اویغورها در استرالیا خواهان پیگیری سرنوشت بستگانشان در چین شدند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تهران- خبرنگاران- جامعه مسلمانان اویغوری مقیم استرالیا از دولت اسکات موریسون نخست وزیر این کشور خواسته اند تا موضوع مفقود شدن تعداد زیادی از اعضای خانواده های آنها را درایالت سین کیانگ چین مورد پیگیری قرار دهد.

اویغورها در استرالیا خواهان پیگیری سرنوشت بستگانشان در چین شدند

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران از رسانه های خارجی، اعضای گروه اقلیت نژادی- مذهبی اویغور ساکن استرالیا خوستار اقدام دولت موریسون و اعمال فشار بر دولت چین به دلیل دستگیری گروههای زیادی از مسلمانان در چین و ناپدید شدن تعداد زیادی از بستگان و آشنایان آنها در این کشور شدند.

طبق گزارش نیویورک تایمز بعضی از اعضای جامعه اویغورهای استرالیا در تازه ترین حرکت سیاسی خود خواهان استقلال اویغورها شده اند.

بعضی از مسلمانان اویغوری گفته اند که تعداد زیادی از اعضای درجه یک خانواده آنها در زمره یک میلیون مسلمانی در ایالت سین کیانگ چین هستند که در اردوگاههای ویژه و آموزشی در بازداشت به سر می برند.

این افراد اعلام کردند اگرچه در زیر پرچم قرمز چین رشد یافته اند، اما خواهان استقلال مسلمانان اویغوری هستند.

براساس گزارش های رسانه ای بین 3 تا 4 هزار نفر از مسلمانان اویغوری در استرالیا زندگی می نمایند که اکثر این پناهندگان در آدلاید مستقرند. بسیاری از آنها می گویند: نگران اقوام و جامعه مسلمانان اویغوری درچین هستند و از این رو از دولت موریسون خواسته اند تا کانبرا بر نخستین شریک تجاری اش (چین) فشارهای لازم برای حمایت از این جامعه را وارد کند.

فرهاد حبیب الله یکی از اعضای جامعه مسلمان اویغوری مقیم آدلاید استرالیا گفت که پدر و مادرش به رغم وفاداری به حزب کمونیست در سین کیانگ چین بازداشت شده اند.

طبق این گزارش فعالان سیاسی می گویند علاوه براین دهها اویغوری که اقامت دائم استرالیا را داشته اند، درحال حاضر در چین مفقود شده اند که به نظر می رسد دراین کشور در بازداشت به سرمی برند.

با تور چین سفر کنید.

بعضی از اویغورها می گویند ورود به کمپ های بازداشتی و آموزشی برای حذف اعتقادات اویغوری ها و ایجاد وفاداری به دولت چین انجام می گردد.

مسلمانان اویغور مقیم استرالیا تاکنون با گفت و گو با نمایندگان و یا تظاهرات در مقابل مجلس استرالیا با بیان اینکه مدت هاست که از سرنوشت وابستگان خود اطلاعی ندارند، درخواست مقابله کانبرا با پکن را برای قانونگذاران این کشور نیز مطرح نموده اند.

قریب به 300 نفر از اعضای این جامعه هفته گذشته در آدلاید استرالیا درحالیکه لباس های محلی خود را به تن داشتند در یک تجمع سیاسی شرکت نموده و خواهان استقلال مردم اویغور شدند.

دولت چین این اردوگاههای آموزشی را مرکزی برای بازآموزی مسلمانان اویغوری درجهت جلوگیری از رشد افراط گرایی می داند.

پکن می گوید هدف از ایجاد این اردوگاه ها، همگونی اقلیت ها با آموزه های کمونیسم و جامعه است اما منتقدان معتقدند هدف چین جذب اقلیت ها و سرکوب مذاهب و آداب فرهنگی مغایر با ایدئولوژی حزب کمونیست و فرهنگ مسلط هان است.

مساله فشار چین بر مسلمانان اویغور که در منطقه سین کیانگ یا شین جیانگ در شمال غرب این کشور ساکن هستند در یکسال اخیر تقریبا به یک مساله دیپلماتیک میان پکن و بعضی کشورها از جمله اندونزی،مالزی و ترکیه تبدیل شده است.

جامعه مسلمانان اویغور مقیم استرالیا سال گذشته نیز از دولت این کشور خواستند که چین را به دلیل سرکوب مسلمانان اویغور در ایالت خودمختار سین کیانگ تحت تحریم و مجازات قرار دهد.

مهاجران اویغور ساکن استرالیا می گویند چین اقدامات گسترده ای را به منظور ریشه کن کردن فرهنگ اویغورها و کاهش نسل آنها اجرا می نماید.

وزارت امورخارجه استرالیا سال 2018 با صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت مسلمانان اویغور در منطقه خودمختار سین کیانگ چین ابراز نگرانی نموده است.

چین و استرالیا در یکسال اخیر در زمینه های مختلف منطقه ای و حقوق بشری تنش های متعددی را در روابط دوجانبه شاهد بوده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 401

به "اویغورها در استرالیا خواهان پیگیری سرنوشت بستگانشان در چین شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اویغورها در استرالیا خواهان پیگیری سرنوشت بستگانشان در چین شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید