آشنایی با قلعه سر یزد و نحوه بازدید از این بنای تاریخی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، یکی از جاذبه های کهن و قدیمی در ایران قلعه سرسبز است این قلعه تاریخی دارای جاذبه های بسیار شگفت انگیزی برای علاقه مندان می باشد جالب است بدانید این قلعه در امانات بانک ملی ایران و دنیا است قدمت این قلعه تاریخی به دوران ساسانیان باز می گردد این قلعه کاربردهای زیادی در آن دوران بوده است به ویژه محلی برای ذخیره سازی غلات بوده است. این قلعه یک صندوق امانات برای نگه داری از غلات و … بوده است جنس این بنا ساخته شده از خشت و گل بوده است و می تواند یکی از گزینه های بسیار مناسب برای سفر باشد هر ساله علاقه مندان زیادی از جاذبه های تاریخی و معماری ارزشمند این منطقه بازدید می نمایند این دژ در استان یزد واقع شده است و بی شک یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی در آن دوران محسوب می گردد. این قلعه کجا واقع شده است؟ این قلعه تاریخی در روستایی با همین نام واقع شده است و در نزدیکی جاده یزد به کرمان واقع شده است وسعت آن 8 هزار متر مربع است و 468 حجره دارد که می توانید از آن بازدید کنید و از نزدیک معماری های آن را مشاهده کنید.

آشنایی با قلعه سر یزد و نحوه بازدید از این بنای تاریخی

قلعه سر یزد را بشناسید:

در دید اول این دژ تنها یک دیوار خشتی است اما در واقع در پشت آن ویرانه هایی از بناهای تاریخی و کهن دیده می شود این منطقه دارای آثار باستانی بسیار ارزشمندی است و اهمیت بسیار زیادی برای گردشگران دارد. این دژ دارای بخش های مجزا و متعددی است که هر یک از جذابیت های ویژه خود برخوردار می باشند یکی از بخش های مهم در این دژ طاق های درونی آن می باشد که از معماری ویژه ای برخوردار هستند. این قلعه تاریخی یکی از تماشای های مهریز است که می توانید از جاذبه های آن بازدید کنید.

با عبور از روی پل ها و خندق های اطراف قلعه می توانید با فضایی زیبا و عجیب روبرو شوید دالان های طاقی شکل یکی از بخش های مهمی است که با ورود از این پل ها می توانید با آن رو به رو شوید این دالان ها از دو طرف به گذرگاه هایی منشعب می شوند و هر یک نیز دارای چشم اندازهای خاص خود می باشند. زمانی که وارد هر یک از این گذرگاه ها می شوید اتاقک ها و حجره هایی به چشم می خورند که به علت معماری خود برجسته هستند معماری این بناها خشتی است و برای هر بازدیدکننده ای خیره کننده است.

درباره زیبایی های این دژ چه می دانید؟

قلعه سریزد از زیبایی های ویژه ای برخوردار است این بنای تاریخی متعلق به دوران ساسانیان است و در شهرستان مهریز واقع شده است این بنا به علت ارزش تاریخی خود در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این قلعه در دوران ساسانیان یک دژ نظامی نبوده است و تنها ارزش آن به عنوان یک بانک محسوب می شده است در آن دوران مردمان از این قلعه برای ذخیره سازی غلات، زیور آلات و طلا استفاده می شده است.

این بنا دارای خندقی به عرض 6 متر و عمق 4 متر می باشد در واقع این خندق ها به عنوان اولین لایه های دفاعی قلعه محسوب می شده اند برج ها و باروها از دیگر بخش های این قلعه محسوب می شوند که دارای اهمیت هستند و باید از آن ها تماشا کنید. این قلعه دو درب دارد درب اصلی و درب پشتیبان نیز از بخش های این دژ می باشند. این قلعه همچون دژهای نظامی ساخته شده است و امکان دستبرد از سوی دزدان در ان دژ وجود نداشته است.

زمانی که از خندق های این دژ عبور می کنید وارد دروازه های اصلی آن می شوید و می توانید مستقیم حرکت کنید در این جهت به محوطه ای می رسید که دارای پلکان های باریک خشتی است و می توانید به طبقه بالای قلعه راه پیدا کنید در نهایت می توانید وارد حجره های خشتی شوید این حجره ها با یک مهارت خاص ساخته شده اند و دارای معماری جذابی هستند جالب است بدانید که در اخت این بنا نیز از آج و سنگ استفاده شده است بعلاوه تزئیناتی که در این بنا می بینید جذابیت های زیادی برای علاقه مندان دارند به ویژه شومینه سازی هایی که در بنا استفاده شده است. از دیگر کاربردهای این حجره می توان به پناهگاه بودن آن اشاره نمود در زمان های بحرانی مردم از این حجره ها برای پناه گرفتن استفاده می نموده اند.

تجربه های بازدید از قلعه:

قلعه سرسبز یکی از تماشای های تاریخی و با اهمیت است این بنا در سال 1354 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است از جذابیت های این بنا می توان به دالان های باریکی اشاره نمود که همه تجربه قدم زدن در آن را داشته اند. از دیگر تجربه های سفر به این قلعه بازدید از اتاق هایی است که در آن ساخته شده است سقف های این بنا نیز گنبدی شکل است مردمان این منطقه هنر خاصی در معماری داشته اند مسئولین نگهداری از این بنا وسایل و ظروف ارزشمندی را در این بنا پیدا نموده اند که قدمت بعضی از آن ها به دوران ساسانیان باز می شود.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2456

به "آشنایی با قلعه سر یزد و نحوه بازدید از این بنای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قلعه سر یزد و نحوه بازدید از این بنای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید