آشنایی با دره مرگ روسیه

به گزارش تور ارمنستان ارزان، بی دلیل نیست که به دره ای در کامچاتکا، دره مرگ گفته می گردد؛ این منطقه کوچک که عرض آن بیشتر از 100 تا 500 متر نیست و طولش به حدود دو کیلومتر می رسد، معمولا باعث مرگ پرندگان و حیوانات زیادی می گردد.

آشنایی با دره مرگ روسیه

دره مرگ بالاتر از رودخانه گیزرنایا (Geyzernaya) و در پایین آتشفشان Kikhpinych در منطقه معروف ذخیره گاه کرونوتسکی واقع شده است. این ذخیره گاه در سال 1934 تأسیس شد؛ هرچند بعضی بخش های آن تا مدت ها مورد کاوش و آنالیز قرار نگرفت.

کشف دره مرگ روسیه نیز بعدها رخ داد؛ حتی با وجودی که در آن موقع یک راستا مشهور گردشگری از همان نزدیکی می گذشت و زمین شناسان اغلب در جست وجوی چشمه های آبگرم محلی بودند. تا اینکه دره مذکور بالاخره در سال 1975 کشف شد.

از زمان کشف دره مرگ، کاوش در آن ادامه دارد. زیست شناسان در طول چند سال اول، لاشه بیش از 200 گونه جانوری مختلف را پیدا کردند که شامل 12 گونه پستاندار، 15 پرنده و انواع زیادی از حشرات می شد؛ اجسادی که هیچ نشانه ای از بیماری یا جراحت در آن ها وجود نداشت.

بیشتر قربانیان، جوندگان کوچک و گنجشک ها بودند؛ هرچند که در میان آن ها خرس، روباه، گرگ، کلاغ سیاه و عقاب دریایی استلر نیز به چشم می خورد. امروزه عقاب طلایی، سیاهگوش و سگ نیز به این فهرست اضافه شده اند. کارشناسان تعیین نموده اند که این حیوانات در حدفاصل ماه های مه تا اکتبر کشته شده اند؛ دوره ای که این ذخیره گاه پوشیده از برف نیست.

دانشمندان در طول آنالیز های خود در این دره دچار سردرد، تب، سرگیجه و ضعف شدند. خوشبختانه انسان ها زمان کافی برای صعود به بخش های بالاتر را دارند؛ جایی که هوای بهتر جریان دارد و می توانند خود را از این شرایط نجات دهند.

کارشناسان آتشفشان خاتمه توانستند علت این موضوع را پیدا نمایند. این دره در راستا انتشار گاز غلیظی واقع شده است که این منطقه را با سولفید هیدروژن، دی اکسید کربن و سایر بخارهای سمی پر می نماید. دره مرگ مملو از لایه های ضخیم گوگرد است و به همین دلیل لاشه حیوانات برای مدت زمانی طولانی از بین نمی رود و فعل وانفعال باکتری ها در اثر این محیط سمی متوقف می گردد.

مرگ موجودات زنده محلی به ترتیب خاصی اتفاق می افتد. با آمدن بهار، حیوانات و پرندگان کوچک آغاز به گسترش قلمروی زندگی خود می نمایند و هنگام عبور از دره مرگ، خفه می شوند. لاشه آن ها باعث جلب توجه حیوانات عظیم تری نظیر روباه یا عقاب طلایی شده که آن ها نیز به سرنوشتی مشابه گرفتار می شوند و به نوبه خود طعمه ای جذاب و دلچسب برای خرس ها و گرگ ها خواهند بود.

زیست شناسان دریافته اند که دخالت در این زنجیره غذایی از همان ابتدا و برداشتن قربانیان اولیه می تواند تعداد نهایی حیوانات مرده را کاهش دهد. با وجود وقوع چنین اتفاق ناراحت نماینده ای، دره مرگ نیز دست مثل سایر نقاط ذخیره گاه طبیعی کرونوتسکی، محلی فوق العاده زیبا است که گردشگران می توانند در تور روسیه از آن دیدن نمایند. بی شک تماشای طبیعتی که قانون بقای خود را دارد، برای هر بازدیدنماینده ای می تواند جذاب و فراموش نشدنی باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1273

به "آشنایی با دره مرگ روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دره مرگ روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید