ابتکار یزدی ها برای جذب جهانگرد در تابستان
به گزارش تور ارمنستان ارزان، مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به تدارک بیش از 20 جشنواره تابستانه برای سال جاری در این استان، از کاهش هزینه های سفر به یزد از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه اطلاع داد.
سید مصطفی فاطمی اظهار کرد: استان یزد برای تابستان امسال بیش از 20 جشنواره فرهنگی، توریستی و هنری در نظر گرفته که هر هفته با تخفیف های ویژه ای از سوی هتل ها، مراکز خرید و کمپ های کویر نوردی شاهد برگزاری آن ها خواهیم بود.
وی کاهش هزینه سفر به یزد به وسیله تخفیف های مراکز اقامتی و توریستی در قالب این جشنواره را یادآور شد و گفت: این جشنواره ها که به همت شهرداری ها، اتاق بازرگانی، اصناف و جامعه هتلداران برگزار خواهد شد، به کاهش حتی تا نصف هزینه های سفر به یزد منتج می گردد.
فاطمی در خصوص جشنواره های تابستانه امسال یزد که از نیمه خردادماه تا نیمه شهریور ماه ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: خردادماه امسال جشنواره های گل انار در تفت، محصولات لبنی در ندوشن، زردآلو فراغه در ابرکوه و بعلاوه رویدادهای فرهنگی بم و یزد، رویدادهای فرهنگی ایران و مجارستان و جشنواره پارچه و دست بافت های سنتی فجر در مرکز استان برگزار می شوند.
وی از برنامه ریزی برای برگزاری پنج جشنواره دیگر در تیرماه اطلاع داد و یادآور شد: این جشنواره ها شامل جشنواره گونه های نادر جانوری، جشن ثبت جهانی، موسیقی کویرنشینان، مرکز کتاب و نصرآباد بهشت میوه ها است که در شهرستان های مهریز، تفت و یزد برگزار می گردد.
این مسئول در خصوص جشنواره های مرداد ماه نیز بیان نمود: جشنواره شب های مهریز، جشنواره کبوتر و پرندگان زینتی اردکان، آلبالو طزرجان، باز بافت و هفته توریستی میبد نیز به ترتیب در شهرستان های مهریز، اردکان، تفت، یزد و میبد برگزار می گردد.
وی برگزاری جشنواره های بین المللی آئینی تاتر ایران در شهرستان یزد را مختص شهریور ماه خواند و توضیح داد: مسابقات موتور کراس، مجسمه های شنی، لوک برتر و خرما به میزبانی شهرستان بافق و جشنواره های صنعت چاپ و رالی کویر نیز به میزبانی شهرستان یزد در شهریور ماه امسال برگزار می گردد.
فاطمی از تأثیر برگزاری این جشنواره ها در رشد توریستی استان به ویژه توریستی داخلی یاد کرد و گفت: سال گذشته رشد چشمگیر توریستان داخلی یزد را در پی برگزاری این جشنواره ها شاهد بودیم که امیدواریم این رویدادها تداوم رونق توریستی امسال را نیز به همراه داشته باشند.
برخلاف باور بعضی که وقوع سیل را تنها عامل افزایش قابل توجه توریستان نوروزی امسال به یزد مطرح می نمایند، عوامل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل بوده که یکی از آن ها اقدامات و فعالیت های تبلیغاتی اجرا شده در این حوزه بوده است.
بارندگی های نوروز امسال و وقوع حوادثی مانند سیل در بعضی از اغلب نقاط کشور منجر به رکورد سفرهای نوروزی و صنعت توریستی داخلی کشورمان در نوروز 98 شد ولی در حین حال، شهر جهانی یزد با سیلی از توریستان نوروزی روبرو بود.
البته این رویداد، حرف و حدیث های زیادی را در بعضی محافل در پی داشت به طوری که بعضی معتقد بودند که شرایط نامساعد جوی و وقوع سیل در بعضی نقاط کشور عامل این رشد چشمگیر توریست به یزد که یکی از رئوس مثلث طلایی توریستی ایران به شمار می رود، بوده است.
سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی یزد واقعیت امر را چیزی فراتر از این عامل ذکر می نماید و به افزایش 2.5 برابری جمعیت توریستان نوروزی سال 98 یزد اشاره و اظهار می نماید: بازدید بیش از یک میلیون و 200 هزار توریست از شهر یزد، رشد چشمگیری در آمارهای توریستی کشور محسوب می شد، لذا تحلیل های مختلفی را نیز در پی داشت.
وی عوامل متعددی را در این استقبال چشمگیر توریستان از یک شهر تاریخی مانند یزد برمی شمارد و تصریح می نماید: عمده این عوامل شامل تبلیغات و جریان سازی های بعد از جهانی شدن یزد و البته شرایط آب و هوایی کشور، کاهش سفرهای خارجی و تغییر سلیقه مسافرت در ایران از شهرهای شمالی و ییلاقی به سمت شهرهایی با تاریخ و تمدن غنی بود.
این مسئول با بیان اینکه تمام این عوامل در جذب توریستان به استان یزد نقش داشتند، عنوان می نماید: با این وجود نمی توان نقش پررنگ تبلیغات و فعالیت های اجرا شده در این رابطه را نیز نادیده گرفت، چرا که بیشترین تبلیغات داخلی و خارجی شامل تبلیغات فضای مجازی، شبکه های مجازی و استفاده از ظرفیت خبرنگاران داخلی و خارجی از سوی استان یزد اجرا شده بود.
فاطمی، شکل گیری هسته کشورهای هدف توریستی یزد را نیز از دیگر اقدامات مؤثر در رونق توریستی این استان می داند و می گوید: این هسته ها با عضویت اعضایی از این کشورهای هدف توریستی یزد شامل آژانس های توریستی، خبرنگاران، راهنمایان توریستی و دیگر مبلغان این کشورها فعالیت داشتند.
وی بازخورد اخبار مربوط به توریستی یزد در جهان را از نکات قابل توجه شکل گیری این هسته ها عنوان می نماید و می گوید: اخبار مربوط به یزد در روزنامه های معتبر جهان و شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف منتشر شد که در نهایت به تبلیغات وسیعی برای یزد انجامید.
این مسئول درباره برگزاری تورهای آشناسازی و جشنواره های فصلی نیز تصریح می نماید: سال گذشته جشنواره های متعددی در استان و به میزبانی شهرستان های مختلف برگزار گردید، به طوریکه یزد جایگاه اول رویدادهای توریستی را در سال 97 به خود اختصاص داد که ضریب اشغال هتل ها را نیز افزایش داد و در نهایت معرفی استان یزد را در پی داشت.
منبع: ایسنا
منبع: همگردی