راهنمای سفر به پاتایا تایلند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تایلند مناطق دیدنی زیادی دارد اما سواحل پاتایا در بین دیگر ناحیه های ساحلی از همه محبوبتر است و این جذابیت فقط به سواحل آن برنمیگردد، پارکهای آبی، معابد، موزه ها و ... نیز باعث شده گردشگران به این شهر توجه زیادی داشته باشند.

راهنمای سفر به پاتایا تایلند

یکی از کارهای اساسی قبل از سفر برای داشتن گشت و گذاری دلچسب، تحقیق و بررسی کامل درباره شهر مقصد است. به طور مثال جمع آوری اطلاعات درباره جغرافیا و اقلیم مقصدمان به ما این امکان را می دهد تا با آمادگی لازم سفر کنیم و تمام لباس های مورد نیاز را همراه خود داشته باشیم. البته که این تنها چیزی نیست که می توانیم درباره اش بیشتر بدانیم، پول رایج، سطح هزینه، زبان رایج مردمان محلی، دین رسمی منطقه، شماره های ضروری و عبارات پرکاربرد نیز از جمله چیزهایی است که با در اختیار داشتن آن ها می توانیم سفری راحت تر و خاطره انگیز را رقم بزنیم.

مشغله کاری و روزمره شما اجازه نمی دهد تا برای چند روز سفر این همه وقت بگذارید و اطلاعات پراکنده را پیدا کنید؟ تصوری درباره پیدا کردن این گونه اطلاعات ندارید و نمی دانید از کجا آن ها را بیابید؟ اگر قصد دارید به کشور تایلند و تور پاتایا، این مقصد جذاب روزهای سرد زمستانی سفر کنید، برای دقایقی همراه ما باشید و در عرض چند دقیقه تور پاتایا، این شهر محبوب ساحلی را بشناسید.

شهر پاتایا را بیشتر بشناسید

پاتایا، یکی از محبوب ترین شهرهای ساحلی تایلند است که با پایتخت جذاب و پرهیاهوی این کشور، یعنی بانکوک فاصله ای 100 کیلومتری دارد. وقتی پاتایا را برای سفر انتخاب می کنید، می توانید انتظار شهری زنده و شلوغ و جذاب را داشته باشید که با طبیعت دلبرانه و دریای نیلگونش شما را از خوشی سرمست کند. بسیاری پاتایا را تنها به جهت تفریحات آبی و ساحلی اش می شناسند؛ اما باید بدانید که درون شهر نیز جاذبه های متفاوتی شما را به خودش می خواند. از آن جمله می توان مراکز خرید به روز و مجلل، بازار شناور و سنتی، معابد بودایی، پارک های آبی و موزه های هنری مختلفش را عنوان کرد.

با نگاهی به موقعیت پاتایا می بینیم که در حاشیه خلیج تایلند قرار گرفته و بخشی از استان چنبوری (Chonburi) محسوب می شود. این شهر جمعیتی در حدود 107,406 نفر را در خودش جای داده و وسعتی برابر با 22.2 کیلومتر مربع دارد. شهر پاتایا، منطقه شهری خودگردان بوده و مرکز منطقه شهری پاتایا-چنبوری در نظر گرفته می شود. همان طور که می توان حدس زد، یکی از عمده درآمدهای این شهر ساحلی، از جنبه های گردشگری منطقه به دست می آید. در انتها بد نیست بدانید که پاتایا با شهرهایی چون سن پترزبورگ روسیه، چیمکند قزاقستان، ووهان، چینگ دائی و ژانگجیاجی چین قرار داد خواهرخواندگی دارد.

معرفی برخی از جاذبه های معروف پاتایا

شهر زیبا و ساحلی پاتایا دیدنی ها و جاذبه های مختلفی دارد که در این جا با برخی از بهترین های آن آشنا می شویم:

گالری هنر در بهشت (Art in Paradise): یکی از جاذبه های پرطرفدار پاتایا، موزه نقاشی های سه بعدی، گالری هنر در بهشت است. قریب به صد اثر هنری سه بعدی در موضوعاتی گوناگون همچون حیوانات، مشاهیر، طبیعت و... در این گالری گردآوری شده اند که برخی از آن ها شما را به خنده می اندازند و شاید هم باعث تعجب و وحشت تان شوند.

بازار شناور پاتایا (Pattaya Floating Market): بدون شک یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر محبوب پاتایا، بازار شناور آن است. وقتی بازار شناور پاتایا را برای گردش و گشت و گذار انتخاب می کنید، باید بدانید که این تنها یک بازار گردی ساده نیست. همه چیز در این جا رنگ و روی تازه ای دارد که به ندرت در جای دیگری مشابهش را خواهید دید. برای این گردش هیجان انگیز لازم نیست پیاده روی کنید، بلکه تنها در قایق های بازار می نشینید و گردشی آبی را شروع خواهید کرد. چیزی نگذشته که خود را در میان صدها قایق دیگر خواهید یافت و بومی هایی را می بینید که محصولات و میوه ها و غذاهای تایلندی را در مغازه شناور خود می فروشند!

پارک آبی رامایانا (Ramayana Water Park): این پارک آبی که تنها 1 ساعت و نیم با بانکوک فاصله دارد و درست در 40 کیلومتری جنوبی پاتایاست، با امکانات خوب، بازی های متنوع وبا کیفیتش توانسته عنوان سومین پارک آبی برتر آسیا را از آن خودش کند و به راحتی مجموعه های تفریحی و با کیفیت کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی را پشت سر بگذارد. خوب است بدانید که رامایانا، بزرگ ترین پارک آبی تایلند محسوب می شود.

سواحل معروف پاتایا: یکی از عمده دلایل محبوبیت پاتایا در نزد گردشگران، سواحل زیبا و جزایر بکرش است که از آن جمله می توان به ساحل جومتین (Jomtien)، پراتومناک (Pratumnak)، جزیره مرجانی کو لان (Ko Lan)، کو کروک (Ko Krok) و کو فای (Ko Phai) اشاره کرد.

پناهگاه حقیقت پاتایا (Sanctuary of Truth): می توان گفت یکی از محبوب ترین جاذبه های پاتایا، پناهگاه حقیقت یا معبد وانگبوران است که در سال 1980 میلادی ساخته شده است. این بنای دیدنی که سراسر از چوب ساخته شده و مجموعه ای از مجسمه های بودا و هندو را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است، نزدیک به 105 متر ارتفاع و 3200 متر مربع مساحت دارد.

باغ گیاه شناسی استوایی نانگ نوچ (Nong Nooch Tropical Botanical Garden): یکی از زیباترین پارک های پاتایاست که مجموعه وسیع، بی نظیر و جذابی از گل ها را در دل خود جای داده است. در باغ گیاه شناسی نانگ نوچ می توانید از انواع گل های اروپایی، فرانسوی، ارکیده های گوناگون، درختان نخل، کاکتوس های متنوع و ... بازدید کرده، در دره دایناسورِ باغ تفریح کنیدو یا ساعاتی خوشمزه را در رستوران های آن بگذرانید.

معبد بودای بزرگ (Wat Phra Yai): این معبد که با نام وات فرا یای هم شناخته می شود، تندیس بزرگی از بودا را در خود جای داده است که ارتفاعی 18 متری دارد. امروزه این معبد و مجسمه طلایی رنگش، یکی از جاذبه های مورد توجه شهر پاتایا محسوب می شوند.

دانستنی های مهم شهر پاتایا

خواندن و دانستن اطلاعات زیر، می تواند در حین سفر شما به پاتایا مفید واقع شود:

جمعیت شهر پاتایا: 107,406

اختلاف ساعت با تهران: دو ساعت و نیم جلوتر از ایران

سطح قیمت: در برخی موارد بیشتر و در برخی موارد کم تر از تهران

پول رایج: بات (THB)، هر 1 بات تایلند (معادل 167 تومان) است. خوب است بدانید سکه های تایلندی را با نام ستنگ می شناسند و هر 1 بات برابر با 100 ستنگ است.

زبان اصلی: زبان رسمی و ملی کشور تایلند، تایلندی است ولی در اغلب مکان های توریستی و گردشگر پذیر، آدم های بسیاری را خواهید دید که به زبان انگلیسی آشنایی دارند.

دین رسمی: دین رسمی کشور تایلند یکی از شاخه های بودایی به نام ترواده بوده و دین 94 درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهد. دومین دین پرطرفدار در این کشور اسلام است و مسلمانان تایلندی جمعیتی 4 درصدی را به خود اختصاص می دهند. خوب است بدانید تایلندی ها حساسیت های مذهبی بسیاری دارند که دانستن شان در طی سفر به تایلند ضروری است.

سوغات شهر: کشور تایلند سوغات و صنایع دستی مختلفی دارد که از آن جمله می توان به مواردی چون لباس محلی، کوسن های مثلثی، روغن و عطر، ابریشم، ظرف برنج، فانوس تایلندی، چتر تایلندی، مجسمه های سرامیکی، کنده کاری های چوبی، دکور خانه، کیف دستی، ادویه و انواع ترشی، گوهرها و ... اشاره کرد.

وضعیت بهداشتی: در پاتایا چندین بیمارستان بزرگ و مجهز به چشم می خورد که عبارت اند از: بیمارستان بانکوک پاتایا (خصوصی و گرانقیمت)، بیمارستان بین المللی پاتایا (خصوصی)، بیمارستان بنگلامونگ (عمومی)، بیمارستان پاتایا سیتی (عمومی) و بیمارستان پاتایا مموریال (خصوصی). جالب است بدانید که گردشگران بسیاری برای خدمات دندانپزشکی و پزشکی خود به پاتایا می روند. گرچه بانکوک، پایتخت تایلند مقصد مشهورتری برای گردشگری سلامت محسوب می شود.

توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر در حین سفر به تایلند مقاله زیر را مطالعه کنید:

در سفر به پاتایا بدانید

از دیگر اطلاعات و نکات ضروری پیش از سفر می توان به عبارات کوتاه و پرکاربرد مقصد و شماره های ضروری آن شهر اشاره کرد. دانستن این اطلاعات، هم سفر را برای شما راحت تر خواهد کرد و هم آمادگی شما را برای عکس العمل بجا در اتفاقات غیر منتظره بالا می برد.

شماره های ضروری پاتایا

پیش شماره تایلند66+
پیش شماره پاتایا38
شماره پلیس191
شماره آتش‌نشانی199
شماره پلیس گردشگری1155
شماره پلیس بخش ساحلی038 42 36 66
شماره اورژانس1719

عبارات کاربردی زبان تایلندی

دانستن عبارات کاربردی از جمله چیزهایی است که شما را در برقراری ارتباط با مردمان شهر مقصد یاری می دهد. در ادامه با برخی از پرکابردترین عبارات در زبان تایلندی آشنا می شویم. البته توجه داشته باشید، از آن جاکه الفبای تایلندی برای ما ناآشناست، برای نوشتن کلمات تایلندی از حروف انگلیسی استفاده کرده ایم.

ترجمه فارسیتلفظ تایلندی
سلامSawatdee
چطوری؟Sabai dee ru
ممنونKhob Khun
بلهchai
خیرMai
ببخشیدKhor thoad khrup
مهم نیستmai pen rai
من تایلندی بلد نیستمpood Thai mai dai
متوجه می شوی؟kow jai mai
متوجه نمی شومmai kow jai
قیمتش چقدره؟nee Tao Rai?
گرانpang
خیلی گرانpang mak
میشه یه مقدار تخفیف بدی؟lot noi dai mai
ارزانtook
فرودگاهsanaam bin
آبnaam
دستشوییhong naam
موفق باشیchok dee

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید.

جشنواره ها و تعطیلات رسمی پاتایا

از دیگر نکات جالب توجه پیش از سفر می توان به جشنواره ها و تعطیلات رسمی هر شهر اشاره کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید، چرا که تعطیلات عمومی و جشنواره ها ممکن است بر روی وضعیت بازدید از جاذبه ها و اماکن و دیدنی تاثیر داشته باشند.

جشنواره های پاتایا

سالانه جشنواره های مختلفی در کشور تایلند برگزار می شود و شما در هر ماه، شاهد مراسم و آیین های خاصی خواهید بود. از جمله محبوب ترین فستیوال ها و مسابقات پاتایا می توان به چنین مواردی اشاره کرد: کارناوال پاتایا در فوریه (بهمن-اسفند)، جشنواره موسیقی بین المللی پاتایا در ماه مارچ (اسفند-فروردین)، جشنواره سونگکران یا آب بازی سال نو در 19 آپریل (30 فروردین)، جشنواره میوه در ماه می (اردیبهشت)، ماراتن پاتایا در ماه جولای (تیر-مرداد)، جشنواره گیاهخواری پاتایا در اکتبر (مهر-آبان) مسابقه گومیشک سواری در اکتبر (مهر-آبان)، جشنواره لوی کراتونگ در نوامبر (آبان و آذر)

تعطیلات رسمی پاتایا در سال 2018

1 و 2 ژانویه (12 و 13 دی 1396): تعطیلات سال نوی میلادی

16 فوریه (27 بهمن): سال نوی چینی

1 مارچ (10 اسفند): جشنواره بودایی ماکا بوچا

بهار:

6 آپریل (17 فروردین 1397): روز یادبود ملی چاکری

13 تا 17 آپریل (24 تا 28 فروردین): جشنواره سونگکران یا آب بازی

30 آپریل و 1 می (10 و 11 اردیبهشت): روز کارگر

11 می (21 اردیبهشت): مراسم سلطنتی خیش زنی یا روز کشاورز

29 می (8 خرداد): روز تولد بودا

تابستان:

27 جولای (5 مرداد): تعطیل رسمی و ملی

30 جولای (8 مرداد): تولد پادشاه وقت

12 آگوست (21 مرداد): روز مادر

13 آگوست (22 مرداد): تولد ملکه مادر

پاییز:

15 اکتبر (23 مهر): روز درگذشت پادشاه پیشین (بومیپول آدولیاده)

22 و 23 اکتبر (30 مهر و 1 آبان): تعطیل رسمی

5 دسامبر (14 آذر): روز پدر و تولد پادشاه پیشین (بومیپول آدولیاده)

10 دسامبر (19 آذر): روز قانون اساسی تایلند

31 دسامبر (10 دی): شب سال نوی میلادی

آب و هوای شهر پاتایا

شهر پاتایا و به طور کلی کشور تایلند اقلیمی گرمسیری دارد و بنابراین آب و هوای آن میان وضعیت های گرم، خنک و بارانی متغیر است. باید بدانید در این شهر خبری از تابستان های داغ و زمستان های برفی و سرد نیست و تنها سه نوع وضعیت آب و هوایی در این شهر دیده می شود.

نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن): خنک ترین روزهای پاتایا در این بازه رخ می دهد، بنابراین در این زمان، حجم بالایی از گردشگران در شهر به چشم می خورند و هزینه ها در بالاترین حد ممکن خود هستند. دمای هوا میان 23 تا 30 درجه سانتیگراد متغیر است و این ماه ها را می توان خنک ترین و خشک ترین روزهای پاتایا نامید. در نتیجه می توان گفت آبان تا بهمن بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت پاتایا و کیف کردن با تفریحات آبی این شهر است.

مارس تا می (اسفند تا آخر اردیبهشت): گرم ترین روزهای پاتایا را در این فاصله می توان تجربه کرد. دمای هوا اغلب 32 درجه سانتیگراد به بالا بوده و رطوبت هوا نیز بسیار بالاست. البته فروردین و یا ماه آپریل نیز می تواند زمان خوبی برای سفر به تایلند و پاتایا باشد، چرا که در این هنگام می توانید شاهد فستیوال سونگکران و جشن سال نوی تایلندی ها باشید. البته باید بدانید با وجود گرما و رطوبت، در این زمان هنوز هم گردشگران زیادی را در پاتایا خواهید دید.

ژوئن تا اکتبر (خرداد تا مهر): فصل بارش های موسمی و سهمگین تایلند و شهر پاتایا پیش روی شماست. گرچه دمای هوا چندان بالا نیست و اغلب در حدود 28-30 درجه سانتیگراد بوده؛ اما بارش های سیل آسای این زمان دلیل چندان خوبی برای سفر باقی نمی گذارند. اما اگر با باران مشکلی ندارید، در عوض می توانید از رطوبت پایین هوا و قیمت های بسیار پایین همه چیز لذت ببرید. می توان گفت این زمان ارزان ترین زمان سفر به تایلند محسوب می شود. البته خلوتی شهر نیز می تواند انگیزه مضاعفی برای سفر به پاتایا در این هنگام محسوب شود. در طی ماه های جولای و آگوست (مرداد و شهریور) بارش باران قدری کمتر است و بسیاری ترجیح می دهند در این زمان به پاتایا سفر کنند تا از هزینه های پایین نهایت استفاده را ببرند. به هر نحو اگر این موقع از سال را برای سفر انتخاب می کنید، داشتن کفش مناسب و چکمه را از یاد نبرید.

بنابراین می توان بهترین زمان سفر به پاتایا را در طی ماه های آذر تا ابتدای فروردین دانست. در این زمان رطوبت هوا چندان نیست و نسیم خنک شما را سر ذوق می آورد. دمای هوا در حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد بوده و خبری از باران های موسمی و سیل آسا هم نیست.

فرودگاه بین المللی یوتاپائو (U-Tapao International Airport)

فرودگاه بین المللی یوتاپائو نزدیک ترین فرودگاه بین المللی شهر پاتایاست که در 30 کیلومتری جنوبی این شهر قرار دارد. این فرودگاه، گرچه چندان وسیع نیست؛ اما یکی از مهم ترین پایانه های هوایی بین المللی کشور تایلند محسوب می شود و پروازهایی خارجی از کشورهایی مانند مالزی و چین به این فرودگاه انجام می شود. در هر حال باید بدانید که از ایران پرواز مستقیمی به پاتایا و این فرودگاه وجود ندارد و در صورتی که می خواهید خود را به صورت هوایی به این شهر ساحلی برسانید، ابتدا می توانید به بانکوک رفته و سپس با پروازی دیگر به پاتایا بروید.

دسترسی: پس از آن که به فرودگاه رسیدید، می توانید با استفاده از اتوبوس های درجه یک، درجه دو و یا مینی بوس های فرودگاه خود را به پاتایا برسانید. البته اگر به دنبال راهی راحت تر و گران تر هستید، تاکسی های فرودگاه به شما کمک خواهند کرد.

سایت فرودگاه: https://www.utapao.com/

آدرس: تایلند، استان رایانگ، منطقه بن چنگ، فلا

Address: Phla, Ban Chang District, Rayong 21130, Thailand

حمل و نقل عمومی پاتایا

پاتایا شهر چندان وسیعی نیست و بنابراین در خیابان های این شهر مترو، تراموا و یا اتوبوس های تندرو و مدرن نخواهید دید. تنها گزینه های حمل و نقل عمومی پاتایا نیز به اتوبوس های محلی، وانت های موسوم به سانگسیو، تاکسی موتوری و تاکسی محدود می شود. همچنین در نظر داشته باشید که در پاتایا بر خلاف دیگر شهرهای تایلندی خبری از توک توک نیست و این تاکسی های سه چرخه در پاتایا وجود ندارند.

وانت های سانگسیو: سانگسیوها یکی از متداول ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر پاتایا هستند و در واقع نوعی وانت بوده که در بخش پشتی مسقف شده و جایی برای نشستن دارند. هزینه این وانت ها تنها 10 بات تایلند (معادل 1,670 تومان) است و می توانید از آن ها برای رفت و آمد در شهر پاتایا و میان پاتایا و ساحل جومتین (Jomtien) استفاده کنید.

اتوبوس محلی: اتوبوس های محلی پاتایا در مسیری دایره ای رفت و آمد می کنند و امکانش را دارید تا از این اتوبوس ها برای رسیدن به ساحل جومتین و بازار شناور پاتایا استفاده کنید. هزینه بلیت این اتوبوس ها 30 بات تایلند (معادل 5,010 تومان) است.

تاکسی موتوری: سریع ترین و ارزان ترین راه برای گشت و گذار در شهر پاتایا همین تاکسی های موتوری هستند. البته این را هم در نظر بگیرید که موتوری ها بد رانندگی می کنند و امنیت کمتری دارند. برای مسیرهای درون شهری می توانید انتظار هزینه ای در حدود 30 بات تایلند (معادل 5,010 تومان) تا 40 بات تایلند (معادل 6,680 تومان) را داشته باشید.

تاکسی: راحت ترین و گران ترین راه، استفاده از تاکسی هاست. خوب است بدانید که هزینه ورودی تاکسی 35 بات تایلند (معادل 5,845 تومان) بوده و به ازای هر 1 کیلومتر هزینه ای در حدود 7 بات تایلند (معادل 1,169 تومان) به کرایه می افزایند؛ اما با این حال شما به عنوان یک مسافر خارجی بعید است بتوانید همچنین هزینه ای را جایی ببینید. اغلب تاکسی های آبی و زرد پاتایا علاقه ای به استفاده از تاکسی‌ متر ندارند و به طور معمول از مسافران خارجی بیشتر دریافت می کنند. حداقل هزینه ای که برای مسیری کوتاه و یک کیلومتری می توانید انتظار داشته باشید، از 275 بات تایلند (معادل 45,925 تومان) به بالاست. بنابراین نمی توان هزینه به خصوصی را برای تاکسی ها اعلام کرد و بهترین راه چانه زنی و توافق پیش از سوار شدن به تاکسی است.

اجاره موتور: یکی از معمول ترین کارها، اجاره موتور در شهر پاتایا بوده که با این حال باید بدانید دردسرهایش زیاد است. به طور مثال در اغلب جاها ممنوعیت پارک دارید و در صورت پارک جریمه ای برابر با 400 بات تایلند (معادل 66,800 تومان) تا 500 بات تایلند (معادل 83,500 تومان) در انتظار شماست. در هر حال در صورتی که دنبال اجاره موتور هستید، در بسیاری از مکان ها می توانید شرکت های اجاره موتور و .. را پیدا کنید. هزینه ها بسته به نوع موتور، تعداد روز و شرکتی که موتور را از آن اجاره می کنید، برای هر روز بین 90 بات تایلند (معادل 15,030 تومان) تا 2200 بات تایلند (معادل 367,400 تومان) هستند.

اجاره ماشین: می توانید به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نه چندان دلپسند، ماشینی را در اختیار خود داشته باشید. هزینه اجاره ماشین در شهر پاتایا بسته به نوع ماشین، تعداد روز و شرکتی که به سراغ آن رفته اید برای هر روز بین 550 بات تایلند (معادل 91,850 تومان) تا 2000 بات تایلند (معادل 334,000 تومان) متفاوت است.

آشنایی با فرهنگ غذایی تایلند

یکی از شاخصه های مهم غذایی کشور تایلند توجه به جزییات و استفاده از مواد غذایی تازه است به همین دلیل با دیدن و چشیدن غذاهای آن ها می توان با بخش اعظمی از فرهنگ شان آشنا شد. رنگین بودن غذا نقش مهمی در انتخاب غذا و مواد آن ها دارد، داشتن عطر و بوی خاص هم از دیگر نکاتی است که آشپزان تایلندی برای شان حایز اهمیت است.

از دیگر نکاتی که در غذای این مرز و بوم به چشم می خورد، استفاده زیاد از ادویه است، به طوری که به سختی می توان غذا یا خوراکی در تایلند پیدا کرد که غرق در فلفل نباشد! تایلندی ها همچنین علاوه بر استفاده زیاد از فلفل، در بیشتر غذاهای شان از ماهی، میگو، صدف و خرچنگ استفاده می کنند و علاقه زیادی به خوراکی های دریایی دارند.

آن ها اعتقاد دارند که باید در یک غذا طعم های مختلفی مثل شوری، ترشی، شیرینی و تندی احساس شود به همین دلیل از روش های پخت گوناگون و ادویه های طبیعی بهره می جویند تا به هدف شان برسند. با همه این ها شاید به نظر برسد که با غذاهایی مملو از طعم های مختلف و نچسب رو به رو هستید، اما باید بدانید که یکی از خوشمزه ترین غذاهای ممکن را در کشور تایلند می توان یافت. در انتها اگر علاقه دارید تا درباره غذاهای تایلندی بیشتر بدانید، توصیه می کنیم خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

تاریخچه شهر پاتایا

بر اساس گزارش های تاریخی، نام شهر پاتایا از مارش نظامی و ارتش شاه تکسین، یکی از پادشاهان قرن هجدهم تایلند گرفته شده است. گفته می شود که هنگامی که ارتش شاه تکسین به نزدیکی محل کنونی شهر پاتایا رسید، با توپ های جنگی رهبری محلی به نام نای کلوم (Nai Klom) رو به رو شد که راه را بر او بسته بود. اما پیش از آن که درگیری به خصوصی راه بیفتد، نای کلوم با دیدن وقار شاه تکسین و ابهت ارتش او، به راحتی از جنگ دست کشید و به ارتش او پیوست. پس از آن محلی که دو ارتش نای کلوم و تکسین با یکدیگر مواجه شدند را تاپ فرایا (Thap Phraya) نامیدند که به معنی ارتش فرایا است و به نام پیشین شاه تکسین اشاره دارد. البته این نام بر روی منطقه باقی نماند و بعدها پاتایا را برای آن برگزیدند. خوب است بدانید که پاتایا به بادهای جنوب به غرب و شمال به شرق گفته می شود که ابتدای فصل باران های موسمی، وزیدن می گیرد.

پاتایا تا دهه 1960 میلادی، تنها یک روستای ماهی گیری کوچک بود تا آن که در طی جنگ آمریکا و ویتنام مورد توجه نیروهای آمریکایی قرار گرفت. ارتش آمریکا که در بخش های مختلفی از کشور تایلند استقرار داشت، به مرور توجهش به نقاط بکر اطراف جلب شد و در همین هنگام، پاتایا روز به روز میزبان نیروهای ارتشی بیشتری بود. در همین رابطه داستان ها و نقل قول ها فراوان است که راست و دروغش چندان مشخص نیست. به طور مثال بنا بر یکی از همین روایت ها، روزی نزدیک 500 سرباز آمریکایی خود را به پاتایا رساندند و یک هفته تمام به استراحت و خوشگذرانی در پاتایا مشغول شدند. سربازها با آن که اقامتی کوتاه در این منطقه داشتند، به قدری شیفته طبیعت و زیبایی آن جا شدند که دایم از خاطراتش نقل قول می کردند. به این ترتیب چیزی نگذشت که نام پاتایا به سرعت و دهان به دهان میان دیگر سربازان آمریکایی پخش شد و به زودی به نقطه ای جذاب در کنار بانکوک بدل شد.

در هرحال چیزی که واضح است، پاتایا از اواخر قرن بیستم مورد توجه گردشگران قرار گرفت و درست از همین سال ها، پیشرفتی خارق العاده را پشت سر گذاشت به نحوی که امروزه عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد ساحلی تایلند را به دست آورده است.

انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 239

به "راهنمای سفر به پاتایا تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به پاتایا تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید