چرا واجب است که شهریور به تالش برویم؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران : اگر در پی یک مقصد بی نظیر برای سفر تابستانه هستید و شهریور را می خواهید به خاطره انگیزترین ماه سالتان تبدیل کنید ما یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. چمدان ببندید و به سوی تالش رهسپار شوید . سرزمینی خیال انگیز میان جنگل و دریا ؛جولانگاه اسب های وحشی.

چرا واجب است که شهریور به تالش برویم؟

به گزارش خبرنگاران ، تالش، نام خود را از قوم تالش گرفته است و به استناد منابع و شواهدی بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل به شمار میرود. این شهر از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود می گردد.

تالش از سه جهت به کوه های تالش (ادامه رشته کوه های البرز) و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی شده است.

شهرستان تالش (هشتپر) با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه های جنگلی محدود می گردد. تالش جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که یکی از این منطقه ها خاص سیاه داران است.

سیاه داران ییلاقی با درختان بلوط

سیاه داران در گذشته درختان بزرگی از بلوط داشت که سر به فلک کشیده بودند و توده بزرگ آن ها مانع ورود افراد به داخل جنگل می شد. بعد از سکونت افراد ییلاق نشین، این محدوده به سیاه داران معروف شد؛ به این معنی که پوشیده از درختان سیاه (بلوط و آزاد) بود.

این منطقه در جنوب غربی تالش واقع است و در سال های اخیر به وسیله شهرداری تالش به مکانی برای گذران اوقات فراغت و سرگرمی تبدیل شده است. پس از احداث راه و پله گذاری بخش هایی از دامنه تپه، در بلندترین نقطه سرگرمیگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی نظیر رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی قرار گرفته است. سورتمه ریلی در دامنه های جنگل پوش، از دیگر سرگرمیات سیاه داران است که برای مسافران تجربه ای بسیار هیجان انگیز را ارمغان می آورد. بعلاوه حیات وحش طبیعی سیاه داران با حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی می تواند برای بسیاری از گردشگران جالب باشد.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از منطقه ها بکر و خوش آب هوای استان گیلان است. این منطقه با برخورداری از آب و هوای تمیز و طبیعتی دیدنی، از برترین مقاصد برای کسب آرامش به دور از هیاهوی شهری است. برترین زمان سفر به منطقه ییلاقی دوخاله کوه، نیمه اول سال است.

غار گنج خانه

غار سوباتان که با نام غار گنج خانه نیز شناخته می گردد، در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است. برای دسترسی به این غار باید از روستا پیاده روی سبک 15 دقیقه ای داشته باشید و حضور راهنما نیز ضروری است. جهت دسترسی چشم اندازی سرسبز با گل هایی زیبا دارد و هوایی بی نظیر که همه را از خود بی خود می نماید. غار گنج خانه بین صخره هایی به ارتفاع 5 تا 15 متر پنهان است. دهانه غار باریک است و برای طبیعت گردی مناسب نیست؛ اما می تواند مقصدی قابل توجه برای غارنوردان باشد.

مردم محلی گنج خانه را می شناسند و به عنوان یکی از جاذبه های سوباتان به مسافران معرفی می نمایند؛ اما باور دارند غار طلسم شده است و اگر کسی وارد آن گردد، صدمه می بیند. به همین علت کمتر کسی جرات ورود به آن را دارد. اولین بار در سال 1394، این غار پیموده و نقشه آن مشخص شد.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در حدود 10 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش، در روستایی به نام سراگاه قرار گرفته است و آب آن از چشمه های زیرزمینی متعدد در بستر دریاچه تامین می گردد. این دریاچه محل پرورش ماهی است و ملکی خصوصی به شمار می رود که با اجازه مالک، بازدید و گردش پیرامون آن آزاد است. برترین زمان برای بازدید از دریاچه سراگاه، بهار و تابستان محسوب می گردد و امکان چادرزنی در نزدیکی دریاچه یا اقامت در کلبه چوبی روستایی وجود دارد.

رودخانه کرگان رود

رودخانه دائمی کرگان رود بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش به شمار میرود. این رودخانه دارای سه سرشاخه اصلی به نام های آق اولر، وزنه سر و رزه چای است که شاخه های اصلی و میانی آن از ارتفاع 3000 متری کوه های تالش، در امتداد البرز غربی سرچشمه می گیرند و در ارتفاع 350 متری، به شاخه شمالی می پیوندند. طول شاخه اصلی رودخانه 42.5 کیلومتر است و میانه آب دهی سالانه آن حدود هشت متر مکعب در ثانیه مشخص شده است. این رود در ماه های خرداد تا مهر نسبتا کم آب می گردد. کرگان رود پس از عبور از میان شهر تالش در 6 کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می ریزد. این رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

پارک جنگلی گیسوم

یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش، پارک جنگلی گیسوم است. جهت زیبا و دیدنی گیسوم با درختان سر به فلک کشیده، شبیه به تونلی جنگلی است که دل هر بیننده ای را می برد. این جاده با نسیم خنک کوهستان های تالش درآمیخته است و تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد.

گیسوم جایی است که جنگل و دریا به یک دیگر می رسند. اگرچه برترین زمان بازدید از گیسوم نیمه اول سال است؛ اما زیبایی های طبیعی این منطقه در فصل پاییز و زمستان کمتر از بهار و تابستان نیست. درختان جنگلی انبوه و انواع گونه های گیاهی به ویژه درختان انجیلی (آسون دار)، چشم اندازی رویایی را در فصل پاییز به همراه دارد و زمستان با پوششی از برف، جلوه ای خاص به گیسوم می بخشد.

جنگل گیسوم در محور رشت به آستارا و 10 کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار گرفته است و بعضی از امکانات رفاهی آن شامل پارکینگ، سرویس های بهداشتی، بازار، رستوران، آلاچیق، جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه سواری، اسب سواری، قایق سواری، پاراگلایدر، ترامپولین (برای بچه ها).و پارک بادی (برای بچه ها) می گردد.

منطقه ییلاقی سوباتان

منطقه ییلاقی سوباتان در 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهر تالش واقع شده است و در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است. طبیعت زیبای سوباتان برای هر گردشگری دلفریب است و وجود خانه های چوبی در آن، بر جذابیتش می افزاید. جهت دسترسی به این منطقه از سمت تالش در بعضی قسمت ها خاکی است و در روزهای بارانی عبور از آن می تواند مشکل باشد. برترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط تابستان است.

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در استان گیلان واقع است و در فاصله 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش، در ارتفاع 1900-1970 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است. این آبشار در روستای ورزان جای گرفته است و سوباتان چهار کیلومتر فاصله دارد. با ارتفاع بیش از 100 متر، آبشار ورزان از صخره هایی بزرگ فرومی ریزد و چشم اندازی فوق العاده را موجب می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2472

به "چرا واجب است که شهریور به تالش برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واجب است که شهریور به تالش برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید