ثبت آش 500 ساله یزدی ها در فهرست آثار ملی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شولی آش معروف یزدی ها با قدمت حداقل 500 سال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ثبت آش 500 ساله یزدی ها در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، آش شولی غذای محلی و مقوی یزدی هاست که در فصول مختلف سال طبخ و با چاشنی های مختلف سرو می گردد، اگرچه تاریخچه فراوری شولی یزدی بسیار کهن است ولی تاریخ مدونی برای فراوری آن وجود ندارد و تنها می توان برای تاریخ گذاری آن تنها به اطلاعات سینه به سینه ای اتکا کرد که از این طریق می توان حداقل تاریخ 500 ساله برای این آش سنتی یزدی در نظر گرفت.

  • آشنایی با روش تهیه آش شولی - غذای محلی یزد

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: شولی معروف ترین آش یزدی است که در عموم میهمانی های مردم یزد پخته و مصرف می گردد، این آش عموماً عصرها به عنوان میان وعده استفاده می گردد و جنبه وعده غذایی ندارد.

وی اضافه نمود: این آش خواص درمانی بسیاری دارد و مردم یزد در فصول مختلف و برای درمان بیماری های مختلف از شولی با چاشنی های مختلف و سبزیجات مختلف استفاده می نمایند.

صمدیانی در رابطه با تهیه این آش یزدی اظهار کرد: در تابستان های گرم و خشک یزد، شولی را با شلغم و مقداری نخود سالم یا نیم کوب و در زمستان های سوزناک و مرطوب آن را با برگ چغندر به جای اسفناج طبخ داده و گاهی کدو زرد اضافه و از رب انار نیز برای چاشنی استفاده می نمایند.

معاون میراث فرهنگی استان، اضافه نمود: استان یزد تنوع غذایی بالایی با توجه به اقلیم و آب و هوایش دارد که آش ها، از جمله این غذاهای مقوی و لذیذ به شمار می آیند.

البته در یزد آش گندم (حلیم)، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغوره، آش انار و آش سبزی از دیگر آش های رایج هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1148

به "ثبت آش 500 ساله یزدی ها در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت آش 500 ساله یزدی ها در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید