کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان (تور روسیه ارزان)

به گزارش تور ارمنستان ارزان، ایسنا/ براساس گزارش های واصله، کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان صورت پذیرفت.

کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان (تور روسیه ارزان)

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران اظهار کرد: بخش مسکونی تپه های سیلک کمتر مورد پژوهش قرار گرفته و حتی فعالیت های اجرا شده در سال 1382 نیز نیمه کاره رها شده بود در حالی که تپه های جنوبی سیلک یکی از مکانهای اصلی بازدید جهانگردان است.

سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری تپه های جهانی سیلک توضیح داد: محوطه سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش های آن هم باید جهانی باشد. از این رو بخشی از آزمایش های مربوط به این پژوهش ها با همکاری پژوهشگران از سراسر جهان اجرا می گردد.

وی اضافه کرد: مرحله اول کاوش و بازنگری تپه های سیلک بین سالهای 80 تا 85 با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم طی سالهای 87 و 88 با سرپرستی حسن فاضلی انجام شد و مرحله سوم این کاوش ها نیز در تپه های جنوبی در فضای کارگاهی حدود هشت در پنج متر در حال اجراست.

نوکنده اضافه کرد: کاوش ها در این مرحله منجر به کشف بقایای یک منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های جهانی سیلک کاشان شد که خیلی فرسوده است و در روزهای آینده سراغ لایه های پایین تر تپه های جنوبی سیلک می رویم که احتمالا مربوط به پنج هزار و 500 تا شش هزار سال پیش است.

بعلاوه مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: محوطه سیلک یکی از معدود تپه های باستانی ایران است که در درون بافت شهری قرار گرفته و مانند شمشیری دو لبه هم فرصت ها و هم تهدیدهایی را برای آن بوجود آورده است.

جواد حسین زاده ساداتی اظهار کرد: وجود سیلک در داخل بافت شهری و در کنار سایر آثار فرهنگی باعث شده تا سالانه نزدیک به صد هزار جهانگرد داشته باشد که موجب شناخت هرچه بیشتر سیلک در بین عموم مردم می گردد.

این باستان شناس توضیح داد: زیگورات و سازه خشتی بزرگ سیلک جنوبی یکی از ایستگاه های پر بازدید سیلک است که با ساماندهی این محوطه کیفیت بصری محیطی بویژه سازه خشتی ارتقا پیدا خواهد نمود.

وی اضافه کرد: محوطه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که از آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا شروع دوره هخامنشی بجز دوره مفرغ در آن کشف شد که در بسیاری از موزه های بزرگ به نمایش در آمده است.

حسین زاده ساداتی تاکید نمود: محوطه باستانی سیلک با داشتن لایه های فرهنگی متعلق به دوران پیش از تاریخی، شروع عیلامی و عصر آهن به مانند میراثی گرانبها و خزانه ای اطلاعاتی است که می تواند در ردیابی و پیگیری تحولات اتفاق افتاده در جوامع انسانی برای باستان شناسان راهگشا شد.

نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه های باستانی سیلک کاشان در سال 1312 شمسی به وسیله رومن گیرشمن فرانسوی انجام شد و مرحله سوم بازنگری در این محوطه به سرپرستی جبرئیل نوکنده با همکاری جواد حسین زاده ساداتی و علی مولودی در حال اجراست.

منبع: همگردی
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2473

به "کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان (تور روسیه ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان (تور روسیه ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید