صرفه مالی گزینه تماس صوتی در پیغام رسان داخلی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به تازگی خبر از این داد که برقراری تماس صوتی (call out) پیغام رسان های داخلی با اپراتورهای تلفن همراه در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفته است و گفت: این امکان با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در پیغام رسان های بالای 5 میلیون کاربر، عملیاتی می گردد و نرخ پیشنهادی مکالمات فعلاً دقیقه ای 25 تومان در نظر گرفته شده و قرار است هفته آینده مورد آنالیز قرار بگیرد.

صرفه مالی گزینه تماس صوتی در پیغام رسان داخلی

با اعلام این خبر روزنامه ایران به سراغ کارشناسان شبکه های اجتماعی رفت و این سؤال ها را پرسید که ارزیابی شما از اضافه شدن این قابلیت جدید در پیغام رسان های داخلی چیست؟ آیا اضافه نموده شدن چنین قابلیت هایی می تواند کاربران بیشتری را در پیغام رسان های بومی جذب کند؟ آیا عاملی رقابتی با شبکه های اجتماعی خارجی خواهد بود؟ و اینکه آیا نرخ پیشنهادی دقیقه ای 25 تومان را مناسب می دانید؟

عامل رقابت با پیغام رسان های خارجی

پیغام صوتی در حقیقت اتصال به شبکه ارتباطی کشور یعنی تلفن ثابت و تلفن همراه به وسیله پیغام رسان های داخلی است و برای اینکه این قابلیت در پیغام رسان های داخلی فعال گردد احتیاج به اجازه سازمان رگولاتوری و ایجاد دسترسی به شبکه های مخابراتی و اپراتورها داشت.

سهیل تقوی کارشناس حوزه شبکه های اجتماعی با بیان مطلب فوق به ایران گفت: دو سال و نیم قبل، مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد که دستگاه های مختلف باید خدماتی را به پیغام رسان های داخلی ارائه دهند که این خدمات شامل خدمات بانکی، صوتی، تبلیغاتی و... بود. بحث اضافه شدن تماس های صوتی به پیغام رسان های داخلی در همین راستاست. طبق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی هر پیغام رسان داخلی که به 5 میلیون نصب از سوی کاربر رسیده باشد، می تواند تماس صوتی را برقرار کند به همین دلیل سازمان رگولاتوری می خواهد چنین قابلیتی را قانونی نموده و با معین قیمت آن را عملیاتی کند.

تقوی با اشاره به اینکه چند سال پیش پیغام رسان داخلی ساینا این قابلیت را به پیغام رسان خود اضافه نموده و آن را راه اندازی کرد، گفت: ولی اپراتورها در این زمینه شکایت نموده و اعلام کردند پیغام رسان های داخلی نباید بدون اجازه و پرداخت هزینه آن از سوی کاربر این قابلیت را راه اندازی نمایند و این ویژگی جایگزین قابلیت از سوی سازمان رگولاتوری مسدود شد.

این کارشناس شبکه های اجتماعی اضافه نمود: قابلیت برقراری ارتباط به وسیله اینترنت به تلفن ثابت یا تلفن همراه مدت هاست در دیگر کشورها به پیغام رسان ها اضافه شده و استفاده می گردد و استفاده از این قابلیت در اسکایپ از دیگر شبکه های اجتماعی قدیمی تر است بنابراین اضافه کردن چنین قابلیت هایی به پیغام رسان های داخلی باعث می گردد تا استفاده از آن پیغام رسان برای کاربران جذاب تر گردد.

وی اعتقاد دارد معمولاً تماس های رایگان به وسیله دو اپلیکیشن در شبکه اینترنتی برای کاربران جذابیت دارد و کاربران پیغام رسان های داخلی و خارجی از این نوع خدمات استقبال می نمایند از این رو برقراری ارتباط صوتی بین یک اپلیکیشن و تلفن همراه با قیمت پایین تر نیز برای کاربران جذاب خواهد بود و از این قابلیت استقبال خواهند کرد. تقوی درباره قیمت پیشنهاد شده نیز گفت: تماس تلفنی بین دو تلفن همراه از اپراتور مثلاً اگر دقیقه ای 50 تومان و به وسیله اینترنت به اپراتور 25 تومان محاسبه گردد، قطعاً برای کاربر مقرون به صرفه است و کاربران برای استفاده از آن رغبت نشان می دهند. مهم ترین مزیت دیگر آن هم این است که اگر کاربری می خواهد با کاربر دیگری که از اپلیکیشن استفاده نمی کند، تماس تلفنی برقرار کند به راحتی می تواند به وسیله اینترنت به تلفن همراه وی زنگ بزند و با قیمت پایین تر این ارتباط را برقرار کند.

استقبال کاربران از این قابلیت جدید

مرتضی برجی دیگر کارشناس شبکه های اجتماعی نیز معتقد است، قابلیت call out به صورت غیررسمی در سال 96 از سوی اپلیکیشن ساینا عملیاتی شد و مورد استقبال یکسری از کاربران نیز نهاده شد که متأسفانه آن موقع با مخالفت مدیران سازمان تنظیم مقررات روبرو و بعد از مدتی جلوی این کار گرفته شد.

برجی به ایران گفت: با توجه به ماهیت این نوع تماس که در آن به پوشش شبکه تلفن همراه احتیاجی نیست و صرفاً با داشتن اینترنت می توان این تماس را برقرار کرد باید گفت برای کاربران بسیار جالب خواهد بود و فکر می کنم اگر دوباره در پیغام رسان ها فعال گردد با استقبال کاربران روبه رو گردد.

این کارشناس شبکه های اجتماعی اضافه نمود: نرخ پیشنهادی دقیقاً همان نرخی است که همان موقع ما در اپلیکیشن ساینا آن را ملاک قرار دادیم و قیمت معین شده منطقی بود، چراکه در تماس عادی هر دو کاربر از شبکه تلفن همراه استفاده می نمایند و شبکه تلفن همراه اپراتور ها در هر دو سمت درگیر است و باید تمام هزینه های اپراتورها مدنظر قرارگیرد ولی در قابلیت call out یک طرف تماس از اینترنت است که هزینه را پیش از این با شارژ پرداخت نموده است و طرف دیگر تماس به وسیله شبکه تلفن همراه است، از این رو پیش بینی می گردد مانند قبل نرخ معین شده به دلیل ارزان بودن برای بسیاری از کاربران جذاب گردد.

برجی در ادامه گفت: البته برای سوق دادن بیشتر کاربران به سمت پیغام رسان های داخلی باید قابلیت های نرم افزارهای مشابه خارجی را به صورت مستمر رصد کرد و بعد بهترین و پرکاربرد ترین قابلیت ها را که با فرهنگ جامعه ما منطبق هستند، انتخاب و پیاده سازی کرد. قطعاً قابلیت تماس با اپراتورها یکی از ویژگی هایی است که مشکل فرهنگی و پیاده سازی فنی ندارد و می توان از این نوع قابلیت ها برای جذب بیشتر کاربر استفاده کرد.

رضا حسن پور دیگر کارشناس شبکه های اجتماعی نیز اعتقاد دارد، اضافه نمودن چنین قابلیت هایی به پیغام رسان های بومی اتفاق خوبی است و با توجه به رشد فناوری و استفاده روزافزون کاربران تلفن هوشمند، آنها ترجیح می دهند تماس صوتی خود را بر بستر اینترنت و تلفن هوشمند و با پرداخت کمترین وجهی انجام دهند. به همین دلیل است که پیغام رسان های خارجی با قابلیت تماس

call out هم اکنون محبوب شده اند.

وی اضافه نمود: ارتباط از شبکه اینترنتی به شبکه ارتباطی کشور نیز می تواند برای کاربران جذاب باشد و پیش بینی می گردد کاربران از این قابلیت استقبال نمایند.

سرویس خوب مالی

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیغام رسان داخلی گپ نیز به ایران گفت: تماس با جهانی بیرون از پیغام رسان های بومی مانند call out در تمام پیغام رسان های خارجی جهان وجود دارد و جزو سرویس های معروف و محبوب در جهانست و به عنوان یک سرویس با صرفه مالی باعث می گردد هزینه های مخاطبان کاهش پیدا کند.

انجیدنی راه اندازی این سرویس را در ایران اقدامی مثبت توصیف کرد و اضافه نمود: جای این سرویس در کشور ما خالی بود چون ما در کشور سرویس ارزان قیمت از پیغام رسان داخلی به تلفن ثابت یا تلفن همراه نداریم و وجود این سرویس در پیغام رسان های داخلی که خود هزینه تمام شده پایین تری نسبت به اپراتورهای تلفن همراه دارد، می تواند برای جامعه بخصوص در شرایط مالی کنونی کارگشا باشد.

وی در ادامه گفت: پیغام رسان ها به دلیل قابلیت های نرم افزاری و ابری قدرتمندی که دارند، می توانند سرویس های تلفنی را به صورت ارزش اضافه نموده به یکسری از استارتاپ ها و خدمات خاص اختصاص دهند. مثلاً یک فردی می خواهد تماس از داخل سرویس به بیرون را پیاده سازی نموده یا می خواهد سرویس مشاوره راه اندازی کند یا انواع خدمات را بر پایه تلفن ارائه دهد که می تواند از بستر call out بر بستر پیغام رسان ها این کار را انجام دهد.

مدیرعامل پیغام رسان بومی گپ درباره نرخ پیشنهادی 25 تومانی نیز گفت: به نظر می رسد می توان قیمت کمتری را هم مصوب کرد و باید منتظر شد دید که در جلسه کمیسیون چه قیمتی معین و نهایی می گردد هرچند اگر 25 تومان هم تصویب گردد، نرخ خوب و منطقی است.

این فعال شبکه های اجتماعی درباره اینکه آیا اضافه نمودن این قابلیت ها می تواند برای کاربران جذاب باشد، گفت: به نظرم این سرویس مالی خوبی است و با توجه به اینکه جزو خانواده مالی محسوب می گردد برای کاربران جذابیت دارد و می تواند برای کاهش هزینه های افراد مفید واقع گردد.

وی با بیان اینکه این ویژگی به تنهایی نمی تواند عاملی باشد تا کاربران جذب پیغام رسان های داخلی شوند، اضافه نمود: باید فرهنگ عمومی ما مبنی بر استفاده از پیغام رسان های بومی و محصولات داخلی بهبود پیدا کند و چندین سرویس دیگر ضروری است برای مردم کاربردی گردد تا مردم به راحتی به سمت آنها گرایش پیدا نمایند. از طرف دیگر پیغام رسان ها باید کیفیت لازم را حفظ نموده و ارتقا دهند تا کاربران به سمت استفاده از آن گرایش پیدا نمایند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1476

به "صرفه مالی گزینه تماس صوتی در پیغام رسان داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه مالی گزینه تماس صوتی در پیغام رسان داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید