نیروی دریایی چین، چالش بزرگ آمریکا

به گزارش تور ارمنستان ارزان، پکن- خبرنگاران- توسعه قدرت چین در دریاها و بالا رفتن توان این کشور در مناطق آبی برای مقابله با نیروی دریایی آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت دریایی جهان، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و در کشاکش جنگ تجاری به دامنه اختلافات دو کشور افزوده است.

نیروی دریایی چین، چالش بزرگ آمریکا

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران در حالی که چین در حال برگزاری یک رزمایش و تمرینات بزرگ دریایی است که در نوع خود بزرگترین رزمایش در تاریخ این کشور محسوب می گردد، آمریکا نگران است ناوگان بزرگ دریایی چین بتدریج چالشی برای این کشور در منطقه آسیا، اقیانوس آرام و کل جهان باشد.

چین شاید از لحاظ کیفی نتواند قدرت رقابتی در برابر نیروی دریایی آمریکا داشته باشد اما مانورها و تمرینات نیروی دریایی و کشتی های این کشور در سال گذشته از هر کشوری در جهان از جمله از آمریکا بیشتر بوده است.

یکی از چالش های بزرگ چین این است به هر میزان که توان خود را در دریاها بالا می برد باید به همان نسبت دیدگاه هایی قانع نماینده برای جهان داشته باشد که در راستا توسعه صلح آمیز نظامی گام بر می دارد این درست نقطه تلاقی چین با آمریکا و کشورهای غربی است که پکن را متهم به توسعه طلبی نظامی می نمایند.

از زمانی که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در سال 2013 میلادی قدرت را در اختیار گرفت، حزب حاکم خیلی زود اعلام نمود که این کشور به یک قدرت دریایی تبدیل خواهد شد.

او که فرماندهی کل قوا را در کشورش برعهده دارد می خواهد چین به یک قدرت بزرگ در دریاها مانند آمریکا تبدیل گردد برای این کار نیز نقشه راه مشخص نموده است او در این راستا از توسعه هیچ تسلیحاتی دریغ ننموده است و ارتش چین در دریاها از جنگنده های رادارگریز نیز بهره می گیرد و به دنبال ساخت ناوهای هواپیمابر بیشتری است.

چین در روزهای اخیر در هفتادمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی در بندر چینگ دائو در شرق این کشور تسلیحات دریایی پیشرفته ای را به نمایش گذاشت، زیردریایی ها، ناوها و کشتی هایی که به نظر می رسد شمار آنها از همه کشورهای دیگر نظیر آلمان، انگلیس، اسپانیا، هند و جزیره تایوان بیشتر است.

ارتش نیروی دریایی چین اکنون دارای 300 فروند کشتی است که در این زمینه چین در رده نخست جهان ایستاده است اگرچه شمار کشتی های آمریکایی به 490 فروند می رسد اما قدرت مانوری آنها فقط 287 فروند است و فقط از لحاظ کمی آمریکا جلوتر از چین قرار گرفته است.

انتظار می رود که در سال 2035 میلادی نیروی دریایی چین نزدیک به 6 فروند ناوهواپیمابر داشته باشد که به این معنا آمریکا در آن موقع کاملا در قاره آسیا دستکم از سوی چین به چالش کشیده خواهد شد.

آنالیز های کری خوانگ از کارشناسان منطقه شرق آسیا نشان می دهد که نیروی دریایی چین در آینده می تواند برای آمریکا در خلیج فارس، آسیا و اقیانوس آرام، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس چالش باشد و تسلط آمریکا را در این مناطق مختل کند.

به هر صورت چین در کنار آمریکا برای صلح آمیز نشان دادن برنامه های توسعه نظامی دریایی با کشورهای دیگری چون فیلیپین، ویتنام و بعضی همسایگان روبرو است و همزمان ضروری است که از امنیت خود حراست کند.

چین به عنوان دومین قدرت مالی جهان 18 هزار کیلومتر خط ساحلی دارد چنین کشوری طبیعتا می خواهد از امنیت کشتیرانی آزاد برخوردار باشد و نمی تواند اجازه دهد آمریکا حیات آن را در دریاها به چالش بکشد توسعه نیروی دریایی و مدرن سازی ارتش در آبهای جهان از اهداف چین است.

آساق**231**1904**

منبع: ایرنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 440

به "نیروی دریایی چین، چالش بزرگ آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی دریایی چین، چالش بزرگ آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید