جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نشان دادن توانایی نسل جوان است
به گزارش تور ارمنستان ارزان، تهران (پانا) - حنانه سعیدی داور قانون بر این نظر است که برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث می گردد تا علاقمندان به موسیقی بتوانند توانایی های خود را نشان بدهند و به رقابت بپردازند و از این بابت جشنواره برای آنها انگیزه ای بزرگی است.
به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نگار بوبان داور بخش عود جشنواره پانزدهم گفت: به خاطر شرایطی که در جامعه برای موسیقی، بخصوص موسیقی هایی غیر از ژانرهای پرفروش (مثل پاپ، رپ و انواعش)، حاکم است، جوانان و نوجوانانی که در سطوح مختلف یادگیری ساز یا آواز و موسیقی های دستگاهی و کلاسیک هستند، به رویدادی احتیاج دارند که هم با دیگرانی شبیه خودشان در ارتباط قرارشان دهد و از این طریق برای فعالیت شان دست کم یک لایه معنای اجتماعی ایجاد کند، و هم با این کار احساس نمایند پیشرفت شان می تواند جهت و ارزش داشته باشد و کسانی هستند که (مثلا داوران که قاعدتا در نسل های قبل از قبیل همین جوانان بوده ند) آنها را به رسمیت بشناسند و به اصطلاح عامه برایشان کف بزنند.
وی در مورد تاثیرجشنواره موسیقی جوان بر کشف استعدادهای جوان اضافه نمود: کشف استعداد وقتی معنا پیدا میکند که جهت تعریف شده ای برای کار و آتیه این جوانان (بخصوص برگزیدگان این جشنواره ها) وجود داشت و این استعدادهای کشف شده در آن جهت به رشد خودشان و پیشرفت کارشان چشم امیدی می داشتند. من شخصا وقتی جوان ترهای عودنواز را در هنرستان و دانشگاه به شرکت در جشنواره تشویق می کردم، می گفتم که این جریان را فرصتی برای کار متمرکز و هدفمند ببینید که این خودش در ذات، برای پیشرفت کار خوب است.
این داور بخش عود پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت آثار شرکت نمایندگان ساز عود گفت:در بین نوازندگان جوان عود، که معمولا در مقایسه با سازهای دیگر تعدادشان به اندازه قابل توجهی پایین تر است، آثاری که هم در مهارت نوازندگی و هم در بیان موسیقایی قابل توجه بودند، بیشتر به نظرم آمد. به طوری که چندتایی از آثار را می توانستم حتی نه برای ارزیابی جشنواره، که به عنوان یک قطعه زیبا و گوشنواز گوش کنم و لذت ببرم.
نگار بوبان ادامه داد:در سال های اخیر، در ساز عود، رده سنی الف همواره بیشترین شرکت نماینده را داشته و در میان نوازندگان رده های الف و ب هم هر سال چند نفر خوش صدا و با مهارت بودند. اما سال جاری می توان دید که به این ها، کیفیت بیان موسیقایی هم در بعضی آثار اضافه شده، که بسیار شاد نماینده است. در رده سنی ج سال های قبل هم شرکت نمایندگان خیلی کمی داشت (زیر پنج نفر) و هم اغلب اجرای خوبی بین شان نبود. اما سال جاری رده ج هم بهتر از پیش بود.
این نوازنده ساز عود با بیان اینکه هر ساز توانایی ها، امکانات و محدودیت های خودش را دارد، گفت: مهارت نوازندگی که صدای خوب از ساز عود در می آورد و اجرای جملات موسیقی با این مهارت، با آنچه روی یک ساز دیگر مثل تار یا سنتور خوب صدا می دهد (که اغلب هنرجویان به استادان این دو ساز گوش داده اند) یکی نیست. باید به کیفیت بیان موسیقایی آن مطلب توجه نمایند، نه به تقلید مستقیم از نت نوشته شده برای ساز دیگر اهمیت دهند.
بوبان در سرانجام صحبتهای خود به گردهمایی اهالی موسیقی در زمینه های تخصصی شان، به عنوان داوران جشنواره اشاره نمود و گفت: در شرایط فرهنگی و اجتماعی که انجمن و گردهمایی آن هم به شکل هدفمند و تخصصی کمیاب و گاه برای بعضی زمینه ها نایاب است، اهالی موسیقی در بخش داوری خودآگاه یا ناخودآگاه این جشنواره را جایگزین چنین کانون فرهنگی می بینند.
*جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نشان دادن توانایی نسل جوان است
حنانه سعیدی داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره داوری نوازندگان ساز قانون در جشنواره گفت: از آنجایی که روی ساز قانون خیلی کار نشده، متاسفانه در کشور ما تعداد نوازندگان این ساز کم است. البته در چند سال اخیر شرایط بهتر شده و حضور همین تعداد نوازنده ساز قانون در جشنواره، قابل توجه و مایه خرسندی است.
به اعتقاد این مدرس موسیقی، کم بودن تعداد نوازندگان ساز قانون و جذب بعضی از علاقمندان طی سال های اخیر به نوازندگی این ساز سبب شده در گروه الف سطوح کیفی متفاوتی از اجرا دیده گردد. او در این باره شرح داد: در گروه سنی الف، نوازنده سطح پایین هم داشتیم چون بعضی از آنها به تازگی یادگیری ساز قانون را شروع نموده اند اما در گروه های سنی ب و ج چون تعداد شرکت نمایندگان کم بود و بیشتر شرکت نمایندگان تحصیلاتشان در زمینه موسیقی بوده، شرایط بهتری را شاهد بودیم و سطح کیفی اجراها بالاتر بود.
حنانه سعیدی ضمن اشاره به این نکته که جشنواره موسیقی ملی جوان بسیار موثر است چون در زمینه موسیقی رویدادهای رقابتی کمی در کشورمان برگزار می گردد، تاکید نمود: این جشنواره هر سال در هر شرایطی برگزار می گردد تا علاقمندان به موسیقی بتوانند توانایی های خود را نشان بدهند و به رقابت بپردازند و از این بابت جشنواره برای آنها انگیزه ای بزرگی است؛ در شاگردان خودم دیده ام که بسیار کوشش می نمایند، هر طور شده در جشنواره شرکت نماینده و برایشان حضور در این جشنواره اهمیت دارد.
این مدرس موسیقی درباره دلایل توجه بیشتر به ساز قانون در سال های اخیر و احتمال تاثیر جشنواره در گرایش افراد به این ساز گفت: به هر حال جشنواره ها سبب می شوند که سازهای مختلف شناخته شوند. در سازهای دستگاهی شاید عود و قانون کمی مهجور باشند اما تار و سه تار و سنتور شناخته شده تر هستند. به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان در این زمینه بی تاثیر نبوده است.
سعیدی بعلاوه اضافه نمود: بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان هم بسیار قابل توجه است چرا که نوازندگان سازهای بومی خیلی دیده نمی شوند. کسانی که در شهرهای بزرگ فعالیت دارند، می توانند به شیوه های مختلف مثلا به یاری تکنولوژی های ارتباطی هنرشان را به مردم ارائه نمایند اما کسانی که در شهرستان ها هستند و کمتر به تکنولوژی دسترسی دارند، کمتر دیده می شوند. از این بابت جشنواره فرصت خوبی برای نوازندگان است چون هنرمند زمانی هنرمند است که کارش دیده گردد و هر عاملی که فرصت این دیده شدن را فراهم کند، موثر و ارزشمند خواهد بود.
سعیدی درخصوص داوری آثار تنها بواسطه شنیدن صدای ساز شرکت نمایندگان گفت: همین که جشنواره در این شرایط و طی دو سال شیوع ویروس کرونا برگزار شده، باید قدردان زحمات برگزارنمایندگان بود.
داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم اکنون در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری پانا