خورشید به زمین لبخند زد!

به گزارش تور ارمنستان ارزان، گاهی اوقات یک لبخند غیرمنتظره تمام چیزی است که برای تغییر روز لازم دارید و خب، این غافلگیری نمی تواند ابعادی بزرگ تر از یک لبخند خورشیدی داشته باشد!

خورشید به زمین لبخند زد!

اخترشناسان ناسا در حالی خورشید را مشاهده نموده اند که لبخندی شگفت انگیز و شادی آور بر چهره دارد. این تصویر در حساب توییتر مطالعات خورشیدی ناسا اشتراک گذاری شده است و نشان می دهد که خورشید، چهره های متفاوت تری نسبت به آنچه همواره به نظر می رسد، دارد.

البته لبخندی که در این عکس دیده می گردد، در حقیقت یک لبخند واقعی نیست، بلکه همان طور که ناسا شرح داده است، لکه های تاریک مشاهده شده، حفره های تاجی خورشید هستند که فوران های سریع باد خورشیدی را در فضا منتشر می نمایند.

این جریان های بزرگ باد خورشیدی، می توانند باعث ایجاد طوفان های خورشیدی هرچند خفیف بر روی زمین شوند. سیل مواد خورشیدی می توانند با سرعت 2.9 میلیون کیلومتر بر ساعت از حفره های تاجی خارج شوند. این نواحی به این علت تیره به نظر می رسند که نسبت به نواحی پلاسمایی اطراف سردترند و چگالی کمتری دارند.

به طور اتفاقی در میان همه نوسانات خورشیدی دیوانه نماینده ای که ستاره مرکزی منظومه شمسی به نمایش می گذارد، دو حفره تاجی بزرگ به نوعی شبیه به چشم هایی پر از شیطنت به نظر می رسند و سومی به طرز عجیبی شبیه لبخندی پرشور است.

آنچه واقعا در اینجا اتفاق می افتد اما پدیده پاریدولیا (Pareidolia) یا معنی پنداری است که ما تصور می کنیم چیزهایی مانند چهره ها را در الگوهای تصادفی می بینیم. این یک ترفند فکر است که این بار در مقیاسی شگفت انگیز و به میزان خورشید تجربه می گردد.

بعضی کاربران توییتر هم این چهره را یادآور چهره یک شخصیت شرور افسانه ای شکارچیان اشباح: استِی پاف، مرد مارشمالویی می دانند و بله؛ این هم کاملا تصادفی است. اما حتی اگر این فقط یک تلاقی بی معنی و تصادفی از فیزیک مرموز خورشیدی باشد، به این معنی نیست که جالب توجه نباشد.

لازم به ذکر است با حرکت خورشید به سمت فعال ترین فاز چرخه تقریبا 11 ساله خورشیدی، فعالیت آن رو به افزایش است و پیش بینی می گردد که در سال 2025 به بیشینه اندازه خود برسد.

عکس: لبخند خورشید

Credit: NASA/SDO

منابع: Science Alert, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 آبان 1401 بروزرسانی: 6 آبان 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2504

به "خورشید به زمین لبخند زد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید به زمین لبخند زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید