بچه ها زیر دوسال تلویزیون نبینند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، نازنین دسترنج، کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به تماشای تلویزیون بیش از حد برای بچه ها زیر 2 سال اظهار کرد: نقش تلویزیون در سال های اخیر در زندگی بچه ها بیشتر از قبل شده و این موضوع دلایل متنوعی دارد که می توان به مواردی از جمله افزایش تعداد مادران شاغل نسبت به سال های پیش، مسائل زندگی و بی حوصلگی والدین برای وقت گذراندن با بچه ها، آپارتمان نشینی و تک فرزندی اشاره نمود.

بچه ها زیر دوسال تلویزیون نبینند

او ادامه داد: باتوجه به اینکه برنامه های تلویزیونی نسبت به قبل بیشتر شده و تنوع برنامه های شاد و بچه هاه افزایش یافته است؛ بنابراین بچه ها نسبت به سال های گزشته بیشتر به دیدنی تلویزیون وابسته شده اند. متاسفانه در دوران کرونا فعالیت بچه ها، مخصوصا بچه ها تک فرزند که با دوستانشان ارتباطی نداشته اند در خارج از منزل محدود شده و فعالیت های فیزیکی آن ها به شدت کاهش یافته است.

دسترنج اعلام کرد: دیدنی تلویزیون مانند هر برنامه دیگری باید در آن تعدیل صورت گیرد و استفاده از آن باید همراه با قوانین معین باشد. اگر برنامه های تلویزیونی به شکل مناسب و آگاهانه به وسیله پدر و مادر انتخاب گردد و اگر ساعات دیدنی تلویزیون بچه ها مناسب با سن آن ها باشد، می تواند برای آموزش رفتار های مناسب و مثبت به بچه ها یاری و روی آن ها تاثیر خوبی داشته باشد.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به نوع دیدنی تلویزیون بچه ها گفت: در دیدنی تلویزیون بچه ها باید موارد مختلفی را در نظر گرفت، مانند: سن کودک، رشد فکری آن ها، نوع برنامه ای که کودک دیدن می نماید، علاقه و البته ساعات دیدنی تلویزیون باید در نظر گرفته گردد.

او اظهار کرد: سال های نخست زندگی کودک دوران طلایی، شکوفایی و توانایی های فکری کودک است و باید کودک در یک محیط غنی پرورش پیدا کند، زیرا این موضوع باعث تقویت رشد فکری بچه ها خواهد شد. محیطی که کودک در آن قرار می گیرد و تجاربی که با آن ها روبه رو می گردد اهمیت زیادی دارد. بچه ها احتیاج دارند با محیط تعامل داشته باشند و این تعامل به صورت عمل و عکس العمل باشد.

دسترنج با اشاره به مزایای دیدنی تلویزیون در نوزادان گفت: غالبا موسیقی، نور و اشکالی رنگی که از تلویزیون برای نوزادان پخش می گردد می تواند بسیار مجذوب کننده باشد، اما در مقابل تاثیر بسیار منفی هم روی فکر آن ها بر جا خواهد گذاشت، به علت اینکه سرعت پخش برنامه های تلویزیونی و هماهنگی فکر و چشم، کودک دچار اختلال می گردد.

او اعلام کرد: مغز کودک تا سن دو سالگی در پاسخ به محرک های محیطی رشد پیدا می نماید؛ بنابراین دیدنی بیش از مقدار تلویزیون می تواند فرصت های رشدی را از کودک بگیرد و کودک باید فعالیت داشته باشد تا مهارت ماهیچه های ریز و درشتش تقویت شوند. طبق تحقیقات اجرا شده دیدنی تلویزیون بچه ها زیر دوسال مقدار ابتلا به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز را افزایش دهد، بعلاوه دیدنی بیش از حد تلویزیون و افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم هم وجود دارد.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به زل زدن کودک به تلویزیون گفت: از آن جایی که سلول های عصبی کودک، رشد نیافته زل زدن او به تلویزیون باعث اختلال های فکری در کودک خواهد شد؛ بنابراین دیدنی تلویزیون در بچه ها نباید بیشتر از دوساعت باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2082

به "بچه ها زیر دوسال تلویزیون نبینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها زیر دوسال تلویزیون نبینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید