اوراسیا منطقه ای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، یحیی رحیم صفوی صبح سه شنبه در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی با اشاره به اینکه امروز ساختار قدرت در نظام بین الملل در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و ژئو استراتژیک در دوره گذار قرار گرفته است، اظهار کرد: هم اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم ساختار قدرت در جهان آرام آرام به سمت نظم جدیدی در حرکت است.

اوراسیا منطقه ای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی

وی با بیان اینکه این یک ساختار دو بخشی شرقی و غربی در نظام قدرت دنیای تفسیر می شود، اضافه کرد: افول قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا از درون سرزمین خود آنها تا بیرون این سرزمین در مقیاس دنیای قطعی است.

پیدایش قدرت های جدید در عرصه اقتصادی و سیاسی

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه آمریکا دیگر تنها ابرقدرت دنیا نیست بلکه یک قدرت در کنار سایر قدرت های نوظهور دنیا است، گفت: شکست هژمونی آمریکا، کاهش تأثیرگذاری تحریم ها و سایر ابزارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه ای برای اعمال فشار حداکثری علیه دولت ها و ملت های مستقل و غیر همسو مثل ایران، روسیه و چین و برخی در دیگر کشورها ظاهر شده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد پیدایش قدرت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و امنیتی جدید در مقیاس منطقه ای در قاره اقیانوسیه و آسیا هستیم، شرح داد: اهمیت انرژی های فسیلی نفت با امنیت انتقال آن، وجود انرژی دنیا در حوزه ژاپن در دریای خزر تا خلیج فارس و اهمیت انتقال آن، منطقه اوراسیا را تبدیل به یک منطقه تأثیرگذار در اقتصاد دنیای کرده است.

رحیم صفوی ادامه داد: مسیرهای امن غیرقابل کنترل توسط رژیم ایالات متحده آمریکا و تسلطی که آمریکایی ها با قدرت بحری خود در اقیانوس های آرام و اقیانوس اطلس دارند اتحادیه اقتصادی اوراسیا رابط پیوندهای خارج از این منطقه را برای ما تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه سران دولت ها، خبرگان تجارت دنیای خصوصاً در بخش حمل و نقل و اندیشمندان علوم اقتصاد سیاسی کشورهای عضو با تفاهم با یکدیگر نسبت به راهبردهای دولت های دشمن و رقیب و ضرورت اتخاذ راهبرد اقتصادی و سیاسی متناسب با نیازهای مشترک می توانند تأثیرگذار باشند، اضافه کرد: داشتن ظرفیت های عظیم و متنوع استراتژیکی و امنیتی و داشتن شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی و وجود مناطق آزاد در کشورهای عضو می توانند این اتحادیه را تبدیل به یک اتحادیه همه جانبه درون قاره ای و فرا قاره ای کند.

حجم یک میلیارد دلاری تجارت ایران به اوراسیا در دو سال گذشته

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی غیرقابل جایگزین جمهوری اسلامی در دنیا کم نظیر است، اظهار کرد: ایران به عنوان یک چهار راه ترانزیتی محور می تواند محورهای چین، قزاقستان، آسیای مرکزی و خاورمیانه را به مدیترانه و اروپا وصل کند.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا ایران به روسیه و اروپا دیگر محور اقتصادی که در پیوند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند مورد توجه قرار می گیرد، اضافه کرد: دولت های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بخش های خصوصی و مناطق آزاد اروپا با تعامل با سازمان همکاری شانگهای چین، تبادل تجاری ایران به آن را افزایش دهند.

رحیم صفوی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای دیگر به شانگهای 15 میلیارد دلار حجم مبادلات کالا دارند، اضافه کرد: در حالی که روابط تجاری ایران در اتحادیه اوراسیا در حال حاضر یک میلیارد دلار طی دو سال گذشته بوده اما این دو اتحادیه می توانند روابط اقتصادی و سیاسی خوبی برگزار کنند.

وی داشتن ظرفیت های عظیم جمعیتی چند میلیاردی با وسعت سرزمینی و فضای بیش از 400 میلیون نفر منابع و ذخایر فلزی و انرژی و تکنولوژی و توان فضایی و ماهواره های قدرت شبکه های حمل و نقل ریلی دریایی و سرزمینی و قدرت نظامی شبکه های اطلاع رسانی، داشتن روابط و زمینه های تمدن و فرهنگ شرقی را از مهم ترین مزیت های مطرح کرد که می تواند ساختار جدید قدرت شرقی یا قدرت دنیای آسیایی را بر مبنای فرهنگ، اقتصاد و جمعیت در قرن بیست و یکم پایه گذاری کند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تأکید کرد: ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توانند یک نقش اصلی را در این رابطه برای یک قدرت اصلی و آسیایی می توانند کارگزاری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1673

به "اوراسیا منطقه ای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوراسیا منطقه ای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید