آیا کاهش 10 درصدی سه محصول لبنی تاثیری در بازار لبنیات خواهد داشت؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اعمال قیمت های در نظر گرفته شده با 10 درصد تخفیف برای سه محصول لبنی زمان بر خواهد بود، گفت: برترین راه برای حمایت از دهک های محروم جامعه حذف ارز 4200 تومانی است. قیمت گذاری دستوری در کشور نتیجه ای در پی ندارد و این قیمت گذاری تشویقی است.

آیا کاهش 10 درصدی سه محصول لبنی تاثیری در بازار لبنیات خواهد داشت؟

مهدی راهنمایی نیا در گفت وگو با خبرنگاران در مورد کاهش 10 درصدی قیمت سه محصول لبنی اظهار کرد: در خروجی اجرای این ابلاغیه مشکلاتی وجود دارد و این مشکل از طرف کارخانجات نیست. فروشندگان رغبتی برای فروش این محصولات ندارند زیرا وقتی کالاهای دیگری با سود 15 درصد وجود دارد طبیعی است که فروش این محصولات با سود تنها 5 درصد رغبتی را در فروشنده ایجاد نکند.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال وقتی فروشنده پنیر لیوانی یواف 400 گرمی را با قیمت 19 هزار تومان خریداری و با قیمت 20 هزارتومان تومان به فروش می رساند تنها 1000 تومان سود کسب می نماید در صورتیکه تا قبل از آن با قیمت 18 هزار تومان خریداری و با قیمت 22 هزار تومان می فروخته و 4000 تومان سود را برای فروشنده در پی داشته است.

دبیر اتحادیه تولیدنمایندگان و صادرنمایندگان صنایع لبنی خراسان رضوی مطرح کرد: این تغییر قیمت باید در مغازه های بزرگ و هایپر مارکت ها صورت گیرد تا تاثیر خود را بگذارد. البته در صورت ابلاغ این قیمت ها از طرف اتاق اصناف، استقبال این طرح از سوی مغازه داران معین نخواهد بود.

راهنمایی نیا خاطر نشان کرد: این سه محصول لبنی یعنی شیر نایلونی 900 گرمی، ماست دبه ای 2.5 کیلو گرمی و پنیر لیوانی یواف 400 گرمی هم اکنون در بازار با قیمت قبل وجود دارند و اعمال قیمت های در نظر گرفته شده با 10 درصد تخفیف در آن ها زمان بر خواهد بود. زیرا قیمت نو در تولیدات نو اعمال می گردد. البته تغییر قیمت در دو محصول شیر و ماست با سرعت بیشتر و در پنیر با سرعت کمتری همراه خواهد بود.

وی درباره علل کاهش قیمت در این سه محصول توضیح داد: علت اعمال کاهش 10 درصدی قیمت در این محصولات فروش بیشتر آن ها به علت مقرون به صرفه بودن و رغبت مصرف نماینده است. البته اجباری برای اجرای آن وجود ندارد و این طرح به صورت تشویقی است اما در هر صورت ما آن را ابلاغ نموده ایم.

دبیر اتحادیه تولیدنمایندگان و صادرنمایندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با توجه به عوامل اجرای این ابلاغیه ادامه داد: برترین راه برای حمایت از دهک های محروم جامعه حذف ارز 4200 تومانی است زیرا سود این ارز تنها برای واسطه ها است و تولیدنماینده در آن سهمی ندارد.

راهنمایی نیا خاطر نشان کرد: اگر واردات محصولات لبنی آزاد گردد یارانه به بخش آسیب پذیر جامعه تعلق خواهد گرفت و تاثیر بیشتری در حمایت از دهک های محروم جامعه خواهد داشت.

وی گفت: قیمت گذاری دستوری در کشور نتیجه ای در پی ندارد و این قیمت گذاری تشویقی است. تولیدنماینده محصولات لبنی شیر خام را به قیمت 7000 تومان یعنی 600 تومان بیشتر از قیمت مصوب دولت خریداری می نمایند و تخفیف گذاری روی این قیمت خود مشکل زا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2189

به "آیا کاهش 10 درصدی سه محصول لبنی تاثیری در بازار لبنیات خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کاهش 10 درصدی سه محصول لبنی تاثیری در بازار لبنیات خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید