند، می گویند در دو انفجار انرژی، سیگنال های نوسانی پیدا نموده اند.

این سیگنال ها در داده های قدیمی که از یک آزمایش تعطیل شده در مدار زمین به دست آمده بودند، پیدا شدند.

دانشمندان می گویند این انفجار ها ویژگی هایی دارند که آن ها از دو ستاره نوترونی در حال ادغام، زمانی که این ستارگان با هم یکی می شوند و یک ستاره نوترونی بزرگ را تشکیل می دهند، انتظار دارند.

ستارگان نوترونی هسته هایی متراکم اند که با خاتمه عمر ستارگان بزرگ به جا می مانند. هنگامی که آن ها با هم برخورد می نمایند، گاهی اوقات ممکن است ستاره های نوترونی بزرگ تشکیل دهند که معمولا پس از آن رُمبش می نماید و به یک سیاهچاله تبدیل خواهند شد.

دانشمندان بر مبنای شبیه سازی ها بر این باورند که این اَبَرجرم ها از روی انواع خاصی از انفجار های پرتو گاما که در جریان برخورد آن ها خارج می شوند، قابل مشاهده اند؛ و از این رو پژوهشگران به سرپرستی سیسیلیا چیرنتی، دانشمند دانشگاه مریلند، 700 رصد پرتو گاما را برای یافتن این نشانه های خاص آنالیز کردند.

آن ها با پیروزیت دو مورد از چنین گزینه هایی را پیدا کردند. این گزینه ها با نام های جی آر بی 910711 و جی آر بی 931101بی، نوعی از بسامد هایی را دارند که دانشمندان پیش بینی نموده اند در ادغام ستاره های نوترونی مشاهده می شوند.

هر دو نمونه با استفاده از بی ای تی اس ای یا آزمایش منبع فوران و گذرا پیدا شدند. این آزمایش به منظور آنالیز انفجار های پرتو گاما اگرچه علاوه بر این موارد خیلی چیز های دیگر را ثبت کرد از مدار پیرامون زمین انجام شد.

این [دستگاه]این کار را تا سال 2000، زمانی که ناسا آن را به زمین آورد و نابود کرد، انجام داد و به جست وجوی 9 ساله خود خاتمه داد. اما دانشمندان همچنان قادرند داده های آن را به امید یافتن داده های تازه آنالیز نمایند.

زمانی که دانشمندان داده های سایر تجهیزات تشخیص اشعه گاما را آنالیز می کردند، از این موضوع تعجب نمی کردند که آزمایش منبع فوران و گذرا به خاطر طراحی آن، عهده دار تشخیص های پیروز بود.

دانشمندان امیدوارند که این شروع راه تازهی برای آنالیز ادغام ستاره های نوترونی باشد. علاوه بر این، آن ها می توانند بدون احتیاج به آشکارسازی امواج گرانشی، روشی نتیجه بخش برای اجرای این کار فراهم نمایند. [آشکارسازی امواج گرانشی]کمیاب است و می تواند مواردی را که در ارتباط با چنین برخورد هایی یافت می شوند، محدود کند.

این یافته ها در مقاله تازهی با عنوان نوسان های شبه تناوبی کیلوهرتز در انفجار های کوتاه پرتو گاما که در نیچر منتشر شد، گزارش شد ه اند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2539

به "انرژی که به زمین رسید ناشی از فروپاشی ستارگان بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انرژی که به زمین رسید ناشی از فروپاشی ستارگان بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید