ایمنی خودرو تارا ، چرا تارا

به گزارش تور ارمنستان ارزان، دستش را به بدنه خودرو می زند و می گوید دیدی فرو رفت پس ایمن نیست! آن یکی می گوید ستون را نگاه کن چه مقاومتی دارد! پس ایمن است، اما واقعیت ایمنی خودرو تارا چیست؟

ایمنی خودرو تارا ، چرا تارا

خبرنگاران - امین آزاد: این روزها فضای مجازی پر شده از فیلم افرادی که با دست زدن به بدنه خودرو، ایمنی آن را می سنجند اما واقعیت ایمنی تارا چیست؟

بر اساس استاندارد ایمنی در سال های اخیر، خودروهای فراوری شده برای حفظ جان عابر پیاده باید دارای ورقه ضربه پذیر و ارتجاعی باشند پس اگر شما به بدنه یک لکسوس با پنج ستاره ایمنی هم دست بزنید بدنه آن مانند تارا یا پژو پارس فرو می رود، اما آیا پژو پارس یا تارا هم مانند لکسوس ایمن هستند؟

پاسخ قطعا خیر است، چرا که لکسوس در مدل های مختلف پنج ستاره ایمنی را بدست آورده اما اگر تارا به پژو 301 هم وفادار بوده باشد (خودرویی که از روی آن ساخته شده) باز سه ستاره ایمنی را می گیرد که میانه در دنیا است.

اما پژو پارس حتی اگر به پلت فرم فرانسوی پژو 405 هم وفادار بوده باشد باز یک خودرو کاملا ناایمن و از رده خارج بر اساس تست های تصادف است.

فیلم کیفیت بدنه لکسوس

این را هم در نظر بگیرید که اگر به بدنه لکسوس 15 سال قبل دست بزنید فرو نمی رود ولی مدل تازه فرو می رود با این وجود محصول تازه لکسوس ایمن تر است.

شاسی خودرو تارا

واقعیت ایمنی خودرو تارا

پس تا اینجا دیدیم که بدنه هر سه خودرو فرو می رود اما لکسوس کجا و پژو پارس کجا، در اصل می توان گفت پژو پارس در بدترین حالت، تارا در میانه و لکسوس در بالای جدول ایمنی قرار گرفته است.

اما پس چه چیزی مهم است؟ مهم ساختار ایمنی، اسکلت خودرو و استفاده از فولاد استحکام بالا در پلت فرم خودرو با ضخامتی بیش از 2.5 میلی متر است.

برای یافتن این سوال که آیا تارا واقعا اسکلت و پلت فرم محکمی دارد تیم خبرنگاران پس از ماه ها مکاتبه توانست از خط فراوری تارا بازدید کند.

بازدید عجیب برای ایمنی خودرو تارا

این را بگویم که ایران خودرو در پی فشار افکار عمومی و در کمال تعجب من به عنوان سردبیر سایت خبرنگاران حاضر به همکاری شد.

پس از بازدید در تیر ماه سال 1402 کاملا تعیین بود که در ستون ها و پلت فرم خودرو از فولاد استحکام بالا استفاده شده بود که ضخامت ورق های استفاده شده بین 2 تا 3 میلی متر در جاهای حساس بود.

شرکت ایران خودرو حاضر نشد به ما پاسخ دهد که ورق خودرو از کجا تامین می گردد اما منابع مطلع به خبرنگاران گفتند که ورق تارا از خارج از ایران وارد می گردد. چون فولاد سازان ایرانی توانایی فراوری چنین فولادی را ندارند.

ستون خودرو تارا

بر اساس تحقیقات ما تنها در تارا در صنعت خودرو ایران در این حجم از این ورق ها استفاده می گردد.

اینکه در آینده، آیا ایران خودرو به روند استفاده از این ورق ادامه دهد یا خیر، برای ما تعیین نیست ما تنها می توانیم به بازدید خود در تیر ماه 1402 استناد کنیم.

در صنعت خودرو ایران فقط شاهین سایپا از نظر ایمنی با خودرو تارا حدودا برابر است. البته دقیقا نمی توان گفت تارا ایمن تر است یا شاهین، چرا که هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو حاضر به ارائه تست تصادف کامل نشده اند.

خبرنگاران البته به تست تصادف ری را دیگر محصول ایران خودرو هم دست یافت که نشان می دهد در تست تصادف ستون خودرو ضربه را تحمل می نماید. این خودرو پلت فرم مشابهی با تارا دارد.

خط بدنه تارا

بر اساس اطلاعات بدست آمده خبرنگاران، در تارا بیش از شاهین از فولاد استحکام بالا استفاده شده است، تست میدانی هندلینگ خبرنگاران هم نشان می دهد هندلینگ تارا بهتر از شاهین است.ضمناً تارا سیستم کنترل پایداری دارد اما شاهین ندارد.

لازم به ذکر است با وجود پیگیری مکرر خبرنگاران، سایپا تا به امروز حاضر به هیچگونه همکاری برای بازدید از خط شاهین(بدنه سازی) نشده است.

ساختار در تارا

اما چرا دانستن این مسائل برای مخاطب مهم است؟

قطعا اگر به جای پلت فرم پژو 405 و پژو 206 از پلت فرم تارا در محصولات ایران خودرو استفاده گردد آمار کشته های تصادف ها در ایران کاهش پیدا می نماید.

ممکن است مطرح گردد پلت فرم پژو 206 و تارا یکسان، و پی اف یک پژو است. اما باید بدانید پلت فرم پی اف یک پژو از سال 1998 تا 2018 در حال توسعه بود و نمی توان نسل اول این پلت فرم که در پژو 207 ایران خودرو، پژو 206 و رانا استفاده می گردد را با نسل آخر این پلت فرم در سال 2018 که در تارا استفاده می گردد یکی دانست.

براساس بازدید ما از هر دو خط پژو 206 و تارا، تعیین بود که در شاسی تارا ورق های استفاده شده ضخیم تر بودند.

درخواست عمومی برای ایمنی

هم اکنون هم سایپا و هم ایران خودرو دو پلت فرم ایمن را برای فراوری دارند، اما همچنان بیش از 90 درصد فراوریات این دو شرکت، از پلت فرم های قدیمی استفاده می نمایند.

بنظر شما آیا آنهایی که نمی توانند ورق استحکام بالا در تیراژ گسترده فراوری نمایند یا خودروسازانی که برای تغییر خطوط برای فراوری این دو پلت فرم ایمن، باید سرمایه گذاری گسترده ای انجام دهند، راضی هستند تا مشتری ایرانی واقعیت را بداند؟

حالا اگر مخاطب بداند که این دو چقدر از نظر ایمنی متفاوت باقی هستند باز هم خودروساز می تواند فراوری محصولات قدیمی را توجیه کند؟

البته این نوشته به معنی تایید تارا نیست، تارا برای بهتر شدن احتیاج به موتور قوی تر، دقت در مونتاژ، کیفیت بهتر مواد تزئینات داخلی و یک فیس لیفت دارد.

از طرفی ایران خودرو و سایپا باید نسبت به افکار عمومی جوابگو باشند و تست تصادف محصولات خود را بصورت کامل منتشر نمایند.

ایمنی خودرو تارا چگونه است ؟

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / 5 خودرو تازه اشکودا

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / آنالیز اشکودا کودیاک چینی

جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی

قیمت اشکودا فابیا 2023 براساس قوانین تازه مالیاتی در ترکیه

قطعات یدکی خودروهای چینی نایاب شد

پرونده تازه کلاهبرداری پیش فروش خودرو با 2 هزار شاکی

لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد؟ / آنالیز تخصصی

اشکودا کوشاک زیر ذره بین / کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

قیمت هوندا کلیک به 270 میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!

منبع: بیت ران
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2624

به "ایمنی خودرو تارا ، چرا تارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمنی خودرو تارا ، چرا تارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید