تاثیر تغییر دامنه نوسان بر روی ادامه فرایند صعودی بورس

به گزارش تور ارمنستان ارزان، معاملات یکشنبه بازار سهام با انتشار خبری مهم در شامگاه شنبه شروع شد. در این روز فعالان بازار سهام که چند روزی بود در ناامیدی از بهبود اوضاع معاملات در صف های فروش بست نشسته بودند با خبر اعمال دامنه نوسان نامتقارن از روز 25 بهمن روبرو شدند. داستان از این قرار بود که آخرین جلسه شورای عالی بورس که برای اولین بار با حضور ریاست جدید سازمان بورس یعنی محمدعلی دهقان دهنوی برگزار شده بود، مقرر شد برای حمایت از بازار سرمایه در شرایط سخت فعلی دامنه نوسان معمول که بازه 10 درصدی مثبت و منفی 5 درصد را شامل می شد، به صورت موقت حذف گردد و به جای آن دامنه نوسان نامتقارن منفی 2 و مثبت 6 درصدی بر معاملات سهام اعمال گردد.

تاثیر تغییر دامنه نوسان بر روی ادامه فرایند صعودی بورس

به گزارش خبرنگاران، در معاملات روز گذشته بورس با خبر اعمال دامنه نوسان غیرمتقارن از روز شنبه هفته آینده، انگار که کل سهام موجود در بورس به طور ناگهانی ارزنده شده باشند، شاهد تشکیل صف های خرید سنگین در نماد های مختلف بودیم. درست یک روز بعد از بازار سراسر قرمزرنگی که در آن حقوقی ها حدود دو هزار میلیارد تومان سهام را از صف های فروش خریدند.

تغییر دامنه نوسان در کوتاه مدت موجب رشد بورس می گردد

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر دامنه نوسان بورس می تواند در کوتاه مدت فرایند بازار سهام را مثبت نگه دارد، گفت: جدا از این تغییر به دلیل افتی که بازار با آن روبرو بود، پیش بینی می شد، فرایند تغییر پیدا کند، اما این موضوع می توانست در یک باره مثبت یا منفی ده درصدی رخ دهد، زیرا که قیمت ها واقعا ارزنده هستند و برای خرید جذاب، حال این موضوع با انتشار خبر تغییر دامنه نوسان مصادف شده و موجبات سبزپوشی بازار را فراهم آورده است.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه طی چند وقت گذشته ترس از افت بیشتر قیمت ها در بازار وجود داشت، همه بیم آن را داشتند که نزول و اصلاح بورس بیشتر و عمیق تر باشد، برای همین همه به دنبال فروش سهم خود بودند و این باعث می شد که یک جو هیجانی و احساسی بر بازار حکمفرما گردد، اما تغییر دامنه نوسان تا حدودی این ترس را از بین برده و این سیگنال را به بازار صادر نموده که قضا برای رشد قیمت ها حداقل در کوتاه مدت فراهم است، برای همین نیز است که نماد های شاخص ساز روز یکشنبه همگی با اقبال روبرو شدند و با صف خرید همراه بودند.

این کارشناس بازار سهام افزود: این تغییر دامنه نوسان و کم کردن درصد منفی باعث شد که این پیغام به خریداران ارسال گردد که ریسک خرید سهام کاهش پیدا نموده، البته این نکته را باید متذکر کند که این موضوع پدیده صف نشینی چه صف خرید و چه صف فروش را تشدید خواهد نمود و باید دید در صورت زیاد شدن عرضه ها واکنش خریداران به این موضوع چه خواهد بود.

میرمعینی با بیان اینکه این تغییر باعث ایجاد جو خوشبینی در بازار شد، گفت: می توان گفت که در چند روز پیش روز بازار جو مثبتی را سپری خواهد نمود، اما خوب در یک جایی بعد از طی کردن رشد، عرضه ها به تبع آن زیاد خواهد شد، بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که برای ادامه دار بودن رشد، بازار تنها تغییر دامنه نوسان کافی نیست و باید اخبار مثبت در عرصه سیاسی، مالی و بین الملل به بازار نیز مخابره گردد، تا بورس بتواند فرایند صعودی خود را ادامه دهد.

دامنه نوسان کلا باید برداشته گردد

احسان رضاپور کارشاس بازار سهام در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر دامنه نوسان بورس می تواند به متعادل شدن بازار یاری کند، گفت: با توجه به اینکه این محدودیت در درصد های منفی گذاشته شده، می توان گفت، دیگر نوسان گیری از صف فروش و یا دامنه های منفی امکان پذیر نیست و بسیاری از افراد دیگر نمی توانند مبادرت به این کار نمایند، بنابراین مجبور خواهند بود که سهم را نگه دارند که این موضوع فروشنده ها را کمتر خواهد نمود.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر هیجان و جو منفی که در بازار وجود داشت، با این مصوبه شورای عالی بورس حداقل برای چندین روز از بین خواهد رقت، بازار نیز از این تصمیم کاهش دامنه نوسان منفی استقبال کرد چراکه با این کار ریسک خرید کاهش پیدا می نماید و همه به خرید ترغیب می شوند، حال به نظر می رسد در روز های آینده و با 6 درصدی شدن سهم های، بعد از چند روز عرضه ها زیاد گردد، در آن زمان باید مشاهده کرد، که شرایط بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد نمود.

رضاپور افزود: اینکه همچنان قدرت خریداران بیشتر خواهد بود یا اینکه عرضه ها بیشتر خواهد بود، اما باید به این موضوع توجه کنیم که افت بورس بسیار زیاد بوده و قیمت ها برای خرید در شرایط منقطی و مناسبی قرار دارند، این در حالیست که تغییر دامنه نوسان این پیغام را از سوی مسئولان و متولیان بازار سرمایه به سهام داران و سرمایه گذاران مخابره کرد که بازار پتانسیل صعودی خواهد داشت و ریسک این کار کاهش پیدا نموده است.

این کارشناس بورس یادآور شد: این تغییر دامنه نوسان نمی تواند برای مدت زیادی پایدار باشد، زیراکه بعد از رشدی که بازار می نماید، احتمال اصلاج وجود دارد و ممکن است به دلیل دامنه منفی دو درصدی این فرایند فرسایشی گردد، بنابراین برای حل این موضوع بورس باید به سمت بازتر شدن دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا به متعاقب آن برود، اگر چنین مسیری طی گردد، می توان انتظار داشت که بازار زودتر به تعادل برسد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1858

به "تاثیر تغییر دامنه نوسان بر روی ادامه فرایند صعودی بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغییر دامنه نوسان بر روی ادامه فرایند صعودی بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید