چرا برای چربی سوزی باید وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شاید زمانی که بحث کاهش وزن و چربی سوزی به میان بیاید خیلی ها به بلند کردن وزنه های سنگین و انجام تمرین های بدن سازی فکر نکنند. بیشتر مردم بر این باورند که چربی سوزی و کاهش وزن با انجام تمرین های قدرتی شدنی نیست و در عوض رژیم گرفتن و انجام تمرین های هوازی از جمله دویدن روی تردمیل برترین راه چاره برای کاهش وزن هستند. ولی این باور تا چه مقدار صحت دارد؟

چرا برای چربی سوزی باید وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید؟

بسیاری از مردم کوشش می نمایند چربی بسوزانند و وزن خود را کاهش دهند. این باعث می گردد به سراغ راه چارههای گوناگونی بروند و از هر کسی یا هر چیزی که می توانند یاری بگیرند. خیلی از راه چارههای لاغری که امروزه پیدا می شوند ممکن است نتیجه ندهند و سلامتی شما را هم به خطر بیندازند. بنابراین، پیش از هر چیزی باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و هدفتان را نه کاهش وزن، بلکه حفظ سلامتی در نظر بگیرید.

بیشتر مربی ها و کارشناسان ورزشی ادعا می نمایند که یکی از برترین راه چارهها برای کاهش وزن انجام تمرین های قدرتی است. شاید این کمی عجیب به نظر برسد ولی علم هم آن ها را تأیید نموده و نشان داده وزنه زدن و ساخت ماهیچه راه چاره مناسبی برای آب کردن چربی به شمار می رود.

در نوشته ورزشی امروز می خواهیم به آنالیز همین موضوع بپردازیم و ببینیم چرا باید برای چربی سوزی وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید. در ادامه نگاهی به تأثیر تمرین های قدرتی و هوازی روی چربی سوزی و کاهش وزن می اندازیم و می بینیم برترین روش برای آب کردن چربی چیست. بعلاوه چند عامل مهم دیگر را هم که روی چربی سوزی تأثیر می گذارند معرفی می کنیم. پس ما با همراه باشید.

چربی سوزی و تمرین های قدرتی

وزنه زدن بخش ضروری هر برنامه کاهش وزن به شمار می رود و فواید بسیاری هم برای سلامتی دارد. شما با انجام تمرین های قدرتی می توانید نیروی بدنتان را افزایش دهید و ماهیچه هایی را تقویت کنید که به اجرای بهتر تمرین های هوازی و فعالیت های بدنی روزمره یاری می نمایند.

خوبی تمرین با وزنه این است که می توانید همواره خودتان را به چالش بکشید و پیشرفت کنید. استفاده از وزنه های سنگین تر یا تمرین های دشوارتر باعث می گردد فشار بیشتری به ماهیچه ها وارد کنید و با نتایج مثبت تری روبه رو شوید. این در حالی است که نیازی به صرف زمان بیشتر نخواهید داشت و می توانید زمان ثابتی را برای جلسه ورزشی خود در نظر بگیرید. به معنای دیگر، می توانید همواره مثلا 1 ساعت ورزش کنید ولی با یاری وزنه ها فشار تمرینی خود را افزایش دهید تا فشار بیشتری به بدنتان بیاورید و نتیجه بهتری بگیرید.

تمرین های قدرتی بعلاوه می توانند به حفظ ماهیچه ها یاری نمایند تا وزن از دست رفته تنها شامل چربی ها گردد. این موضوع باعث می گردد اندام ورزیده و خشکی به دست بیاورید تا افزون بر سالم و تن درست بودن ظاهر زیبایی هم داشته باشید. به طور کلی، اگرچه تمرین های هوازی ممکن است کالری بیشتری بسوزانند، ولی برای چربی سوزی و کاهش وزن استفاده از وزنه ها و تمرین های قدرتی تأثیر بیشتری دارد. وزنه زدن منجر به افزایش سوخت وساز بدن می گردد و ساعت ها پس از ورزش دمای بدن را بالا نگه می دارد تا همچنان به چربی سوزی ادامه دهید و در مجموع کالری بیشتری در مقایسه با یک جلسه تمرین هوازی بسوزانید.

جدا از این، هرچه ماهیچه بیشتری داشته باشید چربی بیشتری هم خواهید سوزاند. بدن شما برای حفظ ماهیچه ها مجبور است انرژی زیادی صرف کند؛ در صورتی که توده عضلانی زیادی داشته باشید بدنتان با تجزیه و سوزاندن چربی ها انرژی لازم را برای حفظ ماهیچه ها تأمین می نماید و به این طریق به آسانی چربی بالایی را از دست می دهید. پس اگرچه ممکن است یک جلسه از تمرین های قدرتی نتواند به میزان یک جلسه هوازی شدید کالری بسوزاند، ولی در بلندمدت شما را با نتایج بیشتری روبه رو می نماید و تأثیر بهتری روی چربی سوزی، حفظ ماهیچه ها و کاهش وزن می گذارد.

این ها تنها فوایدی هستند که وزنه زدن برای چربی سوزی در پی دارد. فواید تمرین های قدرتی بسیار زیاد هستند و به شما یاری می نمایند زندگی سالم تر و عمر طولانی تری داشته باشید. بنابراین، حتما باید تمرین های قدرتی را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید.

چربی سوزی و تمرین های هوازی

انجام تمرین های هوازی با شدت ثابت و پایدار یک راه چاره عالی برای کالری سوزی و تقویت قلب و عروق است. انجام منظم این تمرین ها به بدن شما یاری می نماید انرژی بالایی بسوزاند و برای تأمین انرژی به سراغ ذخایر چربی برود. جدا از این، منجر به بهبود استقامت بدنی، عضلانی و سیستم هوازی می شوند و یاریتان می نمایند کارکرد ورزشی بهتری به دست بیاورید و به آسانی فعالیت های شدید را انجام دهید و کالری بسوزانید.

فواید تمرین های هوازی به این ها خلاصه نمی شوند و شما با انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن، شنا، پله نوردی و دوچرخه سواری می توانید سلامت روان خود را هم حفظ کنید و احساس بهتری به خودتان و زندگی تان داشته باشید. بهبود خلق وخو و مدیریت استرس از برترین فواید هر نوع ورزش از جمله ورزش های هوازی هستند و به حفظ انگیزه برای کاهش وزن و چربی سوزی یاری می نمایند.

با وجود این ها، تمرین های هوازی یک مشکل اساسی دارند و آن هم تأثیری است که روی ماهیچه ها می گذارند. در صورتی که تنها تمرین های هوازی با شدت ثابت و مدت زمان های طولانی انجام دهید، ماهیچه های شما تحلیل می روند و در حقیقت با ریزش عضلانی روبه رو می شوید. به همین علت، کسانی که تنها تمرین های هوازی انجام می دهند معمولا ماهیچه های خود را از دست می دهند و بیشتر وزنی که کاهش داده اند شامل ماهیچه ها می گردد.

به عبارت دیگر، شما با انجام تمرین های هوازی می توانید وزن کم کنید ولی احتمال اینکه وزن از دست رفته شامل ماهیچه های باارزش بدنتان گردد بسیار بیشتر از این است که چربی های خود را از دست بدهید!

چرا برای چربی سوزی باید وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید؟

تمرین های قدرتی و تمرین های هوازی هر دو فواید زیادی دارند و عامل اصلی برای حفظ سلامتی و داشتن یک زندگی سالم در نظر گرفته می شوند. نکته کلیدی این است که تمرین های قدرتی به ساخت ماهیچه یاری می نمایند و افزایش توده عضلانی هم نه تنها بهبود سلامتی و نیروی بدنی را در پی دارد، بلکه به چربی سوزی نیز یاری می نماید. این در حالی است که تمرین های هوازی تأثیر بیشتری روی کالری سوزی هنگام ورزش و در نتیجه آب کردن چربی می گذارند، ولی در عین حال می توانند منجر به ریزش ماهیچه ها هم شوند و شما را ضعیف نمایند.

برترین کار برای چربی سوزی این است که به سراغ وزنه زدن و تمرین های قدرتی بروید و همزمان برای انجام تمرین های هوازی هم برنامه ریزی کنید. برنامه شما باید بیشتر شامل تمرین های قدرتی گردد. یعنی وزنه زدن را در اولویت بگذارید تا ماهیچه های بیشتری به دست بیاورید و زمانی را هم برای تمرین های هوازی در نظر بگیرید تا از فواید آن برای سلامت قلب و عروق و کالری سوزی بهره مند شوید.

برای نمونه، شما می توانید در هفته 3 تا 4 جلسه تمرین قدرتی داشته باشید و کم وبیش 2 جلسه هم تمرین های هوازی انجام دهید. با این کار می توانید از فواید هر دو شیوه تمرینی بهره ببرید و اثرات منفی آن ها را هم خنثی کنید.

اگر در هر صورت مجبور شدید بین این دو شیوه تمرینی تنها یکی را انتخاب کنید، قطعا تمرین های قدرتی گزینه بهتری خواهند بود. البته این می تواند به اولویت شما هم بستگی داشته باشد و ممکن است تمرین های هوازی برای شما بهتر باشند. ولی به طور کلی تمرین های قدرتی هم به ساخت ماهیچه و هم آب کردن چربی یاری می نمایند، در حالی که تمرین های هوازی تنها برای کالری سوزی و بهبود سلامت قلب و استقامت بدنی مفید هستند.

عوامل دیگری که روی چربی سوزی تأثیر می گذارند

چربی سوزی و کاهش وزن بسیار پیچیده تر از آن است که تنها به شیوه تمرینی شما خلاصه گردد. عوامل گوناگونی در سبک زندگی شما وجود دارند که روی آب کردن چربی تأثیر می گذارند. در ادامه نگاهی به این عوامل می اندازیم.

1. تغذیه نکته کلیدی برای چربی سوزی و ساخت ماهیچه است

شما باید غذاهایی بخورید که به تقویت و ریکاوری ماهیچه ها یاری می نمایند و در عین حال منجر به چربی سوزی می شوند. غذاهای شما باید سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم باشند تا ماهیچه ها را تغذیه نمایند و بعلاوه احساس سیری بیشتری به شما بدهند تا کالری زیادی مصرف نکنید. جدا از این، باید انواع میوه ها، سبزیجات و مایعات فراوان هم مصرف کنید تا بدن پس از ورزش ریکاوری گردد و جلوی تغییرات هورمونی و استرس را که منجر به افزایش وزن می شوند بگیرد.

2. اهمیت خواب و استراحت را دست کم نگیرید

اگر شب ها خواب و استراحت کافی نداشته باشید سوخت وساز بدن به هم می ریزد و این موضوع تأثیر زیادی روی پرخوری می گذارد. خیلی از کسانی که خوب نمی خوابند معمولا اشتهای زیادی دارند و کالری بالایی وارد بدنشان می نمایند. شما با بهبود کیفیت خواب خود می توانید جلوی این پرخوری ها را بگیرید و نگذارید سطح چربی های بدن بالا برود و وزنتان افزایش پیدا کند.

3. استرس مزمن خود را مدیریت کنید

استرس مزمن می تواند منجر به دگرگونی هورمون های بدن از جمله هورمون کورتیزول گردد و پرخوری و افزایش وزن را در پی داشته باشد. دگرگونی در سطح کورتیزول می تواند بسیار جدی باشد و تأثیر منفی زیادی روی سلامتی و وزن شما بگذارد.

با وجود اینکه کورتیزول منجر به مسائل خطرناک و گسترده ای می گردد، راه چارههای ساده ای برای جلوگیری از این رویداد وجود دارند و شما بدون دردسر و زحمت فراوان می توانید این کار را انجام دهید. برای نمونه، تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم تا میزان زیادی جلوی افزایش کورتیزول را می گیرند و به شما یاری می نمایند سلامتی تان را حفظ کنید. راه چارههایی که در ادامه می بینید به کاهش سطح کورتیزول و استرس مزمن یاری می نمایند.

به سراغ یک رژیم غذایی مقوی، کامل و ضدالتهاب بروید

عدم تعادل قند خون و شکل گیری التهاب در بدن می توانند به افزایش سطح کورتیزول منجر شوند. داشتن یک رژیم غذایی ضدالتهاب که شامل غذاهای فرآوری شده نمی گردد و سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر و مواد مغذی لازم است راه چارهی کلیدی برای رعایت تعادل هورمونی، مهار کردن اشتها و حفظ سلامتی خواهد بود.

از برترین غذاها برای کاهش سطح کورتیزول و ثابت نگه داشتن قند خون می توانیم به سبزیجات، میوه ها، روغن نارگیل یا روغن زیتون، آجیل، دانه ها، منابع پروتئینی با چربی پایین مانند تخم مرغ، ماهی و گوشت گاوهایی که تنها از علف تغذیه می نمایند، و بعلاوه غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کفیر و سبزیجات پرورشی اشاره کنیم.

از راه چارههای مدیریت استرس یاری بگیرید

شما با مدیتیشن یا فکر آگاهی، طب سوزنی، تمرین ها و تکنیک های تنفسی و بعلاوه وقت گذراندن در طبیعت و فضای باز می توانید استرس خود را کاهش دهید و جلوی افزایش سطح کورتیزول را بگیرید.

شما بعلاوه می توانید از اسانس های روغنی برای افزایش آرامش خود بهره ببرید. اسانس های روغنی از جمله اسطوخودوس، مر مکی، کندر و ترنج دارای موادی هستند که می توانند به طور طبیعی کورتیزول و التهاب را کاهش دهند و جلوی افزایش وزن را بگیرند. شما می توانید این اسانس های روغنی را بو کنید، در خانه پخش کنید، در شوینده های بدن بریزید و حمام کنید، یا حتی با روغن هایی مانند نارگیل و جوجوبا مخلوط کنید و به طور مستقیم به پوستتان بمالید.

به برنامه ورزشی خود پایبند بمانید

داشتن یک برنامه ورزشی منظم و پایبند ماندن به آن یکی از برترین راه چارهها برای مهار استرس، تعادل هورمون ها، خواب بهتر و یاری به کارکرد طبیعی سوخت وساز بدن از جمله تعادل سطح قند خون به شمار می رود. نکته مهم این است که ورزش کافی داشته باشید ولی زیاده روی هم نکنید زیرا منجر به تمرین زدگی و افزایش سطح کورتیزول می گردد.

سخن پایانی

کاهش وزن در صورتی که اصولی انجام گردد می تواند به بهبود سلامتی یاری کند و ظاهر زیباتری هم به شما بدهد. نکته مهم این است که آن را اصولی انجام دهید؛ این بدین معنا است که وزن از دست رفته باید شامل چربی ها گردد و به هیچ وجه ماهیچه های خود را از دست ندهید.

انجام تمرین های قدرتی برترین راه چاره برای کاهش وزن اصولی به شمار می رود. شما با یاری تمرین های بدن سازی و وزنه زدن می توانید توده عضلانی بدن را حفظ کنید و در دوره کاهش وزن جلوی ریزش ماهیچه ها را بگیرید تا وزن از دست رفته تنها شامل چربی ها گردد.

تمرین های هوازی معمولا نمی توانند ماهیچه ها را حفظ نمایند و به همین علت انجام آن ها به تنهایی پیشنهاد نمی گردد. برترین کار این است که تمرین های هوازی و قدرتی را در کنار یکدیگر انجام دهید تا از فواید هر دو بهره مند شوید و آسان تر وزنتان را مدیریت کنید.

البته یادتان باشد برای کاهش وزن و چربی سوزی باید به عوامل دیگری از جمله تغذیه مناسب، خواب کافی و مدیریت استرس هم توجه داشته باشید زیرا درست به میزان ورزش کردن مهم هستند و در صورتی که رعایت نشوند نمی توانید با نتایج مثبت روبه رو شوید و به اندام سالمی که آرزویش را دارید دست پیدا کنید. پس حتما نکات و راه چارههایی را که گفتیم به خاطر بسپارید و با یاری آن ها کاهش وزن اصولی و بهتری داشته باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2596

به "چرا برای چربی سوزی باید وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برای چربی سوزی باید وزنه بزنید و تمرین های قدرتی انجام دهید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید