روستای پامنار دزفول؛ تکه ای از بهشت در جنوب ایران

به گزارش تور ارمنستان ارزان، اگر در پی فرار از شلوغی شهر و تجربه آرامش در طبیعت بکر هستید، روستای پامنار مقصدی ایدئال برای شماست. پامنار روستایی کوچک و دلنشین، با خانه های کاه گلی و طبیعتی بکر در نزدیکی دزفول است که می تواند شما را شگفت زده کند.

روستای پامنار دزفول؛ تکه ای از بهشت در جنوب ایران

برای آشنایی بیشتر با این روستای زیبا و جاهای تماشای دزفول، پیشنهاد می کنیم این مقاله را در مجله گردشگری خبرنگاران تا خاتمه بخوانید.

روستای پامنار کجاست؟

روستای پامنار در استان خوزستان و در فاصله 42 کیلومتری شهر دزفول قرار گرفته است.

برترین زمان بازدید از روستای پامنار چه موقعی است؟

فصول بهار و پاییز برترین زمان ها برای بازدید از روستای پامنار دزفول است.

کدام جاذبه های گردشگری به روستای پامنار نزدیک است؟

از جاذبه های گردشگری روستای پامنار می توان به قلعه شاداب، گورستان قدیمی، منطقه کنارستان و جزیره های شهیون اشاره نمود.

روستای پامنار چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟

روستای پامنار امکانات تفریحی متنوع از جمله بازدید از جاهای طبیعی و تاریخی، گشت در دریاچه شهیون، ماهیگیری و کمپینگ را برای گردشگران فراهم نموده است. بعلاوه امکانات رفاهی این روستا شامل چندین اقامتگاه و سوپرمارکت برای خرید مایحتاج روزانه است.

در بازدید از روستای پامنار کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در روستای پامنار می توانید در نزدیکی دریاچه یا در جزایر شهیون کمپ بزنید یا در یکی از اقامتگاه های روستا ساکن شوید.

مشخصات روستای پامنار

روستای پامنار با مساحت تقریبا 60 هکتار و جمعیت 224 نفر، یکی از جاذبه های گردشگری دزفول به شمار می رود. نام روستا از موقعیت جغرافیایی اش و تکه سنگ بزرگی که به صورت عمودی در ورودی روستا قرار گرفته است و شبیه مناره است، گرفته شده است.

طبیعت بکر، پوشش گیاهی متنوع (مانند درختان کنار، انجیر و بلوط)، نزدیکی به سد دز و آرامش وصف ناپذیر، از دلایل اصلی محبوبیت پامنار میان گردشگران است. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی، فرصتی برای تجربه آداب ورسوم محلی، چشیدن خوراکی های محلی و خرید صنایع دستی (کپو، معروف ترین سوغات این روستا) را فراهم می نماید.

روستای پامنار کجاست؟

روستای پامنار در استان خوزستان، شهر دزفول، بخش سردشت واقع شده است. این روستا به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود در محدوده سد دز و کرخه و در میان کوه های زاگرس، طبیعتی بکر و چشم نواز دارد.

لوکیشن روستای پامنار روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به روستای پامنار

برای سفر به روستای پامنار از هر کجای ایران که باشید، باید ابتدا به خوزستان و شهر دزفول سفر کنید. برای سفر به دزفول می توانید از هواپیما یا خودروی شخصی بهره ببرید. اگر با خودروی شخصی سفر می کنید، پس از رسیدن به دزفول، باید وارد جاده شهیون شوید تا به روستای اسلام آباد برسید.

با رسیدن به این روستا یک دوراهی پیش روی شما است. مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا با طی کردن این مسیر به روستای پامنار برسید.

اگر با هواپیما به دزفول سفر نموده باشید، می توانید با خیال راحت سوار تاکسی ها و اتوبوس هایی شوید که هر روزه از دزفول به سمت این روستا حرکت می نمایند.

فاصله تهران تا روستای پامنار

فاصله تهران تا روستای پامنار در استان خوزستان تقریبا 700 کیلومتر است. این مسیر با خودروی شخصی تقریبا 8 ساعت زمان می برد.

علاوه بر خودروی شخصی برای بازدید از روستای پامنار، می توانید ابتدا با پرواز تهران - دزفول، خودتان را به دزفول برسانید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به پامنار بروید.

راه دیگر برای سفر به روستای پامنار خوزستان از مبدا تهران، قطار تهران به اندیمشک است. فاصله اندیمشک تا دزفول تقریبا 11 کیلومتر است. می توانید با ماشین در کمتر از 20 دقیقه خودتان را به دزفول برسانید و از آنجا به روستای پامنار بروید.

فاصله دزفول تا روستای پامنار

فاصله دزفول تا روستای پامنار تقریبا 42 کیلومتر است. این مسیر با خودروی شخصی تقریبا یک ساعت زمان می برد.

فاصله اهواز تا روستای پامنار

فاصله اهواز تا روستای پامنار دزفول تقریبا 205 کیلومتر است. این مسیر با خودروی شخصی تقریبا 3 ساعت زمان می برد.

برترین زمان بازدید از روستای پامنار

برترین زمان برای سفر به روستای پامنار خوزستان فصول بهار و پاییز است. آب وهوای معتدل بهار، برترین زمان برای لذت بردن از طبیعت بکر و سبز منطقه و گشت وگذار در جاهای تماشای روستا است.

در پاییز هوا رو به خنکی می رود، اما از سرسبزی روستا دیگر خبری نیست؛ در پاییز می توان چهره دیگری از پامنار را دید. این فصل برای لذت بردن از آرامش روستا بسیار مناسب است.

علاوه بر بهار و پاییز، اواخر زمستان هم فرصت مناسبی برای سفر به دزفول و تماشا روستای پامنار است.

تماشای های روستای پامنار

- دریاچه سد دز (شهیون)

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی روستای پامنار دزفول، دریاچه سد دز است که با نام محلی شهیون نیز شناخته می شود. این دریاچه مصنوعی با مساحت 6 هزار هکتار پشت سد دز شکل گرفته و چشم انداز ای بی نظیر را خلق نموده است.

بازدید از دریاچه شهیون فقط به تماشا دریاچه و طبیعت اطراف آن خلاصه نمی شود. بیشتر تفریحات روستای پامنار به این دریاچه گره خورده است. شنا، قایق سواری و عکاسی بخشی از فعالیت هایی است که می توان در این دریاچه تجربه کرد.

- قبرستان قلعه

قبرستان قلعه از جاهای تاریخی روستای پامنار است که در نزدیکی قلعه شاداب واقع شده است. در این گورستان هزاران ساله، سنگ قبرهایی عمودی با حکاکی و نقش ونگار متفاوت مانند جنگجوی سوار بر اسب، کشاورز و… به چشم می خورد که هر کدام روایتگر داستان شخص مدفون شده است.

بازدید از این قبرستان فرصتی است تا با فرهنگ، آداب ورسوم و شرایط اجتماعی این منطقه آشنا شوید.

جاهای تماشای اطراف روستای پامنار

هرچند طبیعت بکر روستای پامنار حسابی شما را سر ذوق می آورد، اما تماشا جاذبه های طبیعی و تاریخی اطراف این روستا لذت سفرتان را دوچندان می نماید.

- قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و طبیعی روستای پامنار دزفول است. مساحت این قلعه حدود 12 هزار مترمربع است و قدمت آن به دوره ساسانیان برمی شود. در زمان ساسانیان این قلعه به نام دژ انوشبرد یا دژ فراموشی معروفیت داشت. نام این قلعه بعد ها به نام قلعه شاه حسین، زمین دار بزرگ منطقه و بعد از آن به نام امروزی قلعه شاداب که از نام کدخدای طایفه شاداب عبدل گرفته شده است، تغییر پیدا کرد.

برخلاف بسیاری از قلعه های دیگر، قلعه شاداب به طور کامل در دل کوه کنده شده است و دیواره های آن به صورت طبیعی و در اثر فرسایش ایجاد شده اند. این قلعه دو راه ورودی و دالان و اتاقک های به هم پیوسته دارد و موقعیت استراتژیک آن، این قلعه را به یک دژ محکم و امن در برابر دزدان و غارتگران تبدیل نموده بود. بعلاوه این قلعه تا حدود 25 سال پیش مسکونی بوده است.

برای بازدید از قلعه شاداب باید از پامنار خارج شوید و به سمت روستای اسلام آباد حرکت کنید. با رسیدن به این مکان و پیاده روی به سمت بالای قلعه شاداب می توانید نمای بی نظیری از منظره ها اطراف و دریا را ببینید.

- منطقه کنارستان

کمی پایین تر از روستا، منطقه ای مملو از درختان کنار یا همان سدر وجود دارد که به کنارستان معروف است. مردم محلی از میوه و برگ این درخت برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده می نمایند. این منطقه سرسبز و خوش آب وهوا مکانی ایدئال برای قدم زدن، پیک نیک و عکاسی است.

- غار زرده

یکی از جاذبه های منطقه کنارستان غار زرده است. این غار در فصل تابستان، هوایی مطبوع دارد و پناهگاهی خنک در برابر گرمای سوزان منطقه است. اهالی محلی اغلب در فصول گرم سال، از این غار به عنوان مکانی برای استراحت و خنک شدن در طول مسیرهای خود استفاده می نمایند.

اگر در فصل تابستان به روستای پامنار خوزستان سفر کردید، تماشا این غار را از دست ندهید.

- جزیره های دریاچه شهیون

جزیره های شیهون یکی از جاهای تماشای و تفریحی روستای پامنار است که در دل دریاچه سد دز قرار گرفته اند. برای بازدید از این جزایر به سمت دریاچه سد دز حرکت کنید. از آنجا گشت جزیره را انتخاب و با قایق موتوری ها خودتان را به این جزیره های زیبا برسانید.

جزایر شهیون طبیعت بکر و خاص خودشان دارند و برای فرار از شلوغی شهر مکان مناسبی هستند. ماهیگیری و کمپینگ از محبوب ترین فعالیت هایی است که می توانید در این جزایر تجربه کنید. تماشا طلوع و غروب خورشید در این جزیره ها هم تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.

امکانات تفریحی روستای پامنار

گشت وگذار در دل طبیعت روستا، اولین تفریحی است که در پامنار می توانید تجربه کنید. این روستا با طبیعت بکر و چشم اندازهای بی نظیرش، مکانی ایدئال برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از آرامش طبیعت و عکاسی است.

همان طور که بالاتر گفتیم در اطراف دریاچه شهیون تفریحات آبی متنوعی در انتظار شما است. ماهیگیری، قایق سواری در دریاچه و تماشا منظره ها و جزایر اطراف از دیگر تفریحات محبوب این منطقه هستند.

در کنار این تفریحات، پیاده روی، کمپینگ و شب مانی در دل طبیعت از دیگر فعالیت هایی است که تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

امکانات رفاهی روستای پامنار

روستای پامنار دزفول با تمام زیبایی های طبیعی و تاریخی اش و امکانات تفریحی متنوع، امکانات محدودی برای رفاه روستاییان و گردشگران دارد. امکانات رفاهی این روستا برای گردشگران شامل چند اقامتگاه و سوپرمارکت برای خرید مایحتاج روزانه است.

اقامت در روستای پامنار

برای اقامت در روستای پامنار دزفول گزینه های اقامتی متنوعی پیش روی شما است. اگر در پی تجربه ای متفاوت و نزدیک به طبیعت هستید، کمپینگ و چادر زدن در نزدیکی دریاچه یا جزایر شیهون را به شما پیشنهاد می کنیم. سکوت و آرامش شب، تماشا ستارگان و شنیدن صدای آب، تجربه ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

اسکان در اقامتگاه های بومگردی یا خانه های محلی گزینه دیگری است که می توانید انتخاب کنید. این اقامتگاه ها فضایی ساده و دنج دارد و شما را با فرهنگ و آداب ورسوم روستا آشنا می نماید. در ادامه نام چند اقامتگاه در نزدیکی روستا را برایتان فهرست نموده ایم:

  • اقامتگاه بومگردی خانه پامنار
  • اقامتگاه بومگردی دز
  • اقامتگاه بومگردی گشتاسب
  • اقامتگاه بومگردی (همایی)

در نهایت اگر در پی یک اقامت راحت و لوکس هستید، بعد از گشت وگذار و تماشا جاهای تماشای پامنار به دزفول برگردید و شب را در یکی از هتل های دزفول سپری کنید.

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی به روستای پامنار

  • برترین زمان سفر به روستای پامنار در استان خوزستان، فصول بهار و پاییز است.
  • اگر قصد کمپینگ دارید، وسایل لازم مانند چادر، کیسه خواب، چراغ قوه، مواد غذایی، آب آشامیدنی کافی و لباس اضافه به همراه داشته باشید.
  • در بازدید از جاهای تماشای روستا، استفاده از کرم ضدآفتاب، عینک، کلاه آفتابی و کفش مناسب پیاده روی را نباید فراموش کنید.
  • عکاسی از طبیعت زیبا و لحظات ماندگار سفرتان را نباید فراموش کنید.
  • در بازدید از قلعه شاداب، اگر در قلعه بسته بود، با کلیددار که از افراد محلی روستا است، هماهنگ کنید.
  • در انتها، هرچند لازم به گفتن نیست، اما به طبیعت احترام بگذارید و زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.
منبع: علی بابا
انتشار: 1 آبان 1403 بروزرسانی: 1 آبان 1403 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2688

به "روستای پامنار دزفول؛ تکه ای از بهشت در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای پامنار دزفول؛ تکه ای از بهشت در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید