ثبت امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله با جرم های متفاوت

به گزارش تور ارمنستان ارزان، کشف امواج گرانشی در سال 2015 همچون باز شدن پنجره ای جدید رو به کیهان بود. امواجی که وجودشان در نظریه نسبیت عام اینشتین پیش بینی شده بود و پس از یک قرن بالاخره دانشمندان پیروز به ثبت آن ها شدند. از آن زمان تا کنون اخترشناسان توانسته اند امواج گرانشی حاصل از برخورد سیاهچاله ها به یک دیگر را چندین بار ثبت کنند. موردی که اخیرا ثبت آن اعلام شده اما یک نمونه خاص است.

ثبت امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله با جرم های متفاوت

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

در 12 آوریل سال 2019 آشکارسازهای امواج گرانشی موجی را ثبت کردند که بر اثر برخورد دو سیاهچاله به وجود آمده بود. ثبتی که در ابتدا همچون موارد پیشین به نظر می رسید، اما با بررسی های دقیق تر تعیین شد که این رویداد با آن چه که پیش از این مشاهده شده بود متفاوت است.

در موارد پیشین امواج گرانشی تابش شده اغلب حاصل برخورد سیاهچاله هایی با جرم تقریبا یکسان بود. در مورد اخیر اما جرم یکی از سیاهچاله ها حدود چهار برابر سیاهچاله دیگر است.

با توجه به مواردی که پیش از این مشاهده شده بود رویداد اخیر چیزی نبود که دانشمندان انتظار آن را داشته باشند. دانشمندان با بررسی امواج گرانشی حاصل از این رویداد شواهد برخورد سیاهچاله ای با جرمی در حدود هشت برابر جرم خورشید با سیاهچاله دیگری که جرم آن حدود 30 برابر جرم خورشید بود را مشاهده کردند. این برخورد سهمگین که باعث لرزش بافتار فضا-زمان شد در فاصله 2/4 میلیارد سال نوری از زمین اتفاق افتاده است. رصدخانه های امواج گرانشی لایگو (LIGO) در آمریکا و ویرگو (VIRGO) در ایتالیا امواج گرانشی حاصل از برخورد این دو سیاهچاله را ثبت کردند.

موردی که دانشمندان پیروز به ثبت آن شده اند یک نمونه نادر است. ثبت این موارد خاص به اخترشناسان کمک می کند تا بتوانند به درک بهتری از فرآیند تشکیل سیاهچاله های دوتایی و در نهایت ادغام آن ها برسند. از سوی دیگر آشکارسازی چنین موارد نادری این امکان را به دانشمندان می دهد تا با روش های جدیدی نظریه نسبیت عام را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند.

سابقه مشاهده امواج گرانشی

کشف امواج گرانشی برای اولین بار در سال 2015 و با کمک آشکازساز لایگو رخ داد. پس از آن لایگو با همکاری رصدخانه ویرگو رصدهای خود را تا سال 2017 ادامه دادند. در جریان این کمپین رصدی ده رویداد دیگر ثبت شد.

سومین دوره رصدها نیز از آوریل سال 2019 آغاز شد و در اواخر ماه مارس امسال به پایان رسید. در جریان این برنامه رصدی بیش از 50 نامزد رویداد امواج گرانشی ثبت شده است. دانشمندان در حال حاضر مشغول بررسی این داده ها هستند و احتمالا باید منتظر اخبار دیگری نیز در این زمینه باشیم.

نتایج پژوهش اخیر 18 آوریل و در جریان یک کنفرانس آنلاین اعلام شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از برخورد دو سیاهچاله با جرم های متفاوت.

Credit: N. Fischer, H. Pfeiffer, A. Buonanno (Max Planck Institute for Gravitational Physics), Simulating eXtreme Spacetimes (SXS) Collaboration

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1304

به "ثبت امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله با جرم های متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت امواج گرانشی حاصل از برخورد دو سیاهچاله با جرم های متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید