آیا برای تماشا کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تا حالا نام کوه مریخی به گوش تان خورده؟ شاید فکر کنید برای دیدنش تا مریخ باید بروید، بدون اینکه بدانید کوه های مریخی جزو عجایب ایران است و برای دیدنش باید فقط زحمت سفر به چابهار را به خودتان بدهید.

آیا برای تماشا کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟

کوه مریخی کجاست؟

همین طور که هوا به روز به روز خنک تر می گردد، سفر به جنوب هم کار منطقی تری به نظر می رسد. چابهار هم چند وقتی ست که به یکی از مقاصد محبوب سفر تبدیل شده و موسم سفر به جنوب که از راه برسد، چابهار، اولی و دومی نباشد، حتما سومی مقصد است.

منطقه ها تماشای چابهار که جزو تماشای ترین جاهای ایران هم محسوب می گردد، کم نیستند و یکی از این جاها کوه مریخی ست. این کوه ها شاید خیلی شناخته شده نباشند، اما در ایران و جهان کم نظیرند. رنگ، جنس و شکل ظاهری شان خیلی عجیب و غریب است و بیشتر از پنج میلیون سال قدمت دارند. این کوه ها ادامه رشته کوه های زاگرس اند که ادامه اش به پاکستان می رسد و و مشابه اش را در نهبندان خراسان جنوبی هم می گردد دید.

حال برای تماشا این کوه ها باید چه راهی را برویم؟ ساده ترین راه برای رفتن به چابهار این است که راهی فرودگاه مهر آباد بشویم و بعد از یک سفر هوایی نسبتا طولانی و 3ساعت و نیمه در فرودگاه چابهار پیاده شویم. اما شاید با توجه به قیمت بلیط هوایپما دل مان هم بخواهد زمینی برویم. اگر ساکن پاتخت باشیم باید جهت تهران به یزد، کرمان، بم، ایرانشهر، نیکشهر و بالاخره چابهار را در پیش بگیریم. سفر زمینی به چابهار حدود 19 ساعت طول می کشد و اگر بخواهیم با قطار برویم باید در زاهدان یا کرمان از قطار پیاده شویم و بقیه راه را زمینی طی کنیم.

چرا باید کوه مریخی را ببینیم؟

خیلی ها عاشق کشف جاهای عجیب و غریب اند و دل شان می خواهد جز جاهای معمول و شناخته شده، جاهایی را هم ببینند که کمتر بر سر زبان ها یا در عکس ها هستند و چابهار بهشت این عده به شمار میرود. چابهار، شهر چهار بهار است و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می گردد. شب ها، فیتوپلانگتون ها، ساحل اش را نورانی می نمایند و جاهایی مثل ساحل لیپار یا روستای درک و کوه های مریخی را در شهر دیگری نمی گردد، دید. کوه مریخی، از نظر زمین شناسی یکی از پدیده های نادر به حساب می آیند.

شکل و فرم عجیب و بکر این کوه ها بر اثر فرسایش سریع باد و باران رخ داده و اگر دقیق تر بخواهیم بدانیم، این فرسایش ها طوری هستند که زمین و خاک در برابرشان واکنش برابری ندارد و همین هم باعث به وجود آمدن چشم انداز نفس گیری شده که ما می بینیم.

رنگ زیبای این کوه ها سفید مایل به طوسی ست. شیارها، جلوه عجیبی به کوه ها داده اند. کارشناسان می گویند این کوه ها سال ها زیر خاک بوده اند و در طی سالیان و بعد از سال ها بارش و فرسایش از زیر خاک بیرون آمده اند. به خاطر شیارهای ریز و نزدیک به همی که روی دامنه کوه ها دیده می شوند به این کوه ها، کوه مینیاتوری هم می گویند.

ارتفاع کوه های مینیاتوری اختلاف زیادی با هم دارد. شما با یک رشته کوه هم میزان روبرو نیستید. یکی 5 متر بلندی دارد و دیگری 100 متر. با توجه به اینکه اینکه جنس کوه ها از ماسه و خاک رس و رسوبات آهکی ست، چابهاری ها در فراوری سیمان و آجر هم از خاک این کوه ها استفاده می نمایند.

به علت سرعت فرسایش در این ناحیه، هیچ درخت و بوته ای روی کوه ها رشد نکرده. البته این بی آب و علف بودن، لطمه ای هم به ظاهر اینجا نزده. و چیزی از جلوه کوه ها کم نکرده. و فقط باعث شده یکی، برای چرای حیوان ها و کشاورزی مناسب نباشد و دیگر اینکه، در دسته بدلند یا بدبوم قرار بگیرد. اگرچه در این حوالی به علت نزدیکی به تالاب لیپار و دریای عمان، عقاب دشتی، حواصیل، تیهو و فلامینگو پیدا می گردد.

یکی دیگر از جذابیت های کوه مریخی، فسیل صدف و ماهی و نهنگ است. که در گوشه و کنار اینجا پیدا شده. بعضی می گویند احتمالا یا این کوه ها زمانی زیر آب های دریای عمان بوده اند. یا اینکه جزر و مد دریا به این منطقه هم می رسیده و اثرش به این شکل به جا مانده.

آسمان این حوالی هم قشنگ و صاف است. در آسمان این ناحیه می گردد 14 صورت فلکی را در یک زمان رصد کرد. چند سالی ست که در این منطقه مجتمع گردشگری ای ساخته شده که در آن امکانات رفاهی ای مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، 6 سوئیت و سکویی برای رصد ستاره ها پیدا می گردد.

شگفتی این کوه ها وقتی بیشتر می گردد که در سمت دیگر جاده چشم تان به چشم انداز دریای عمان بخورد. آسمان آبی در بالا، کوه های چین خورده خارق العاده در یک طرف و آب های آبی دریای عمان در سمت دیگر جاده، کاری می نمایند که دل تان نخواهد از این جا بروید. با تغییر نور روز، رنگ کوه ها هم تغییر می نماید.

چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

برترین زمان سفر

تعطیلات نوروز طولانی ست. و به درد سفر به مقصدهای دور می خورد. ولی شاید این موقع نتوانید بلیط و جا پیدا کنید و بهتر باشد به موقع دیگری فکر کنید. مثلا پاییز و زمستان ها هوای اینجا بهاری می گردد. آفتاب ملایم است و از داغی جنوب خبری نیست.

جاذبه های نزدیک

تالاب صورتی با ساحل قشنگش یکی از جاهایی ست که به کوه ها نزدیک است. این تالاب در جاده چابهار به بندر گواتر قرار گرفته.

روستای رمین یکی از بزرگ ترین روستاهای چابهار است که در فاصله 7 کیلومتری شهر واقع شده. در این روستا می توانید از درخت کهنسال مکرزنان تماشا کنید. عمر این درخت از 500 سال بیشتر است و مردم محلی برایش ارزش زیادی قائلند. می توانید به اسکله رمین سر بزنید که بازار صید ماهی در آن خیلی داغ است. نوار ساحلی کلات رود، به این روستا خیلی نزدیک است. اصلا چی قشنگ تر از ساحلی با ماسه های طلایی، آن هم از نوع بکر و تمیز و خلوت؟

کجا اقامت کنیم؟

بهتر است قبل از رزرو هتل های چابهار، قیمت و امکانات شان را مقایسه کنید تا باتوجه به بودجه تان، برترین هتل را انتخاب کنید. قیمت هر شب اقامت در چابهار از 105 هزار تومان آغاز می گردد.

جهت دسترسی

کوه های مریخی در جاده چابهار به بندر گواتر قرار دارند که خودش یکی از زیباترین جاده های ایران است. در این جاده و در کیلومتر 40، دریا را در سمت راست جاده می بینید. و کم کم چشم انداز کوه ها در سمت چپ هم نمایان می شوند و تا چندین کیلومتر هم ادامه پیدا می نمایند. جهت آسفالت است و عرض کمی دارد.

عکس ها: خبرگزاری ایرنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2274

به "آیا برای تماشا کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای تماشا کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید