موتور دو لیتری آریا چه ویژگی هایی دارد؟ کیا سراتو الگوی کالیبراسیون آریا

به گزارش تور ارمنستان ارزان، موتور دو لیتری آریا مشخصات فنی شبیه به موتور کیا سراتو 2000 سایپا را دارد. این پیشرانه تنفس طبیعی قرار است روی اولین خودروی شاسی بلند سایپا به نام آریا نصب گردد. تامین این پیشرانه نیز بر عهده شرکت مگاموتور است. در ادامه گزارش به آنالیز کامل این پیشرانه و گفت وگو با کارشناس مگاموتور می پردازیم.

موتور دو لیتری آریا چه ویژگی هایی دارد؟ کیا سراتو الگوی کالیبراسیون آریا

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: موتورهای توربوشارژ با توجه به راندمان مناسب، وزن کم و هزینه فراوری پایین تر، در حال جایگزینی با موتورهای تنفس طبیعی در تمام جهان هستند. اما این موتورها به تغییرات دما و کیفیت سوخت به شدت حساس اند و برای کشور گرمی مانند ایران که سوخت با کیفیتی هم ندارد، بدترین گزینه ممکن هستند.

اما شرکت مگاموتور با توجه به تجربه استفاده از موتور دو لیتری تنفس طبیعی کیا سراتو، تصمیم به واردات و سپس مونتاژ یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با کد N20 گرفته است. این پیشرانه قرار است به وسیله شرکت DAE چین تامین گردد. برای اولین بار هم قرار است روی خودروی کراس اوور آریا سایپا استفاده گردد. در ادامه به کشف جزییات این پیشرانه از زبان کارشناس شرکت مگاموتور می پردازیم.

مشارکت DAE و AVL اتریش برای توسعه موتور دو لیتری آریا

انتظاری کارشناس تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور درباره مشارکت شرکت DAE چین و AVL اتریش برای توسعه پیشرانه دو لیتری آریا به خبرنگاران گفت: این موتور دو لیتری از خانواده موتورهای میتسوبیشی است که به وسیله شرکت DAE چین و AVL اتریش پیشرفته است. پیشرانه دو لیتری آریا مجهز به دابل VVT است و سیکل اتکینسون را هم ساپورت می نماید. بعلاوه تکنولوژی EGR دود خروجی دارد و نسبت تراکم این موتور معادل 11.5:1 است. این موتور با این ویژگی ها استاندارد آلایندگی یورو شش را پاس می نماید. از نظر مقدار مصرف سوخت نیز در شرایط خوبی قرار گرفته است.

وی درباره توان خروجی موتور توضیح داد: این موتور توانی معادل 150 اسب بخار قدرت و 204 نیوتون متر گشتاور دارد. این اعداد براساس کالیبراسیون داخل ایران روی خودروی آریا و با توجه به کیفیت سوخت به دست آمده است. اگر در این موتور از اکتان بالاتری استفاده گردد، به اعداد بالاتری هم دست پیدا می کنیم. این اعداد با توجه به استاندارد آلایندگی یورو شش اعدادی مناسب و نزدیک به کیا سراتو هستند.

پیشرانه دو لیتری سایپا از کجا آمده و آیا قدیمی است؟

لازم به ذکر است که این پیشرانه پیشرفته خانواده موتورهای 4G63 از نسل موتورهای Sirius میتسوبیشی است. طراحی این نسل موتور مربوط به سال 1980 میلادی است.

کارشناس شرکت مگاموتور درباره سیر تحولات این پیشرانه یادآور شد: این پیشرانه در شرکت میتسوبیشی توسعه زیادی پیدا نموده است و یک ورژن از آن هم به شرکت DAE رسیده است. این شرکت نیز بر مبنای پایه موتور میتسوبیشی و همکاری با شرکت AVL اتریش، یک سری از تکنولوژی های این موتور را در سال 2018 تا 2019 تغییر داد. بعلاوه به روز رسانی هایی نیز روی آن صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: موتور دو لیتری آریا از نظر سطح تکنولوژی در سطح به روز جهانی قرار گرفته است و از موتور پایه خود فاصله زیادی گرفته است. تکنولوژی هایی مانند خروجی دود EGR و کار کردن در چرخه اتکینسون از لحاظ کارایی و مصرف سوخت در سطح خوبی هستند. عملا فقط پایه این موتور میتسوبیشی است.

وی درباره استفاده از این موتور در محصولات به روز چینی گفت: همین الان موتور دو لیتری آریا (N20) با تکنولوژی توربو و GDI روی خودروی چانگان UNI-K استفاده شده است. فراوری این موتور نیز به صورت فراوری انبوه در شرکت DAE چین در جریان است.

آیا موتور آریا توان کافی برای به حرکت در آوردن خودرو را دارد؟

انتظاری درباره کارایی موتور دو لیتری آریا روی این خودرو مدعی شد: سواری خودروی آریا در بحث عملکرد، شتاب صفر تا 100 و مصرف سوخت مطابق با نقشه هدف از پیش مشخص شده سایپا است. این خودرو از نظر شتاب در حد خودروی کیا سراتو 2000 خواهد بود.

وی درباره گیربکس آریا نیز بیان کرد: گیربکس آریا از نوع شش سرعته اتوماتیک (AT) شرکت DAE و نسل هفتم آن است. این گیربکس با شیفتر الکترونیکی و آپشن نیوترال کنترل روی آریا سوار خواهد شد.

مزایای موتور دو لیتری آریا آریا نسبت به نمونه های توربوشارژر چیست؟

کارشناس مگاموتور درباره مزایای پیشرانه تنفس طبیعی آریا نسبت به نمونه های توربوشارژر گفت: توربو شارژر نوعی تکنولوژی است که به کیفیت سوخت و تغییرات (افزایش) دما حساس است. از همین جهت در تمام جهان موتورهای توربوشارژر از دوام کمتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی برخوردار هستند. اما موتور تنفس طبیعی آریا با سیستم زنجیر تایم و… که دارد قطعا عمر و دوام بیشتری نسبت به موتورهای توربوشارژ مشابه اش دارد.

به گفته وی: از آن مهم تر این که شما می توانید عملکرد ثابتی را در شرایط دمایی و هوایی مختلف تجربه کنید. درواقع موتور دو لیتری آریا وابستگی کمتری نسبت به تغییرات شرایط محیطی دارد. درصورتی که موتورهای توربو هنگامی که کیفیت سوخت کاهش پیدا می نماید یا دمای هوا افزایش می یابد، برای کنترل ناک و حفظ دوام موتور مجبور به محدود کردن توان خروجی موتور، تا حد زیادی می شوند.

مصرف سوخت پیشرانه آریا چقدر است؟

کارشناس مگاموتور درباره مقدار مصرف سوخت موتور دو لیتری آریا نیز به خبرنگاران گفت: مصرف سوخت آریا چیزی در حدود 7 الی 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

وی درباره واقعی بودن این مقدار مصرف سوخت به ویژه در شهرهای جنوبی کشور که از کیفیت سوخت پایینی استفاده می نمایند، بیان کرد: مصرف سوختی که ما در فاز کالیبراسیون مقدار می گیریم، بر اساس استاندارد آلایندگی مصرف سوخت در سیکل رانندگی اروپایی (انگلیسی) است. قطعا در سیکل های شهری مصرف سوخت خودروها بالاتر و در سیکل های جاده ای پایین تر است. اما در کل نمی تواند از +/- پنج درصد از چیزی که در سیکل رانندگی استاندارد اعلام می گردد، فراتر برود. آریا هم قرار نیست مصرف سوخت بیش از 9 لیتر در هر صد کیلومتر را حتی برای سیکل رانندگی شهری ثبت کند.

سیستم خنک کاری آریا چگونه است؟

با توجه به شرایط گرم آب و هوایی ایران و بعلاوه سوخت بی کیفیت که به شدت روی عملکرد موتور تاثیرگذار هستند، سیستم خنک کاری موتور دو لیتری آریا چگونه است؟

انتظاری در پاسخ این پرسش گفت: تست سیستم خنک کاری آریا هم روی دینامومتر، و هم در شرایط محیطی هوای گرم در حال اجرا است. بعضی از تست های سیستم Cooling روی دینامومتر صورت گرفته ، و تست های محیطی هوای گرم نیز در شهر اهواز در حال اجرا است. بدون شک تا تمام این تست ها پاس نشوند، این خودرو به دست مشتریان نخواهد رسید.

عملکرد آریا چقدر شبیه کیا سراتو است؟

مشخصات فنی موتور دو لیتری آریا و بعلاوه نوع گیربکس آن حداقل روی کاغذ شبیه به کیا سراتو 2000 است که زمانی در سایپا مونتاژ می شد. اما عملکرد آریا در واقعیت چقدر شبیه به کیا سراتو است؟

کارشناس مگاموتور در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرنگاران گفت: چه در پروژه آریا و چه در پروژه شاهین پلاس، الگوی ما برای هماهنگی موتور و گیربکس خودرو سراتو 2000 بوده است. خودرو سراتو شتاب مناسب و هماهنگی خوبی بین موتور و گیربکس دارد. اما سراتو هنگام فراوری در سایپا ملزم به پاس کردن استاندارد یورو چهار بود که ما باید برای آریا استاندارد یورو شش را پاس کنیم. در نتیجه هدف ما این بوده است که در عین کاهش مقدار مصرف سوخت سراتو در آریا، از قابلیت های رانندگی آن کم نکنیم. این اتفاق قطعا در آریا خواهد افتاد و حتی روی آریا سیستم های به روزتری مانند سیستم کنترل پایداری، شیفتر الکترونیکی تعویض دنده و… نسبت به سراتو اضافه شده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2665

به "موتور دو لیتری آریا چه ویژگی هایی دارد؟ کیا سراتو الگوی کالیبراسیون آریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور دو لیتری آریا چه ویژگی هایی دارد؟ کیا سراتو الگوی کالیبراسیون آریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید