با انواع تحقیق بر اساس روش انجام آشنا شوید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، تحقیق و پژوهش فرآیندی برنامه ریزی شده و نظام مند است که برای پی بردن به مسائل ناشناخته و یا فهم عمیق مسائل، انجام می گیرد.

با انواع تحقیق بر اساس روش انجام آشنا شوید

به گزارش خبرنگار حوزه پایان نامه گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، نگارش پایان نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش های مختلف پایان نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین رو خبرگزاری خبرنگاران بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایان نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان نامه ها باشد.

پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم دوستان با انواع تحقیق بر اساس روش انجام در نگارش پایان نامه و مقاله های علمی آشنا خواهند شد.

اهمیت اعتبار سنجی نتایج پژوهش در نوشتن پایان نامه

تحقیق و پژوهش فرآیندی برنامه ریزی شده و نظام مند است که برای پی بردن به مسائل ناشناخته و یا فهم عمیق مسائل، انجام می گیرد.

انسان در تمامی مراحل زندگی، به خصوص تحقیق و پژوهش، برای رسیدن به هدف های خود روش های مختلفی را آزمایش می نماید و از بین آنها، بهترین و موثرترین روش را برای رسیدن به هدف انتخاب می نماید.

روش پیمایشی (زمینه یابی)

توصیف: (بررسی نگرش کارکنان در مورد تاثیر سیستم MIS که اطلاعات آن از طریق پرسش نامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری می گردد)

تبیین: چرا برخی از رای دهندگان یکی از کاندیداها را ترجیح داده اند.

کشف: بررسی منابع و پیامدهای افراط گرایی دانشجویان در یک دانشگاه

تحقیق میدانی

تحقیق میدانی بیشتر یک جهت گیری نسبت به امر تحقیق است تا یک سری روشها و تکنیک های کاربردی. روش میدانی بیشتر شبیه چتری است که دربرگیرنده فعالیت های هر روش ممکن برای دستیابی به دانسته های مورد نظر و فرایندهای تحلیل درباره اطلاعات است.

تحقیق همبستگی

تعدادی از متغیرهایی را که تصور می رود با یک متغیر پیچیده عمده مرتبط هستند ارزیابی می نماید. (رابطه بین توجه زیاد مدیر به کارکنان و افزایش رضایت کارکنان). (رابطه بین موقعیت اقتصادی کارکنان و پیشرفت تحصیلی فرزندان آن ها)

روش توصیفی-کیفی

تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می نماید و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است، هرچند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند مورد بررسی قرار می دهد.

پژوهش های علّی (آزمایشی)

اگر بخواهیم برنامه را بهبود دهیم نیازمندیم تا از نوع رابطه بین دو متغیر آگاه شویم.

در تحقیقات آزمایشی، آزمایش کننده در متغیرهای مورد نظر دخل و تصرف می نماید و سپس به مشاهده تاثیرات آن در تغییرات متغیر وابسته می پردازد.

پژوهش های تداومی

هدف محقق درک و شناخت تغییرات در طول زمان است. (بررسی چند ساله تغییرات رشد جسمی بچه ها)

روش تحلیل محتوایی

تحلیل محتوا روشی به منظور دستیابی به ویژگی های مختلف پیام، دیدگاه ها و اندیشه های فرستنده پیام، علل صدور پیام و آثار پیام است و برای تجزیه و تحلیل عینی و منتظم پیام های مختلفی که از طرق گوناگون مبادله می گردد به کار می رود.

آنچه در این تعریف اهمیت دارد شروط عینیت، انتظام و عمومیت است. عینیت به این معنی است که هر مرحله از فرایند پژوهش باید بر اساس قواعد، احکام و روش های مشخص انجام گیرد. انتظام به این معنی است که دایره شمول محتوا باید بر طبق قواعد کاربردی ثابتی مشخص گردد.

این شرط آشکارا، تحلیل هایی را که فقط به دنبال جمع آوری داده های تائیدکننده فرضیه های پژوهشگر هستند طرد می نماید. و عمومیت به این معنی است که یافته ها ارتباط نظری با هم داشته باشند، اطلاعات توصیفی صرف درباره محتوا، بدون ارتباط با دیگر ویژگی های اسناد یا خصوصیات فرستنده و گیرنده پیام، ارزش چندانی ندارد.

روش تاریخی

مطالعه، درک و شرح رویدادهای گذشته باید مبتنی بر یک فرضیه باشند در غیر این صورت به یک جستجوی بی هدف تبدیل می گردد. (مطالعه تحولات ساختار نظام مدیریت بندری ایران)

تحقیق مورد کارانه

برخورد با موقعیت مساله ای. تصویری جامع و گسترده در موردی ویژه ارایه می نماید و پژوهشگر تمام مواردی که در زمینه ای خاص مطرح است را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. (بررسی نظام برنامه ریزی آموزشی سازمان و ارایه راهکارهای بهبود) (آنچه که هو آنچه که باید باشد).

پانل

مطالعات اجتماعی را می توان در یک مقطع زمانی و یا در چند مقطع از زمان به انجام رساند. مطالعاتی که در مقاطع زمانی مختلف صورت می گیرد را مطالعات طولی می خوانند. در این تحقیقات مخصوصا تأثیر عامل زمان مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و از این طریق هم دگرگونی های مرتبط با عقاید، نظرات و حالات و هم تغییر در رفتار، عادات و … سنجیده می گردد.

4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1282

به "با انواع تحقیق بر اساس روش انجام آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع تحقیق بر اساس روش انجام آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید