چگونه یونسکو با حفاظت از امواج، به نجات زمین کمک می کند؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، در کنار تمام موفقیت های یونسکو در زمینه حفاظت از محیط زیست، اکنون این سازمان از زیباترین منطقه ها ساحلی دنیا حفاظت خواهد کرد.

چگونه یونسکو با حفاظت از امواج، به نجات زمین کمک می کند؟

از سال 2009، بنیاد حفاظت از امواج دنیا، به طور فعال به حفاظت از منابع ساحلی با ارزش در سرتاسر دنیا می پردازد. برنامه های این بنیاد که به وسیله ائتلاف حمایت از امواج طراحی شده و مدیریت می شود، با همکاری انجمن های محلی، به حفاظت از سواحل خاص روی زمین، از آمریکا گرفته تا استرالیا، اروپا و فراتر از آن، می پردازد. مانند بسکمک از مکان های تحت حفاظت یونسکو، هدف از این فعالیت، حفظ هر شرایطی است که که یک منطقه را به مکان خاص تبدیل می کند. در چهار قاره، مکان های شاخصی که دارای اسکله، چشم انداز ها زیبای چشم گیر، زندگی دریایی، میراث تاریخی و از همه مهم تر، دریای مواج بوده اند، تحت حفاظت قرار گرفته اند. در این مقاله سه مکان شاخص تحت حفاظت و دلیل اهمیت آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

سانتا کروز، کالیفرنیا

احتمالا دلیل خاصی وجود دارد که شخصی به نام جک اونیل در اوایل دهه 1960 در منطقه سانتا کروز کالیفرنیا یک مغازه فروش لباس شنا و لوازم موج سواری دایر کرده و احتمالا به همان دلیل است که ساحل 11 کیلومتری این منطقه به عنوان ساحل تحت حمایت سازمان حفاظت از امواج دنیا در سال 2011 انتخاب شد. نیک استرانگ کوتیچ، مدیر اجرایی ائتلاف حفاظت از امواج درباره این منطقه می گوید:

سانتا کروز بهترین مکان برای انواع موج سواری است. این مکان در خلیج دریای ملی مونتری واقع شده است و انواع گیاهان و جانوران آبزی در این منطقه وجود دارد. علاوه بر آن، این منطقه اولین مکانی است که موج سواری در شمال آمریکا در آن اتفاق افتاده است؛ بنابراین فرهنگ از موج سواری در آن وجود دارد.

وال ها، دلفین ها، شیرهای دریایی، صدف ها و حتی گاهی کوسه ها، آب را با موج سواران، قایق سواران و شناگران تقسیم می کنند. هر شخصی که می خواهد شانس خود را در زمینه موج سواری امتحان کند، بهتر است اطمینان حاصل کند که این مقصد در لیستش وجود خواهد داشت. همچنین ساحل کاول در کنار اسکله سانتا کروز، به عنوان یکی از بهترین نقاط برای شروع موج سواری شناخته شده است.

فعالیت های انجام شده در زمینه حفاظت از امواج این منطقه، باعث شده تا باکتری های سواحل Cowell در دو سال گذشته تا 50 درصد کاهش پیدا کند، این در حالی است که تا پیش از آن، این منطقه به مدت 3 سال در لیست سواحل پر باکتری قرار داشت.حذف شدن از این لیست به معنی آبی پاک تر، هم برای انسان ها و هم برای حیوانات دریایی در اطراف این سواحل است.

پونتا د لوبوس (Punta de Lobos)، شیلی

پرتگاه بزرگی که در ساحل مرکزی پونتا د لوبوس در شیلی قرار گرفته است، به عنوان ساحل تحت حمایت سازمان حفاظت از امواج دنیا در سال 2013 انتخاب شد. دو دماغه بلند که ارتفاع هر کدام به 30 متر می رسد، نه تنها راس این منطقه خاص به شمار می فرایند؛ بلکه این منطقه را به مکانی بین المللی برای موج سواری تبدیل می کنند. علاوه بر آن، این منطقه به عنوان منطقه ای حیاتی برای تنوع زیستی دریایی و زمینی به شمار می رود. آب سرد و مغذی که به سواحل این منطقه راه پیدا می کند، طیف وسیعی از حیوانات را از جمله وال ها، شیرهای دریایی، پنگوئن ها و لاک پشت های دریایی را به خود جذب می کند. این ساحل مکان مناسبی برای جذب پرندگان دریایی نیز است. نکته قابل توجه این است که تعدادی گونه بومی گیاهی، اکثرا کاکتوس، در این منطقه وجود دارند که تنها در دو نقطه از شیلی رشد می کنند و در لیست حفاظت از گیاهان در حال انقراض قرار دارند.

یک حافظ امواج به نام رامون ناوارو، پسر یک ماهیگیر محلی، که تقریبا تمام عمر خود را روی ماسه های پونتا د لوبوس بزرگ شده و در محافظت از آن نقشی اساسی داشته، درباره این منطقه گفته است:

با سفر به دور دنیا و تحقیق درباره امواج، منطقه ها بسکمک را دیدم که به وسیله آلودگی های کنترل نشده، از بین رفته بودند، من مصمم بودم که اجازه ندهم چنین اتفاقی برای ساحل لوبوس رخ دهد.

با کمک سازمان حفاظت از امواج دنیا و همکاری مردم محلی، بخش های کلیدی این منطقه خریداری شده و به این ترتیب حفاظت دائمی و قانونی برای این منطقه فراهم شده است. این منطقه اولین مکانی در دنیا است که در The Conservation Land Trust به طور اختصاصی به سواحل و امواج اختصاص دارد.

اریسیرا، پرتغال

کمی آن طرف تر از قاره اروپا، در 35 کیلومتری شمال غربی مرکز پرتغال، اریسیرا قرار گرفته است، یکی از مقاصدی که موج سواران حرفه ای با آن آشنا هستند. هر چند در سال های اخیر، انواع مسافران به این منطقه سفر می کنند. ساحل Ribeira dIlhas، مکان اقامت موج سواران حرفه ای است که که نقطه شروعی برای موج سواران آماتور و ساکنان ساحلی نیز به شمار می رود، اما هزاران ساحل سطح بالا و نقاط موج سواری در این منطقه وجود دارد. تعدای از ماهیگیران این منطقه با تاسیس رستوران های محلی و سرو بهترین غذاهای دریایی در اروپا، ، ترکیبی خاص از زیبایی سنتی و فرهنگ سواحل مدرن را در این سواحل ایجاد کرده اند. خیابان هایی که مختص عابر پیاده هستند، مکان مناسبی را برای قدم زدن در تمام ساعات روز را فراهم می کند.

جوا د ماسیدو، موج سوار حرفه ای پرتغالی و سفیر حمایت از امواج درباره این منطقه می گوید:

موج سوار یا غیر موج سوار، اگر از اقیانوس لذت می برید، اریسیرا مکانی فوق العاده است. سواحل اینجا بسیار زیبا هستند و تنوع بسکمک برای موج سواران وجود دارد، از موج های بزرگ گرفته تا موج های آرام و نرم.

برای حفاظت از اریسیرا، که که شامل 4 کیلومتر از سواحل دست نخورده و بکر است، اولین مرکز تشریح حفاظت از امواج در سال 2016 افتتاح شده است. این مرکز با استفاده از به تصویر کشیدن اطلاعات، به تشریح و توضیح مشخصات حفاظت از منطقه می پردازد. جزئیاتی از زیست کره، 7 موج شکن اصلی، ترکیبات هواشناسی، گیاهان و جانوارن از جمله مواردی است که در این مرکز مورد مطالعه قرار می گیرد.

در حال حاضر، 9 منطقه در زمینه حفاظت از امواج فعالیت می کنند که از آن جمله می توان به مالیبو، کالیفرنیا؛ سواحل مانلی، استرالیا؛ هوانچاکو، پرو؛ خلیج باهیا تودوس سانتوس، باها مکزیک؛ گلد کست، استرالیا و ساحل گواردا دو امباو، برزیل اشاره کرد. همانطور که حفاظت از امواج دنیای در حال توسعه است، تلاش هایی در سراسر دنیا برای حفاظت از منطقه ها ساحلی نیز در حال انجام است.

عکس کاور: ساحل پونتا د لوبوس/ویلیام هنری

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2330

به "چگونه یونسکو با حفاظت از امواج، به نجات زمین کمک می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یونسکو با حفاظت از امواج، به نجات زمین کمک می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید