آشنایی با پاوربانک بی سیم؛ قدرت بیشتر بدون احتیاج به کابل اضافه

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شارژ بی سیم در حال حاضر به طور گسترده برای شارژ تلفن های هوشمند و دستگاه های دیگر استفاده می گردد و به همین علت است که شرکت های سازنده لوازم جانبی هم در فراوری پاوربانک این موضوع را درنظر گرفته اند و پاوربانک هایی ساخته اند که دستگاه ها را با استفاده از فناوری بی سیم شارژ می نمایند. خوشبختانه گزینه های زیادی هم در این زمینه در دسترس است.

آشنایی با پاوربانک بی سیم؛ قدرت بیشتر بدون احتیاج به کابل اضافه

استانداردهای شارژ بی سیم مانند Qi، اکنون برای شارژ گوشی های هوشمند و بسیاری از دستگاه های دیگر پذیرفته شده است. در کنار این پیشرفت، تعجب آور نیست که ببینیم تعداد زیادی پاور بانک در حال حاضر موجود هستند که می توانند دستگاه ها را به صورت بی سیم شارژ نمایند.

به نوشته Electronic Notes شارژ بی سیم از نظر راحتی و عملکرد مزایای زیادی دارد و گرایش به سمت آن به تدریج بیشتر هم می گردد. بدین ترتیب منطقی است که شرکت ها هم تمایل به گنجاندن این قابلیت در پاوربانک ها داشته باشند.

هرچند هنوز پاوربانک های شارژ بی سیم Qi به مقدار پاوربانک های سنتی که از اتصال سیمی USB استفاده می نمایند، گسترده نیستند، اما انتخاب خوب و در دسترس هستند و می توان از آن ها به آسانی استفاده کرد.

لیست محتوا

شارژ بی سیم چیست؟

نکته ای درباره شارژ بی سیم Qi

راهنمای خرید پاوربانک بی سیم

ظرفیت

نرخ شارژ

راحتی کار با آن

ابعاد و وزن

درگاه شارژ سیمی

شارژ خود پاوربانک

جابه جایی با هواپیما

قیمت

نکاتی که هنگام استفاده از پاوربانک بی سیم باید به آن ها توجه کرد

جهت قرارگیری

پس از انتها شارژ، دستگاه الکترونیکی را دور کنید

ظرفیت زیاد، ابعاد بزرگ تر

جمع بندی

شارژ بی سیم چیست؟

با توجه به گجت هایی که امروزه از شارژ بی سیم استفاده می نمایند، درک شیوه کار آن ها می تواند سودمند باشد.

یک شارژر بی سیم به طور کلی دارای یک سیم پیچ است که از آن برای انتقال انرژی از پد شارژ به دستگاه مورد نظر استفاده می نماید. انرژی به صورت القای مغناطیسی منتقل می گردد و بدین ترتیب احتیاج به استفاده از اتصالات از بین می رود. از طرفی قابلیت اطمینان را هم بهبود می بخشد، چون اتصالات سیمی حتی با وجود آنکه در مواردی مانند تلفن های هوشمند پیشرفت های زیادی داشته اند اما همچنان همواره در معرض آسیب هستند.

پرکاربردترین استاندارد برای شارژ بی سیم، استاندارد Qi است که برای همه گوشی های هوشمند و گجت های اصلی به کار گرفته شده است.

نکته ای درباره شارژ بی سیم Qi

Qi (که چی / chee تلفظ می گردد) امروزه به پذیرفته شده ترین شکل شارژ بی سیم شده است و این امکان را فراهم می نماید که انواع لوازم الکترونیکی و الکتریکی از جمله گوشی های هوشمند، ساعت های هوشمند و غیره با استفاده از اتصال بدون سیم به سرعت و به راحتی شارژ شوند.

این استاندارد به وسیله کنسرسیوم شارژ بی سیم (Wireless Power Consortium) پیشرفته و برای انتقال القایی قدرت الکتریکی تا 1.6 اینچ (4 سانتی متر) کاربرد دارد. این سیستم شامل یک پد انتقال دهنده قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه است.

شارژ بی سیم برای دستگاه های مختلف نسبتا رایج شده است و به همین علت هم امروزه خیلی از پاوربانک هایی که به طور سنتی از اتصالات سیمی استفاده می کردند، با یک شارژر بی سیم داخلی همراه شده اند تا بتوانند گجت ها را به صورت بی سیم هم شارژ نمایند.

راهنمای خرید پاوربانک بی سیم

داشتن ایده ای درباره آنچه که هنگام خرید پاوربانک با قابلیت شارژ بی سیم باید به آن توجه کنید، می تواند برای انتخاب بهتر به شما یاری کند. مانند هر محصول دیگری، هنگام نگاه کردن به پاوربانک های شارژ بی سیم موجود در بازار، باید به نکات عمومی و اختصاصی گوناگونی توجه کرد.

ظرفیت

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید پاوربانک بی سیم باید به آن توجه کرد، کافی بودن فضای ذخیره سازی پاوربانک برای شارژ کامل دستگاه شما کافی است. با افزایش ظرفیت باتری های گوشی های هوشمند، برای اطمینان از همواره شارژ بودن گوشی، ظرفیت پاوربانک هم باید متناسب با آن افزایش یابد.

اگر پاوربانک بی سیم نتواند گوشی هوشمند یا دستگاه دیگری را که در حال شارژ کامل است، شارژ کند، فایده ای ندارد! پس قبل از خرید مطمئن شوید که ظرفیت پاوربانک به همان مقدار یا ترجیحا کمی بیشتر از ظرفیت دستگاهی است که می خواهید شارژ کنید.

نرخ شارژ

با گوشی های هوشمندی که امروزه اکنون می توانند خیلی سریع شارژ شوند، باید مطمئنن شوید که پاوربانک بی سیم هم می تواند دستگاه شما را با همان نرخ شارژ کند. در غیر این صورت هرچند گوشی شارژ می گردد، اما بیشتر از حالت عادی طول می کشد.

با این حال، این را هم در نظر داشته باشید که پاوربانک بی سیم حداکثر با همان سرعتی که در مشخصات دستگاه بیان شده، می تواند آن را شارژ کند. در بعضی از تبلیغات این طور به نظر می رسد که شارژر همراه می تواند دستگاه را بسیار سریع تر از حالت عادی شارژ کند اما چنین چیزی تنها در صورتی ممکن است که دستگاه توانایی پذیرش شارژ سریع تر را هم داشته باشد.

برای مثال، اگر گوشی هوشمند قدیمی تری دارید، ممکن است با پاوربانک شارژ بی سیم خیلی سریع تر شارژ نگردد. اما اگر بعدا تلفن هوشمند یا هر دستگاه دیگر خود را که امکان شارژ بی سیم دارد، ارتقا دهید، اغلب داشتن این قابلیت مفید است.

در حال حاضر، قابلیت شارژ بی سیم اغلب نمی تواند به مقدار اتصالات سیمی جریانی را تأمین کند. این بدان معناست که سه یا چهار ساعت طول می کشد تا یک تلفن هوشمند معمولی به صورت بی سیم شارژ گردد، اما در صورت استفاده از اتصال سیمی مدت زمان کمتری به خود اختصاص خواهد داد.

بنابراین مشخصات دستگاه را آنالیز کنید تا ببینید دقیقا چه چیزی در اختیار می گذارد، زیرا دستگاه های نو همواره در حال توسعه هستند و ممکن است قابلیت شارژ بی سیم سریع تری داشته باشند.

دقت به جهت قرارگیری

در حالی که پاوربانک های شارژ بی سیم از یک جهت کار را راحت تر می نمایند، اما دستگاه تحت شارژ معمولا روی پاور بانک قرار می گیرد تا شارژ انجام گردد. در حالی که هنگام استفاده از اغلب پاوربانک های سیمی سنتی می توان گوشی را در دست گرفت و جابه جا کرد اما در خصوص شارژ بی سیم این چنین نیست و گوشی هوشمند یا دیگر دستگاه تحت شارژ، باید در موقعیت مناسب قرار بگیرد.

حتی از آنجایی که شارژ بی سیم اغلب نسبت به موقعیت قرارگیری دستگاه بسیار حساس است، ممکن است این یک مشکل بزرگ باشد. بنابراین ارزش این را دارد که پیش از خرید، به نحوه دقیق استفاده از پاوربانک شارژ بی سیم نگاهی بیندازید و ببینید که دستگاه باید در چه موقعیتی نسبت به آن قرار بگیرد. هرچند با توجه به اینکه بسیاری از پاوربانک های بی سیم دارای قابلیت شارژ باسیم هم هستند، این یک مشکل عمده محسوب نمی گردد.

ابعاد و وزن

مقدار و وزن یکی از نکات مهم هنگام خرید پاوربانک است، به ویژه اگر قصد دارید در سفر از آن بهره ببرید. هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد بزرگ تر و سنگین تر خواهد بود. با توجه به اینکه ظرفیت تلفن های هوشمند در حال افزایش است و اغلب افراد تمایل دارند با استفاده از پاوربانک چندین دستگاه را شارژ نمایند، ابعاد و وزن بعضی از پاوربانک ها می تواند واقعا قابل توجه باشد. بنابراین قبل از خرید، آنالیز کنید که می خواهید شارژر همراه شما چقدر بزرگ باشد.

درگاه شارژ سیمی

خوب است مطمئن شوید که پاوربانک مورد نظرتان دارای پورت هایی برای شارژ سیمی معمولی هم هست. با توجه به اینکه همه دستگاه ها قادر به شارژ بی سیم نیستند، شارژر همراه بی سیم که از شارژ باسیم هم پشتیبانی می نماید، می تواند واقعا کاربردی باشد. این چیز متداولی در میان پاوربانک های بی سیم است و این گجت ها معمولا یک یا دو پورت USB، USB-C یا لایتنینگ برای شارژ دارند. بدین ترتیب امکان شارژ هم زمان بیش از یک دستگاه هم وجود دارد.

شارژ خود پاوربانک

به یاد داشته باشید که خود پاوربانک را هم باید شارژ کنید. بنابراین هرچه ظرفیت آن بیشتر باشد، زمان بیشتری هم طول خواهد کشید. اگر فقط یک کابل شارژر 1 آمپر دارید و پاوربانک ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی دارد، پنج ساعت طول می کشد تا شارژ گرددغ البته کمی هم بیشتر، زیرا تمام شارژی که وارد پاوربانک می گردد به شارژ ذخیره شده تبدیل نمی گردد.

ضریب بازده گجت شما احتمالا حدود 80 درصد یا بیشتر است، بنابراین زمان بیشتری طول می کشد. از آنجایی که بسیاری از پاوربانک های شارژ بی سیم دارای ظرفیت بالاتری هستند، گاهی اوقات حتی حتی با یک شارژر 2.4 آمپر ممکن است 10 ساعت یا بیشتر هم طول بکشید تا شارژ شوند. در این صورت شارژ کردن شبانه آن ها می تواند راه چاره خوبی برای انتظار کشیدن کم تر باشد!

به یاد داشته باشید که برای پاوربانک بی سیم به شارژر احتیاج دارید و این شارژر در خیلی موارد، همراه با پاوربانک ارائه نمی گردد.

جابه جایی با هواپیما

لازم به ذکر است در خصوص باتری های لیتیوم-یونی که پاوربانک ها از آن ها استفاده می نمایند، هنگام حمل با هواپیما محدودیت هایی وجود دارد. این گجت ها همواره باید در ساک دستی قرار بگیرند و بعلاوه ممکن است محدودیت هایی برای حداکثر ظرفیت باتری های قابل حمل، مثلا تا 30 هزار میلی آمپر ساعت، وجود داشته باشد. بنابراین ضمن گرفتن شارژری که امکان حمل آسان تر در سفرهای مختلف را داشته باشد، بهتر است پیش از پرواز با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید و از قوانین آن مطمئن شوید.

قیمت

پاوربانک های شارژ بی سیم، به قطعات الکترونیکی بیشتری احتیاج دارند و عملکرد بیشتری نسبت به یک پاور بانک معمولی دارند. بنابراین تعجبی ندارد که نسبت به پاوربانک های ساده تر و باسیم سنتی، گران تر هستند. بدین ترتیب باید در خصوص اینکه آیا راحتی اضافی یک پاوربانک بی سیم، ارزش هزینه اضافی را هم دارد یا خیر، تصمیم بگیرید.

نکاتی که هنگام استفاده از پاوربانک بی سیم باید به آن ها توجه کرد

اگرچه استفاده از پاوربانک های بی سیم آسان است و روشی واقعا ساده و راحت هم برای شارژ تلفن هوشمند یا سایر دستگاه های الکترونیکی ارائه می نماید، اما باید به چند نکته کوچک هم توجه کرد.

جهت قرارگیری

ضروری است در موقعیت قرارگیری دستگاهی که قرار است شارژ گردد، بسیار دقت گردد. اگر دستگاهی که باید شارژ گردد به مقدار کافی دقیق تراز نشده باشد، ممکن است شارژ نگردد. به طور معمول روی گوشی نشانه ای وجود دارد که آیا در حال شارژ است یا خیر. دستگاه های دیگر هم اغلب نشانگری به صورت صفحه نمایش یا چراغ برای این کار دارند.

پس از انتها شارژ، دستگاه الکترونیکی را دور کنید

پس از آنکه شارژ کردن دستگاه به صورت بی سیم انتها یافت، باید آن را جدا کنید. در غیر این صورت پاوربانک بی سیم همچنان با دستگاه الکترونیکی ارتباط برقرار می نماید و مدار شارژ فعال باقی می ماند. اگرچه جریان مورد احتیاج برای این کار زیاد نیست، اما می تواند منجر به استفاده از شارژ ذخیره پاوربانک گردد. حتی در یک حالت شدید ممکن است پاوربانک را تخلیه کند.

ظرفیت زیاد، ابعاد بزرگ تر

خیلی از پاوربانک های بی سیم موجود در بازار، نسبتا بزرگ هستند. این دستگاه ها باید به مقدار کافی بزرگ باشند تا کویل کوپلینگ و دیگر قطعات الکترونیکی را در خود جای دهند و ضمن انجام این کار، طراحان معمولا آن ها را از نظر ظرفیت هم بسیار بزرگ می سازند. یک پاوربانک بی سیم معمولی ممکن است 25 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته باشد. بنابراین باید آنالیز کنید که آیا می توان آن را در جایی مانند هواپیما حمل کرد یا خیر.

جمع بندی

با محبوبیت بیشتر شارژ بی سیم در دستگاه های مختلف، احتیاج به پاوربانک های شارژ بی سیم هم افزایش می یابد. این گجت ها سهولت داشتن قدرت اضافی هنگام حرکت را با ارتباط بدون سیم ترکیب می نمایند. از طرفی استانداردهای شارژ بی سیم هم در حال بهبود است و در آینده به یک جریان اصلی در بازار گسترده پاوربانک ها تبدیل خواهد شد.

بنابراین سرمایه گذاری روی خرید یک شارژر همراه بی سیم می تواند برای گجت های فعلی و آینده شما بسیار کاربردی باشد. از طرفی چه هنگام خرید و چه هنگام استفاده به نکاتی مانند ظرفیت، سرعت شارژ، ابعاد و قابلیت استفاده در مکان های مختلف توجه داشت که در این مطلب به آن ها پرداختیم.

پرسش های متداول درباره پاوربانک بی سیم

پاوربانک بی سیم چه تفاوتی با شارژر همراه باسیم دارد؟

پاوربانک بی سیم به پاوربانک هایی گفته می گردد که امکان شارژ دستگاه های مختلف، از جمله تلفن همراه را با فناوری شارژ بی سیم دارند. این کار یاری می نماید بدون استفاده از کابل رابط، بتوانید شارژ دستگاه خود را افزایش دهید.

آیا ظرفیت شارژر همراه بی سیم با انواع معمولی تفاوت دارد؟

به طور کلی پاوربانک های بی سیم هم در انواع مختلفی ساخته می شوند اما معمولا طراحان سعی می نمایند آن ها را با ظرفیت بالا بسازند تا با احتیاج دستگاه ها و تلفن های هوشمند امروزی سازگار باشند.

هنگام خرید پاوربانک بی سیم به چه نکاتی باید توجه داشت؟

همان طور که در این مقاله شرح داده شد، برای خرید شارژر همراه بی سیم باید به مواردی مانند ظرفیت، سرعت شارژ، ابعاد، وزن، داشتن امکان شارژ باسیم و بعضی موارد دیگر توجه کرد تا متناسب با احتیاج برترین گزینه انتخاب گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2578

به "آشنایی با پاوربانک بی سیم؛ قدرت بیشتر بدون احتیاج به کابل اضافه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پاوربانک بی سیم؛ قدرت بیشتر بدون احتیاج به کابل اضافه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید