بافت های تولیدی توسط چاپگرهای زیستی مشابه بافت طبیعی می شوند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تهران - خبرنگاران - محققان با استفاده از امواج فراصوتی پیروز به توسعه شیوه ای شدند که ویژگی بافت های بیولوژیکی فراوری شده توسط چاپگر زیستی را تا حدامکان شبیه بافت طبیعی می نماید.

بافت های تولیدی توسط چاپگرهای زیستی مشابه بافت طبیعی می شوند

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری ساینس دیلی، به تازگی خبرهای مختلفی از سراسر دنیا مبنی بر ترکیب سلول های زنده با ژل های پلیمیری برای استفاده در چاپگرهای زیستی و توسعه بافت های بیولوژیکی به گوش می رسد. مهمترین کاربرد فناوری چاپگرهای زیستی فراوری بافت هایی شبیه بافت طبیعی برای پیوند اعضا و آزمایش داروهای گوناگون است.

در بافت های بیولوژیکی طبیعی، سلول ها در جهات و ردیف های مجزایی قرار می گیرند ولی تابحال این ویژگی در بافت های زیستی چاپ شده و مصنوعی دیده نشده است.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از روشی به نام UAB پیروز شده اند این ویژگی را در بافت های زیستی مصنوعی بوجود آورند. این سیستم جدید حاوی یک محفظه است که در آن چاپگر زیستی لایه های مواد حاوی سلول های زنده را روی هم قرار می دهد. سپس امواج فراصوتی از یک سمت محفظه به داخل راهنمایی می گردد و پس از برخورد به دیوار محفظه، در همان جهت منعکس می گردد. این فرآیند منجر به فراوری موج های فراصوتی اصطلاحا ایستاده می گردد.

این موج ها باعث می شوند سلول های بافتی چاپ شده دقیقا مشابه سلول های بافت طبیعی در امتداد موج و در یک ردیف قرار بگیرند و مشابه بافت طبیعی باشند. با تغییر فرکانس و دامنه موج می توان طرز چینش سلول ها را تغییر داد و به آرایش مورد نظر رسید. از طرفی خصوصیات موج فراصوت باید به گونه ای باشد که منجر به مرگ سلول ها نگردد.

این فناوری امکان فراوری بافت های زیستی مصنوعی را با حداکثر شباهت به بافت طبیعی در اختیار قرار می دهد.

نتایج این مطالعه در نشریه Biofabrication منتشر شده است.

علمی **9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 425

به "بافت های تولیدی توسط چاپگرهای زیستی مشابه بافت طبیعی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت های تولیدی توسط چاپگرهای زیستی مشابه بافت طبیعی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید