معرفی هواپیمای ایرباس A319

به گزارش تور ارمنستان ارزان، آشنایی با هواپیمای ایرباس A319 | Airbus A319

امروز می خواهیم تا یکی دیگر از مدل های هواپیمای پرطرفدار و کاربردی شرکت هواپیما سازی ایرباس را به اتفاق شما مورد آنالیز قرار دهیم. هواپیمای ایرباس A319 (Airbus A319)، هواپیمایی است که ما امروز می خواهیم به آنالیز مسائل فنی و بازرگانی و تجاری آن در صنعت هواپیمایی دنیا بپردازیم. این هواپیما یکی از برترین مدل هواپیماهایی بود که شرکت ایرباس آن ها را ساخت و به ناوگان حمل و نقل هوایی سراسر دنیا عرضه نمود. در ادامه با ما در خبرنگاران در نقد و آنالیز هواپیمای ایرباس A319 همراه باشید.

معرفی هواپیمای ایرباس A319

هواپیمای ایرباس A319

شرکت هواپیمایی ایرباس این هواپیما را در سال های اولیه فعالیتش طراحی نمود و آن را ساخت. این هواپیماها را به نوعی می توان یکی از انواع اولیه هواپیماهای نسل تازه و پیشرفته ایرباسی دانست که این سال ها بیشتر مسافرت های هوایی مردم را در جهان بر عهده دارند. هواپیمای ایرباس A319 مصادف با سال 1993 میلادی ساخته شد و نخستین بار در شهر هامبورگ و در کشور آلمان به پرواز در آمد. اولین نمونه تجاری این هواپیماهای پیشرفته در آوریل سال بعد یعنی در سال 1994 که مصادف با سال 1375 شمسی می شود، به خدمت شرکت هواپیمایی سوئیس ایر در آمد و اقدام به حمل و نقل و جا به جایی مسافران این ایرلاین پرداخت. این هواپیمای پیشرفته در واقع گونه کوچک تری از هواپیماهای Airbus A320 است و از گروه هواپیماهای ایرباس Airbus A320 به حساب می آید و به نوعی منبع الهام این کمپانی برای ساخت این مدل، همین هواپیما بوده است.

هواپیمای ایرباس A319 در واقع با این که بعد از هواپیمای ایرباس A319 ساخته شد ولی پیشگام در کلاس خود بوده است و به نوعی پیشگام هواپیماهای پیشرفته و هوشمندی است که در این کمپانی حتی در حال حاضر نیز طراحی و ساخته می شوند. هواپیمای A319، با تحمل حدبیشتر وزن برخاست 75 تن نشان داده است که قابلیت ترکیب انواع چیدمان کابین مسافران را در خود دارد. البته باید درباره این هواپیما این نکته را بدانید که معمولا از این هواپیما در این دو ترکیب استفاده می نمایند.

این هواپیما یا با ترکیب 48 مسافر تجاری و در پروازهای بیزینس کلاس که برای پروازهای بدون توقف از فراز اقیانوس اطلس پرواز می نمایند و یا برای پروازهایی با 156 مسافر در حالت فشرده می باشند. مدل هواپیمای ایرباس A319 به عنوان یکی از کوچک ترین اعضای خانواده هواپیماهای ایرباس شناخته می شود. ایرباس A319 به عنوان یک مدل هواپیمای پیروز تک راهرو در بین تمامی مدل های هواپیمایی مطرح شده است که البته در رقابت با مدل های 300-737 و 700-737 شرکت بوئینگ است.

برنامه ساخت مدل هواپیمای ایرباس A319 در ژوئن سال 1993 در نمایشگاه پاریس که در فرانسه بر اساس دریافت 6 سفارش از شرکت ILFC شروع شد و رشد صعودی خود را در بازار شرکت های هواپیمایی شروع کرد. پس از این سفارش بود که شرکت هواپیما سازی ایرباس بعد از آن اولین شرکتی که مدل ایرباس A319 را سفارش داد شرکت فرنچ کریر ایر اینتر (French carrier Air Inter) از زیر مجموعه های شرکت هواپیمایی ایرفرانس بود که سفارش خود را برای 6 فروند در فوریه سال 1994 گفت.

بعد از آن که خطوط پروازی شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، خطوط پروازی شرکت هواپیمایی یو اس ایرویز، خطوط پروازی شرکت هواپیمایی یونایتد، خطوط پروازی شرکت هواپیمایی نورث وست، خطوط پروازی شرکت هواپیمایی لوفت هانز، خطوط پروازی شرکت هواپیمایی ایر کانادا و در نهایت خطوط پروازی شرکت هواپیمایی سوییس ایر در زمره مشتریان اصلی آن قرار گرفتند و تا به حال بیشتر از 500 فروند از هواپیماهای مدل ایرباس A319 را سفارش دادند. هواپیمای ایرباس A319، با اندکی تغییرات نسبت به مدل پیروز هواپیمای A320، مدل هواپیمای A319 ساخته شد.

مهم ترین تفاوتی که بین آن ها وجود داشت به گفته سازندگان و کارشناسان، بدنه کوچک تر هواپیمای ایرباس A319می باشد. در ادامه اعلام نظرات کارشناسی گفته می شود که تقریبا دیگر مشخصات این هواپیماها در بقیه موارد یکسان هستند. مدل های مختلف هواپیمای ایرباس A319 دارای دو خدمه در عرشه پرواز است و بعلاوه اهرم های کنترل جانبی در خود دارد که برای اولین بار در مدل هواپیمای ایرباس A320 معرفی شده بودند.

مدل های هواپیمای ایرباس A319 در حالت کلی بر 3 نوع است؛ هواپیمای A319-100 مدل پایه هواپیمای مسافربری، هواپیمای (A319LR) مدل مسافربری برای پروازهای بین المللی با 4 مخزن اضافه بنزین است و در نهایت هواپیمای ACJ برای شرکت ACJ با ظرفیت 58 مسافر و طراحی داخلی بر اساس سفارش مشتریان کمپانی.

یکی از مزیت هایی که این خصوصیات مشترک در بین این هواپیماها دارند این است که هم هزینه های آموزشی و هم هزینه زمان برای خدمه و شرکت های هواپیمایی کاهش می باید. علاوه بر تمامی این دلایل، به علت مشترک بودن کابین خلبان نیز زمان آموزش خدمه برای تبدیل شدن به خلبان هواپیماهای بزرگتری همچون هواپیمای ایرباس A330 و هواپیمای ایرباس A340 نیز کاهش یافته است.

در نهایت باید این نکته را بدانید که هواپیمای ایرباس A319 همچون مدل هوایپمای ایرباس A321 مونتاژ نهایی مدل هواپیمای A319 در شهر هامبورگ انجام می شود اما، مونتاژ دیگر مدل هواپیماهای ایرباس از جمله مدل هواپیمای ایرباس A320 در تولوز واقع در کشور فرانسه انجام می شود. هواپیمای ایرباس A319 دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال خود و در دو طرف است. در ایران نیز از هواپیماهای ایرباس 319 نیز استفاده می شود.

البته در حال حاضر، تنها شرکت هواپیمایی زاگرس از این هواپیما به صورت ملکی در ناوگان خود استفاده می کند. از جمله مشخصات این هواپیما که بخواهیم برای شما بگوییم، باید به این نکات باید اشاره نماییم: فاصله نوک دو بال هواپیما برابر است با 34.1 متر، طول هواپیما برابر است با 33.8 متر، ارتفاع هواپیما برابر است با 11.8 متر، ظرفیت مسافر این هواپیما برابر است با 145 نفر، بیشینه سرعت هواپیما برابر است با 82/0 ماخ که در حدود 870 کیلومتر بر ساعت می شود و در آخر، محدوده پرواز هواپیما برابر است با 3390 کیلومتر.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2389

به "معرفی هواپیمای ایرباس A319" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای ایرباس A319"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید