چگونه از خمیر حرارتی برای CPU کامپیوتر استفاده کنیم؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، استفاده از خمیر حرارتی یکی از مهم ترین مراحل اسمبل کردن کیس تازه محسوب می گردد. این خمیر به زبان ساده، منافذ بسیار کوچک بین پردازنده و هیت سینک را پر می نماید تا حرارت ایجاد شده به وسیله پردازنده، بهتر انتقال پیدا کند و پردازنده خنک تر گردد. در این میان برای استفاده از خمیر حرارتی، روش های متفاوتی وجود و همین موضوع منجر به سردرگمی کاربران تازه کار می گردد. اما در واقعیت، انجام این کار بسیار ساده است و در ادامه به زبان ساده، این فرایند را شرح می دهیم.

چگونه از خمیر حرارتی برای CPU کامپیوتر استفاده کنیم؟

نکاتی که باید توجه کنید

قبل از اینکه فرایند استفاده از خمیر حرارتی را شروع کنید، باید از تمیز بودن سطح پردازنده و هیت سینک خنک نماینده مطمئن شوید. اگر از قطعات نو استفاده می کنید، پس این قطعات کاملا تمیز هستند اما اگر می خواهید خمیر حرارتی را بار دیگر روی پردازنده قرار دهید یا می خواهید خنک نماینده یا پردازنده را تعویض کنید، پس باید به این موضوع توجه نشان بدهید. در این صورت، باید به جای مانده های خمیر حرارتی قدیمی را با پارچه میکروفایبر یا سایر پارچه های مناسب با استفاده از الکل، به طور کامل پاک کنید.

بعد از انجام این کار، تمام قطعات را در جای خود قرار دهید. به طور کلی استفاده از خمیر حرارتی، آخرین مرحله قبل از نهایی کردن سیستم خنک نماینده محسوب می گردد.

چگونه از خمیر حرارتی استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد و احتمالا در سایت ها و یوتیوب با این روش ها روبرو شده اند. به طور کلی یک روش خاص که برترین روش ممکن باشد، وجود ندارد. در این زمینه عواملی مانند کیفیت خمیر حرارتی و دیگر موارد این چنینی اثرگذار هستند. مهم ترین مرحله در این فرایند، اطمینان از پوشش کامل و پخش شدن خمیر حرارتی به طور یکنواخت بر روی سطح موردنظر است. این کار را به درستی انجام داده اید اگر:

  • خمیر حرارتی کافی روی پردازنده وجود دارد.
  • این خمیر از لبه ها نشتی ندارد.
  • یک لایه بسیار نازک و یک دست روی سطح واقع شده است و خبری از قسمت های برجسته نیست.

کدام روش بهتر است؟

در بیشتر آموزش ها آمده که میزان بسیار کمی از خمیر را در مرکز پردازنده بریزید. با وجود اینکه این روش هم بسیار کاربردی و ساده است، ولی در این آموزش به روش متفاوتی می پردازیم.

یک خط کوچک با خمیر ایجاد کنید

این روش نیازی به توضیحات زیادی ندارد. به زبان ساده و همانطور که در عکس بالا می توانید ببینید، کافی است میزان کمی از خمیر را به صورت خطی در مرکز پردازنده قرار دهید و سپس بعد از قرارگیری هیت سینک خنک نماینده روی آن، این خمیر به خوبی پخش می گردد. بعلاوه می توانید از حالت % هم استفاده کنید. این یعنی ابتدا با خمیر یک خط مورب ایجاد کنید و در دو گوشه هم خمیر را به صورت دو نقطه ریز، بر روی پردازنده قرار دهید. اما همان روش اول کار راه انداز است و لازم نیست کار را برای خود سخت کنید.

در این میان ممکن است به علت طراحی تراشه های Ryzen 7000، هیت سینک خنک نماینده تمام سطح پردازنده را پوشش ندهد. در چنین شرایطی لازم نیست نگران این بخش ها باشید ولی اگر حساسیت زیادی دارید، با استفاده از وسایلی مانند کاردک های کوچک، می توانید به طور دستی خمیر حرارتی را پخش کنید.

در مصرف خمیر حرارتی زیاده روی نکنید

بعضی کاربران فکر می نمایند هرچقدر میزان خمیر حرارتی بیشتری روی پردازنده قرار بدهند، چنین کاری به طور معجزه آسا می تواند دمای پردازنده را بیش از پیش کاهش دهد. اما به خاطر داشته باشید که مهم ترین کارکرد خمیر حرارتی، پر کردن فضای بین سطح پردازنده و هیت سینک است. اگر برای بار اول این کار را انجام می دهید، بعد از قرارگیری هیت سینک روی پردازنده، بهتر است آن را جدا کنید تا از پخش شدن یک دست خمیر حرایتی مطمئن شوید.

آنالیز پایداری عملکرد پردازنده

به شما تبریک می گوییم. اگر این مراحل را دنبال نموده باشید، حالا با موفقیت خمیر حرارتی بر روی پردازنده سیستم شما قرار گرفته است. اما انجام همین کار کافی است؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که بهتر است در گام بعدی چند بنچمارک انجام دهید که پردازنده تحت فشار زیادی قرار بگیرد و از عملکرد درست خمیر حرارتی مطمئن شوید.

اگر یک سیستم نو اسمبل نموده اید، بعد از روشن کردن کیس باید راهی BIOS شوید و دمای پردازنده را آنالیز کنید. اگر همین ابتدای کار دمای پردازنده غیرمنطقی بالا نباشد، پس خمیر حرارتی کار خود را به درستی انجام می دهد.

از سوی دیگر همانطور که گفتیم، توصیه می کنیم پردازنده را تحت فشار زیادی قرار دهید و مثلا می توانید از تست های معروفی مانند Cinebench استفاده کنید. با این کار، پردازنده باید نهایت عملکرد را به شما ارائه دهد و اگر چند ثانیه بعد از شروع تست مسئله ای برای سیستم ایجاد نگردد، پس نتیجه می گیریم کار خود را به درستی انجام داده اید.

هرچند وقت یک بار خمیر حرارتی را تعویض کنیم؟

عمر خمیر حرارتی بالاتر از حد انتظار بیشتر کاربران است. اما در این میان بعضی متخصصان توصیه می نمایند که هر سال یک بار، خمیر حرارتی را برای محکم کاری، جایگزین کنید. به طور کلی، گفته می گردد هر بار که هیت سینک سیستم خنک نماینده را از پردازنده جدا می کنید، بهتر است خمیر حرارتی را جایگزین کنید. اگر هم از لپ تاپ استفاده می کنید، لازم نیست در این حد نگران خمیر حرارتی باشید.

سخن پایانی

باید خاطرنشان کنیم برای کارت گرافیک هم می توانید از خمیر حرارتی استفاده کنید که البته پیچیدگی انجام این کار به مدل کارت گرافیک و نحوه اتصال هیت سینک بستگی دارد. خوشبختانه در خبرنگاران خمیرهای حرارتی متنوعی به فروش می رسد که می توانید با مروری بر نظرات نوشته شده برای آن ها، برترین گزینه ها را پیدا و بخرید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2642

به "چگونه از خمیر حرارتی برای CPU کامپیوتر استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از خمیر حرارتی برای CPU کامپیوتر استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید