مشخص نبودن مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت:چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد.

مشخص نبودن مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا

مصطفی جوانیان گفت: واکسن های مختلف سالهاست که بر علیه بیماری های واگیردار تولید می شود و در پی همان هم تمام اطفال بعد از تولد واکسن ها را به شکل های مختلف دریافت می کند و نتیجه آن کنترل و مهار بیماری های واگیر شد.

وی اضافه نمود: بیماری فلج اطفال، سرخجه و سیاه سرفه و کزار و غیره از جمله بیماری های واگیردار هستند که به خوبی از طریق واکسن مهار شد.

جوانیان با اشاره به اینکه در پی ایجاد همه گیری بیماری کرونا هم واکسن کرونا در کمتر از یکسال تولید شد و در سراسر جهان استفاده می شود، گفت: از آنجایی که واکسیناسیون اهمیت آن از گذشته مشخص است معمولا یک راه کم عارضه و نسبت به عوارض بیماری بسیار عوارض واکسن کمتر است و خوشبختانه اثربخشی خوبی دارد.

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که واکسن می تواند در کنترل بیماری ها و کنترل پاندمی و برگشت فعالیت به روال عادی به ما کمک می کند، بیان نمود: چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر مدت 6 ماه اثر بخشی واکسن کرونا قطعی است و آیا دوز سوم پس از یکسال لازم است را باید منتظر نتایج علمی باشیم.

جوانیان با اشاره به اینکه عوارض مربوط به واکسن کرونا به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: در شرایطی که فرد مقداری احساس کوفتگی بدن، ضعف و بیحالی دارد اما به کار عمومی خود می تواند برسد و مشکل خاصی در فرایند فعالیتش ایجاد نشد، جز دسته عوارض خفیف محسوب می شود.

وی ادامه داد: زمانی که فرد نتواند کارهای خودش را انجام دهد و اختلال در فرایند کاری ایجاد شود جز دسته عوارض ماز طریق محسوب می شود و در عوارض شدید نیاز به بستری شدن بیمار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان نمود: بعد از تزریق واکسن بعضی افراد دچار عوارض خفیف و یا حتی تب (تب کمتر از 5/38 درجه) شدند با استفاده از استامینوفن و در مراحلی که شدت تب یا کوفتگی بدن بیشتر باشد از ترکیبات ناپروکسن یا ایبو بروفن می توانند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در عوارض با علائم خفیف نیازی به مراقبت های خاصی ندارد و با استراحت و استفاده از مسکن ها برطرف می شود، اضافه نمود: عوارضی که شدید باشد مثل تب های بالا و عوارضی که بیشتر از 72 ساعت طول بکشد حتماً با پزشک خانواده خود مشورت کنند و یا به مرکز بهداشت اطلاع بدهند.

این متخصص اذعان کرد: خوشبختانه در ایران عوارض ماز طریق و شدید بسیار کم گزارش شد.

جوانیان توصیه کرد: شب پیش از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید،چون استراحت سیستم ایمنی را تقویت می کند باعث می شود واکسن عوارض کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شده و غش کنید، بیان نمود : بهتر است قبل از تزریق واکسن حتماً غذای سبک میل کنند و اگر فاصله بین ترزیق واکسن تا خوردن صبحانه بیشتر از 2 ساعت است یک لیوان شیر، نوشیدنی و یا غذای سبک میل کنند که موقع تزریق واکسن دچار ضعف و بی حالی نشوند و توصیه می شود پس از تزریق واکسن هم از غذای سبک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه نمود: توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، پیش و پس از واکسیناسیون از مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین، روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی پرهیز نمایید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2056

به "مشخص نبودن مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص نبودن مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید