تایلند پرچمدار مقابله با اخبار جعلی می گردد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، انتشار سریع اخبار جعلی در اینترنت و شبکه های اجتماعی، تاکنون در بعضی کشورهای دنیا دردسرهای بزرگی ایجاد نموده است که از نمونه های آن می توان به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا، انتشار اخبار جعلی در زمان انتخابات هندوستان و درگیری بوداییان و مسلمانان و... اشاره نمود. تایلند نیز یکی از کشورهایی است که در انتخابات خود از انتشار اخبار جعلی بیمناک بود و حالا تصمیم گرفته است در این کشور مرکزی را برای مقابله با اخبار جعلی تأسیس کند.

تایلند پرچمدار مقابله با اخبار جعلی می گردد

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

تیغ دولبه مقابله با اخبار جعلی

در عصر ارتباطات و اینترنت تقریباً کشوری را نمی توان یافت که آرزوی محدود کردن انتشار اخبار جعلی را نداشته باشد و به نظر می رسد تایلند عزمش را جزم نموده است. به همین دلیل دولت تایلند اعلام نموده است که مرکز ویژه مقابله با اخبار جعلی در شبکه های مجازی مختلف را در ماه اکتبر راه اندازی خواهد نمود.

بودیپونگ پوناکانتا وزیر اقتصاد دیجیتال تایلند با اعلام خبر تأسیس این مرکز ویژه گفت: این مرکز برای مقابله با انواع اخبار جعلی منتشر شده در فضای مجازی راه اندازی خواهد شد و البته در گام نخست بیشتر تمرکز ما بر اطلاعات غلط مربوط به پرونده ها و مسائل اقتصادی و همچنین بلایای طبیعی است چرا که معتقدیم در تایلند انتشار اخبار نادرست مربوط به این حوزه ها تاکنون ضربه زیادی به کشور وارد نموده است.

وی اضافه نمود: برای ایجاد مرکز مقابله با اخبار جعلی، احتیاج به همکاری پلتفرم های مختلف رسانه در تایلند همچون فیس بوک یا اپلیکیشن لاین(Line) داریم و وزارتخانه ما تاکنون با بعضی از این پلتفرم ها در تماس بوده است.

وزیر اقتصاد دیجیتال تایلند یادآور شد: این مرکز همچنین به آموزش سواد رسانه ای می پردازد تا مردم بهتر بتوانند اخبار درست را از نادرست تشخیص بدهند.

وی در ادامه گفت: قرار است به دنبال ایجاد این مرکز، یک وب سایت راه اندازی گردد که درواقع به عنوان ممیز و شخص بازبینی نماینده اخبار عمل کند. همه کاربران می توانند با این مرکز همکاری داشته باشند و هر خبری که به نظرشان مشکوک است و در صحت و سقم آن تردید دارند یا اخباری را که بیم آن دارند در جامعه ترس و دلهره ایجاد کند جمع آوری و به این وب سایت ارسال نمایند. اینجاست که ممیزهای فعال در وب سایت ویژه وارد عمل می شوند. این افراد که به طور رسمی برای راستی آزمایی این اخبار در وب سایت حضور دارند، اخبار ارسالی ازسوی کاربران را در کمتر از دو ساعت بازبینی می نمایند. به این ترتیب یا بر درستی خبر ارسال شده صحه می گذارند یا اینکه مهر فیک و جعلی بر پیشانی خبر می زنند.

مخالفان یک مرکز ویژه

به هرحال قرار است وب سایت تشخیص اخبار جعلی در مرکز مقابله با این اخبار، در ماه اکتبر راه اندازی گردد اما این طرح، منتقدان جدی دارد. به همین دلیل یکی از سخنگویان حزب اپوزیسیون Future Forward گفت: با کوشش دولت برای ایجاد مرکزی برای شناسایی اخبار جعلی بر دامنه نگرانی های ما اضافه نموده شده است چرا که معتقدیم دولت تایلند با ایجاد چنین مرکزی عملاً فشارهایش بر مخالفان دولت را تشدید خواهد نمود و اساساً ایجاد چنین مرکزی بسیار شک برانگیز است.

وی ادامه داد: ما نگران هستیم که به دنبال راه اندازی رسمی مرکز ضد اخبار جعلی، حقیقتاً با این اخبار مقابله نگردد بلکه تنها از آن برای تسویه حساب با مخالفان دولت بهره گرفته گردد. این سخنگوی اپوزیسیون یادآور شد: اخبار جعلی موضوعی نیست که منحصر به تایلند باشد و تقریباً همه کشورهای جهان با این معضل دست به گریبان هستند. اما مطمئناً مؤثرترین راه حل مقابله با انتشار چنین اخباری، افزایش میزان سواد رسانه ای کاربران و کوشش آنها برای بالا بردن این سواد است نه اینکه با فشارهای دولت، محتوای موجود در فضای مجازی زیر تیغ سانسور برود و فعالان سیاسی سرکوب شوند. هرچند وزیر اقتصاد دیجیتال تایلند بارها عنوان نموده است که این موضوع به سرکوب آزادی بیان ارتباطی ندارد و با آن تداخلی ایجاد نمی نماید ولی نگرانی ما همچنان پابرجاست.

یک پیشنهاد گروهی

موضوع اخبار جعلی به یکی از دغدغه های اصلی در بسیاری از کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است و منتقدان می گویند: اطلاعات غلط که در شبکه های اجتماعی در حال چرخش است غالباً اهدافی مخرب دارند و گاه یاری می نماید تاسبب خشونت جمعی شوند که شاهد این ادعا اتفاقی است که در میانمار بویژه علیه اقلیت مسلمان این کشور رخ داد. اخبار جعلی تاکنون در انتخابات اندونزی و فیلیپین هم تأثیرگذار بوده و دردسرساز شده است.

از نگاه تایلند موضوع مقابله با انتشار اخبار جعلی محدود به یک کشور نیست و باید همکاری جمعی وجود داشته باشد به همین دلیل وزیر اقتصاد تایلند چندی پیش در مجمع ملت های آسیایی(آسه آن) پیشنهاد داد که کمپانی های فناوری بزرگ جهان از جمله فیس بوک، آمازون و نتفلیکس مراکزی را در هر 10 کشور آسیای جنوب شرقی ایجاد نمایند تا با اخبار و همچنین اکانت های جعلی برخورد گردد. وی اضافه نمود: چنین مراکزی می توانند در کشورهای مختلف به یکدیگر یاری های شایان توجهی نمایند و حتی گاه از آشوب های جدی پیشگیری نمایند. وزیر اقتصاد دیجیتال تایلند یادآور شد: این مراکز میانبری برای دولت ها ایجاد می نمایند تا اطلاعات غلط برای تأمین نمایندگان سرویس های OTT و هر سرویس دیجیتال دیگری ازجمله شبکه های اجتماعی و... هرچه سریع تر پرچمدار گردد و آنها هم بتوانند بسرعت این اخبار را از سایت ها و پلتفرم های خود حذف نمایند یا اینکه اکانت های جعلی را مسدود سازند. البته این پیشنهاد بازخوردهایی مناسب داشت و قرار است این موضوع بین رگولاتورهای کشورهای آسه آن بیشتر مورد بحث و آنالیز قرار گرفته و نتیجه نهایی اعلام گردد.

البته سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز تاکنون کوشش های برای مقابله با اخبار جعلی داشته اند. به عنوان مثال سنگاپور قانون ضد اخبار جعلی را در ماه مه تصوب کرد که به موجب آن، پلتفرم های آنلاین باید محتوایی را که به تشخیص دولت غلط است را تصحیح نموده یا کلاً حذف کند. البته این قانون همچنان محل دعوای فعالان حقوق بشر و دولت است چرا که صراحتاً آزادی بیان را در این کشور محدود می نماید.

در ویتنام هم سال گذشته یک قانون امنیت سایبری تصویب شد که به موجب آن، قرار دادن هرگونه اطلاعات ضد دولتی به صورت آنلاین، جرم محسوب می گردد. دولت ویتنام معتقد است با این اتفاق می خواهد از جامعه در برابر اخبار جعلی محافظت کند.

مقابله با اخبار جعلی در گوشه و کنار جهان

این موضوع تنها به آسیای جنوب شرقی مربوط نمی گردد و در گوشه و کنار جهان شاهد کوشش هایی برای مقابله با انتشار اخبار جعلی هستیم. به عنوان مثال در بورکینافاسو انتشار اخبار جعلی یا نادرست مرتبط با امنیت ملی از سوی روزنامه نگاران، مجازات تا 10 سال حبس و پرداخت جریمه اقتصادی 7هزار پوند را به دنبال دارد البته اگر تعیین گردد که محتوای انتشار یافته، گمراه نماینده بوده است.

در عمان اما افزایش سواد رسانه ای بیشتر در کانون توجه قرار گرفته و مقامات دولتی شروع به کار نموده اند تا در بخش های دولتی نحوه واکنش به شایعات آنلاین آموزش داده گردد. در بریتانیا اما کوشش ها از مدارس پایه شروع خواهد شد و قرار است در آینده ای نزدیک برنامه های درسی ضد اخبار نادرست در مدارس گنجانده گردد چرا که معتقدند بچه ها باید اخبار غلط را از درست تشخیص دهند و با آن به مقابله بعضیزند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 550

به "تایلند پرچمدار مقابله با اخبار جعلی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایلند پرچمدار مقابله با اخبار جعلی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید