اهرام فراموش شده در دل صحرای لیبی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، چندین گورستان هرمی در لیبی وجود دارد که از دوران پادشاهی گارامانت ها (جرمنت) به جای مانده اند؛ حکومتی که حدود 2 هزار سال قبل در لیبی امروزی ظهور کرد و به یک قدرت منطقه ای در دوران خودش تبدیل شد.

اهرام فراموش شده در دل صحرای لیبی

خبرنگاران | یافته های باستان شناسی در وادی الآجال لیبی نشان می دهد که گارامانت ها نخستین بار در حدود 3100 سال قبل در منطقۀ فِزان در جنوب لیبی ساکن شدند. توسعه و رشد تمدن آن ها بیش از هر چیز به علت وجود یک سیستم آبیاری پیشرفته بر اساس ساخت نوعی قنات بود. با استفاده از این سیستم آبیاری آن ها توانستند در صحرا های کم آب لیبی به کشاورزی بپردازند.

به گزارش خبرنگاران ؛ اولین اشارۀ تاریخی به گارامانت ها را در کتاب هرودوت مورخ یونانی قرن پنجم پیش از میلاد می توان یافت؛ او آن ها را ملتی نیرومند توصیف نموده که در میانۀ صحرای آفریقا زندگی می نمایند. مرکز پادشاهی گارامانت ها منطقۀ وادی الآجال بود؛ دره ای طولانی و وسیع که میان دریایی از تپه های ماسه ای و فلاتی خشک محصور شده است.

بیشتر بنا ها و یادبود های گارامانت ها در همین منطقه واقع شده اند، از جمله شهر باستانی جرمه که مرکز گارامنت ها بوده و بعلاوه گورستان های سلطنتی آن ها.

آیین های تدفین گارامانت ها نشان می دهد که آن ها به زندگی بعد از مرگ معتقد بوده اند و اعتقاداتشان بی شباهت به عقاید مصریان نبوده است. مهم ترین گورستان به جای مانده از گارامانت ها در منطقۀ خرائق واقع شده که مجموعه ای از 80 مقبرۀ هرمی شکل است که ارتفاع آن ها به 3 تا 4.5 متر می رسد. گورستان های دیگری نیز با مقبره های مشابه هرمی و کوتاه از همین دوران در لیبی به جا مانده اند.

به غیر از تفاوت آشکاری که در اندازۀ اهرام لیبی و اهرام مصر وجود دارد، تفاوت هایی در شکل این اهرام هم به چشم می خورد. اهرام لیبی بر خلاف اهرام نوک تیز مصری دارای راس مسطح هستند و دیواره های آن ها نیز تا حدی محدب و خمیده است.

پادشاهی گارامانت ها احتمالامقارن با تصرف شمال آفریقا به دست مسلمانان به انتهای کار خود رسیده است.

منبع: فرادید
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2576

به "اهرام فراموش شده در دل صحرای لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهرام فراموش شده در دل صحرای لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید