استفاده از روروک خوب یا بد ؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، برخی پدر و مادرها از رورئک استفاده می کنند تا علاوه بر کمک به راه افتادن سریعتر کودک ، او را سرگرم نگه دارند.اما استفاده از روروئک ،آسیب زیادی به رشد جسمی و ذهنی کودک وارد می کند.

استفاده از روروک خوب یا بد ؟

آسیب های ناشی از استفاده از روروئک برای نوزادان

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ، اگر تا به امروز اصرار داشتید تا برای راه افتادن کودک خود از رورئک استفاده کنید باید کمی درباره راه افتادن دلبندتان نگران شوید . آیا استفاده از روروئک می تواند به راه رفتن کودک تان کمک کند یا به راه رفتن او آسیب می زند؟ معمولا به کار بردن روروئک برای راه رفتن بچه ها در هیچ مرحله ای از رشد آنها توصیه نمی گردد زیرا علاوه بر خطرات روروئک ، موجب می گردد تا کودک دیرتر به راه بیافتد.در این بخش، شما را با عوارض استفاده از روروئک برای نوزادان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

عوارض استفاده از روروئک برای کودک

هنوز بر روی استفاده کردن یا استفاده نکردن کودک از روروئک اختلاف نظر وجود دارد. چون به خاطر روال فیزیولوژیک ، کودک در هر صورت راه می رود. اما والدین نباید اصرار کنند که کودک زود تر از موعد به راه بیافتدو تنها زمانی را برای بازی کردن با رورئک ، او را سوار بر آن کنند. زیرا راه رفتن نادرست کودک با روروئک ، شاید موجب تاثیر بد بر روی راسته استخوان ساق پا و فضای مفصلی ران کودک داشته باشد .

بنابر گفته این کارشناس کاردرمانی ،به چند دلیل نباید از روروئک استفاده کرد :

1. تاثیر بد بر راستا بودن مفاصل کودک به هنگام استفاده از رورئک

2. رورئک ، عادت های حسی خوبی در کودک به وجود نمی آورد.زیرا فقط پنجه پای کودک به هنگام راه رفتن با زمین در تماس بوده و تنها از آن نقطه دریافت حسی دارد.حین استفاده کودک از روروئک باید ارتفاع مناسبی برای آن تنظیم کرده تا کودک به راه رفتن با نوک پنجه ها عادت نکند.زمانی که بچه ها در رورئک راه می فرایند حالت بدن آنها طوری است که گویی می خواهند به بغل کسی پرت شوند و بیشتر روی نوک پا راه می فرایند. بنابر این روروئک کمک زیادی به راه رفتن آنها نمی کند. به خاطر همین موضوع ، استفاده از روروئک خطراتی مانند چپ کردن و افتادن هم برای بچه ها به همراه دارد.

راه افتادن بچه ها بیشتر در سن 11 تا 13 ماهگی اتفاق می افتد وطولانی شدن این مدت به این معناست که آنها تأخیر در رشد دارند . از سوی دیگر راه افتادن کودک زود تر از این محدوده سنی نیز موجب می گردد تا در سن 18 تا 20 سالگی دچار کمر درد و زانو درد شوند . والدین می توانند با ایجاده انگیزه در کودک خود به راه افتادن آنها کمک کنند. با این ترفند که اسباب بازی دلخواه کودک یا وسیله ای دیگر را در مسافتی دور قرار داده و او را تشویق کنند تا به سمت آن برود .

علاوه بر این پدر و مادرها می توانند خودشان دور ایستاده و آغوششان را باز کنند تا کودک خود را به آنها برساند.

سن به راه افتادن هر بچه با توجه به ژنتیکی که از والدین خود به ارث می برد، معین می گردد. معمولا با فهمیدن میانگین سنی راه رفتن پدر و مادرها می توان ، زمان راه افتادن کودک را هم معین می کند. زودتر و دیرتر به راه افتادن بچه ها مسئله ای نگران کننده است چون اگر دیر شروع به راه رفتن کنند، دچار عارضه تأخیر در حرکت بودهکه باید دلیل آن معین گردد.از سوی دیگر زود راه افتادن نیز، آنها را دچار مشکل فیزیولوژیک خواهد کرد.

به کار بردن روروئک بیشتر موجب افزایش قدرت در ساق پاهای کودک شده ولی روی توان حرکتی ران ها و لگن تاثیری ندارد و باعث می گردد شیرخوار برای ایستادن به تنهایی تلاش نکند.حس دریافتی پای کودک باید با ماساژ دادن و ضربه زدن به پاشنه پا تقویت گردد. پدر و مادرها برای دانستن این موضوع که فرزندشان در چه مرحله ای از رشد قرار گرفته ، باید نموداری استاندارد داشته و فرایند رشد کودک خود را با آن بسنجند .

علل پیش آمدن حوادث با روروک

1.افتادن : مهمترین علت صدمه رورئک به کودک ،افتادن با آین وسیله می باشد.ممکن است که کودک از روروک بیرون افتاده و یا با آن از پله ها سقوط کند. طبق تحقیقاتی که در کانادا اجرا شده است ، 70 درصد صدمات ناشی از روروک، بر اثر سقوط و افتادن از پله ها بوده است. با دیدن این تحقیق می توان گفت از 36 کودک آسیب دیده در اثر استفاده از روروئک ، 27 مورد آسیب کمی دیده اند، سه نفر دچار شکستگی گردن و صدمه به جمجمه و ضربه به سر و 3 نفر دچار صدمات دندانی وشده اند که ممکن است عوارض ماندگاری روی بدن کودک به جای گذارد. وارونه شدن کودک به علت تعادل نداشتن ، که توزیع وزن در قسمت بالا بیشتر است،اتفاق می افتد.

2.جابه جایی سریع کودک روی همان سطح : استفاده ازروروئک به بچه، این امکان را می دهد که با سرعت بیشتر از میزان طبیعی در همین سن حرکت کرده و خودش را به وسایل و مکان های خطرناک مثل اتاق های دیگر، آشپزخانه، اجاق های خوراک پزی ، بخاری، شومینه، پریز برق، وسایل خطرناک دیگر و همچنین به محوطه های باز مانند استخر برساند و به علت ناآگاهی کودک شیرخوار 6 تا 15 ماهه از خطرات احتمالی به وسیله روروک ،در معرض آسیب بیشتر قرار می گیرد.

3.مسمومیت :دسترسی سریع کودک با روروک به مواد شوینده و خطرناک مانند حشره کش ها، سموم گیاهی و… (که باید توجه داشت که در دسترس بچه ها نباشد)، موجب مسمومیت او می گردد

4.سوختگی :سوختگی نیز به دلیل دسترسی راحت به آشپزخانه یا بخاری، شومینه و برق گرفتگی تا کنون گزارش شده است

نکته آخر :

با وجود اعلام صدمات ناشی ازاستفاده روروئک، به دستور آکادمی طب بچه ها در آمریکا، شرکت های تولیدکننده وظیفه دارند تا برچسب اطلاعیه خطر را روی محصول ساخته شده ، نصب کنند . به همین سبب در سال 1994 ، کمیسیون ایمنی برای محصولات تولیدی بچه ها در آمریکا ، شرکت های تولید کننده را ملزم به استفاده روروئک با قاب چهارچوبی بزرگ تر برای جلوگیری از افتادن بچه ها کرده است.طبق آمارهای بدست آمده ، با وجود تمام دستورالعمل های ایمنی ،به طور کامل از صدمات و خطرات کاسته نشده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1692

به "استفاده از روروک خوب یا بد ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از روروک خوب یا بد ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید