صنایع دستی مازندران سودآور اما غریب و مهجور

به گزارش تور ارمنستان ارزان، مازندران پارسال محصولات صنایع دستی خود به ارزش تقریبی بیش از 700 هزار دلار به خارج از کشور صادر کرد، فرصتی که با عملیاتی کردن راهبرد بازاریابی تخصصی، رونق صادرات و خرید و فروش صنایع دستی استان را می تواند دوچندان کند.

صنایع دستی مازندران سودآور اما غریب و مهجور

به گزارش خبرنگاران، صنایع دستی استان مازندران بعلت پهنه بندی جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و بعلاوه دسترسی به منابع متنوع طبیعی بسیار متنوع است و رونق بخشیدن این بخش می تواند به مقدار توان در روند خوداتکایی کشور از نفت نیز تاثیرگذار باشد.

در تقسیم بندی نوع محصولات صنایع دستی فراوریی در مازندران می توان به صنایع دستی منطقه جلگه ای، ساحلی و کوهستانی تقسیم کرد چرا که هنرمندان صنایع دستی استان براساس نوع مواد اولیه ای که در محیط یافت می شود به فراوری محصول از جنس این مواد می پردازند.

جنگل های انبوه و سرسبز و کوهستان های ییلاقی همیشه مرکز محصولات چوبی و نمدمالی و نساجی سنتی بوده و در منطقه ها کوهپایه ای هم به علت وجود خاک حاصلخیز و رواج تکنیک سفالگری محصولات سفالی زیبایی فراوری می شده است و در منطقه ها ساحلی دریا به علت وجود آب بندان ها و مواد اولیه مناسب هنرمندان استان به فراوری محصولات حصیری و کوب بافی مشغول هستند.

مازندران خاستگاه نمدمالی کشور

سابقه دیرینه فراوریات صنایع دستی در این استان علتی بر ارزش و اهمیت این صنایع و توجه هرچه بیشتر به این عرصه برای زنده ماندن و توسعه و رونق دارد اما تا یک دهه گذشته صنایع دستی مازندران تقریبا به باد فراموشی رفته بود.

برای مثال تا اوایل دهه 90 حدود نیمی از هنرهای صنایع دستی مازندران تا ورطه نابودی رفت که خوشبختانه با ورود متولیان و هنر دوستان به این صنعت بارقه های امید روشن شد.

با این حال طی سالهای اخیر صنایع دستی مازندران بار دیگر با استقبال جوانان و البته با بسته های حمایتی و آموزش های فراگیر جان دوباره گرفت و همراه با این رویداد، استقبال برای صادرات محصولات با ارزش صنایع دستی استان جرقه خوردو امروزه صنایع دستی مازندران کشورهای ازبکستان، عمان، روسیه، ترکیه، آلمان، آمریکا، مجارستان و ژاپن را در نوردیده است اما این ظرفیت مالی قادر به تصاحب بازارهای بیشتر جهانی است.

صنایع دستی مازندران برند برتر کشور

از 290 رشته صنایع دستی مصوب جهانی 250 رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به فراوری محصول می پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بعلاوه از این تعداد 87 رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که 17 رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

بعلاوه در حال حاضر بیش از 500 فروشگاه فراوریات صنایع دستی را در مازندران عرضه می نمایند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاهها عرضه نماینده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه فراوری از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران 12 هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می نمایند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

در حالی صنایع دستی مازندران از این ظرفیت خوب و مستعد فراوری برخوردار است که آنچنان باید و شاید در زمینه صادرات به حق مطلب نرسیده است که بخشی از آن به کم و کاستی هایی در بازاریابی بر می شود.

پایانه صادراتی، امیدی برای رونق بیشتر صادرات صنایع دستی مازندران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود : متاسفانه بسیاری از فراوری نمایندگان و هنرمندان در کنار دغدغه فراوری و تهیه مواد اولیه، باید نگران فروش محصولات هم باشند زیرا تقریباً اغلب صادرات به طور مستقیم به وسیله خود فراوری نماینده انجام می شود. یعنی هنرمند یا کارگاه فراوریی صنایع دستی در کنار نگرانی برای فراوری باید در پی بازار هم باشند.

حسین ایزدی اضافه نمود: وجود شرکت های بازاریاب برای توسعه بازاریابی، شناسایی بازار هدف طبق ذائقه کشورهای مقصد، ساماندهی مسیر صادرات و بعلاوه هدفمند کردن فراوریات صنایع دستی لازم و لازم است که تا به امروز هیچ شرکتی به این حوزه وارد نشد، اما با این حال این مسئله برای میراث فرهنگی یک اولویت است و ما نیز در پی آن هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب محصولات صادراتی مازندران از پایانه تهران و استانهای دیگر صادر می شود که این موضوع نه تنها زیبنده هنرمندان و اقتصاد استان نیست، بلکه هزینه اضافی را نیز برای فراورینماینده یا صادرنماینده ایجاد می نماید.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از اعمال تشویق شرکت های بازاریابی با بسته های پیشنهادی همانند معافیت ها یا تخفیف مالیاتی به عنوان راهکاری برای استقبال و افزایش رغبت افراد در این بخش نام برد.

وی بر لزوم فعالیت شرکت های تخصصی بازار یابی و ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی تاکید نمود و شرح داد: به علت نبود صادرات منسجم بسیاری از صنایع دستی کاران به مشاغل دیگر مشغول شدند و در بعضی مواقع فراوری صنایع دستی به عنوان مشاغل فرعی محسوب می شود.

ایزدی تاکید نمود: با توجه به مسائل پیش روی فعالیت صنعتگران صنایع دستی مازندران اما این صنعت سودآور است، به نظر می رسد و توانسته در خارج از مرزهای کشور مشتریانی جذب نمایند در حالیکه با کم و برداشته شدن مسائل این حجم صادرات افزایش خواهد یافت.

وی گفت: پارسال بیش از 700 هزار دلار از محصولات صنایع دستی هنرمندان این استان به کشورهای ازبکستان، عمان، روسیه، ترکیه، آلمان، آمریکا، مجارستان و ژاپن صادر شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد : آثار صادراتی هنرمندان صنایع دستی مازندران را شامل جاجیم، صنایع چوبی، گلیم، گلیمچه و حصیربافی مطرح نمود و ادامه داد: تمامی این آثار جزو رشته های بومی و خاص صنایع دستی این استان به شمار می روند که در سبد صادراتی این دیار قرار دارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، برندسازی محصولات صنایع دستی را به عنوان راهکاری برای فروش و درآمدزایی برای صنعتگران این حِرفه دانست و اضافه نمود: برای این منظور فراهم آوردن بازار مصرف در کشورهای دیگر مورد نظر و تاکید است که با ایجاد بستر صادرات توانسته تا حدودی این مساله را پوشش دهد.

البته برای یاری به صادرات صنایع دستی مازندران اخیرا گام های خوبی برداشته شد که یکی از این موارد ورود یک شرکت خصوصی در قالب هلدینک صادرات صنایع دستی این استان به کشورهای دیگر است و بدین نحو دغدغه هنرمندان برای بازاریابی خارجی برداشته شده است.

ورود بخش خصوصی برای صادرات صنایع دستی مازندران

معاون گروه سرمایه گذاری انتخاب مفید به عنوان نماینده این شرکت بازاریابی و صادرات صنایع دستی مازندران روز گذشته در مراسم روز صنایع دستی که در ساری برگزار گردید گفت که ایران سومین بازار آنلاین جهان را از لحاظ اقلام مختلف بالا را دارد.

افخم والا اضافه نمود: تنها مارکت خصوصی ایرانی و کافه کادوی ایرانی آنلاین برای هنرمندان صنایع دستی جهت فروش محصولات خود ایجاد نموده ایم.

وی ضمن تاکید بر مالی کردن فراوریات صنایع دستی و تعدد اقلام ادامه داد: سازمان ها باید تسهیل گری برای هنرمندان ایجاد نمایند تا آنها به راحتی و بدون مشکل به فراوریات خود برای صادرات و بازار یابی بپردازند.

معاون گروه سرمایه گذاری انتخاب مفید گفت که برای مالی کردن صنایع دستی می بایست برای بدست گرفتن بازارهای عمده فروشی و صادرات به کشورهای اروپایی، روسیه و حاشیه دریای خزر کوشش بسیار صورت گیرد و در حال حاضر مشابه فراوریات هنرمندان صنایع دستی مازندران در جنوب شرق آسیا وجود دارد پس می توان این بازارهای مناسبی برای صنایع دستی استان به شمار می روند.

وی ادامه داد: برای این منظور هاپ فراوریات صنایع دستی در مازندران راه اندازی شد تا در زمینه صادرات صنایع دستی استان تسهیل گری شود.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2602

به "صنایع دستی مازندران سودآور اما غریب و مهجور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی مازندران سودآور اما غریب و مهجور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید