رشد نقدینگی رکورد شکست، شرایط نگران کننده برای نرخ تورم

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، نقدینگی در خاتمه بهمن ماه از رقم 3 هزار و 300 هزار میلیارد تومان هم گذشته است. رشد 12 ماهه منتهی به بهمن ماه این شاخص به رقم 1/ 39 درصد رسیده که در 6 سال اخیر بی سابقه بوده است.

رشد نقدینگی رکورد شکست، شرایط نگران کننده برای نرخ تورم

براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی از ابتدای سال تا انتها بهمن ماه(11 ماهه) 33.8 درصد(838 هزار میلیارد تومان)افزایش یافته است. یعنی روزانه چیزی حدود دو هزار و 328 میلیارد تومان بر نقدینگی افزوده شده!

این متغیر فقط در بهمن ماه 92 هزار میلیارد تومان(2.8 درصد) بیشتر شده. به عبارتی رشد نقدینگی به لحاظ مقداری، از بالاترین رشد های ماهانه در سال 99 بوده است.

هشدار افزایش رشد پول در بهمن ماه

نقدینگی شامل دو بخش پول و شبه پول است. حجم پول و شبه پول به ترتیب 3.9 و 2.5 درصد در بهمن ماه نسبت به ماه قبلی خود رشد داشته اند.

شبه پول در 11 ماهه ابتدای سال 30 درصد رشد نموده و در انتها بهمن ماه به رقم 2 هزار و 656 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار رشد ماهانه آن در بهمن ماه هم 67 هزار میلیارد تومان است. در واقع حدود 73 درصد از افزایش نقدینگی در بهمن ماه متأثر از افزایش حساب های مدت دار بانکی بوده است .

حجم پول نیز از اول سال 52.6 رشد داشته و در انتها بهمن به رقم 652 هزار میلیارد تومان رسیده است. این متغیر در بهمن ماه نسبت به ماه قبلی خود حدود 3.9 درصد رشد داشته است .

نکته اینجاست که رشد نقطه به نقطه حجم پول در ماه های اخیر فرایند نزولی به خود گرفته است و از 88 درصد در مهر ماه به رقم 56 درصدی کنونی رسیده است. با این حال مقدار رشد ماهانه حجم پول در نیمه دوم سال بالاترین نرخ به ثبت رسیده است.

افزایش سهم پول، نشان دهنده بالا رفتن درجه سیالیت این متغیر کلان است. زمانی که انتظارات تورمی کاهشی گردد، تمایل به سرمایه گذاری کم ریسک نظیر سپرده های بانکی افزایش می یابد و در نتیجه سهم شبه پول در نقدینگی عظیم می گردد. اما در شرایطی که انتظارات تورمی افزایشی باشد، تمایل به سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک بیشتر شده و در نتیجه سهم پول در نقدینگی رشد پیدا می نماید.

به عبارت بهتر مهم ترین عاملی که جهت تورم را در کوتاه مدت تعیین می نماید رشد پول است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1894

به "رشد نقدینگی رکورد شکست، شرایط نگران کننده برای نرخ تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد نقدینگی رکورد شکست، شرایط نگران کننده برای نرخ تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید