خبرنگاران بیش از 350 هزار تُن فرآورده دامی پارسال از مرز بازرگان ترانزیت شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، ارومیه- خبرنگاران- رییس شبکه دامپزشکی ماکو گفت: در سال گذشته 350 هزار و 351 تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت های بهداشتی در قرنطینه به وسیله مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شده است.

خبرنگاران بیش از 350 هزار تُن فرآورده دامی پارسال از مرز بازرگان ترانزیت شد

فاطمه آیرم روزپنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اعلام کرد: از این میزان، 337 هزار و 513 تن فرآورده های دامی بود که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری شده بود که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

وی عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی مطرح نمود و اضافه نمود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می نماید و در تسهیل تجارت منطقه ای تاثیرگذار است.

رییس شبکه دامپزشکی ماکو گفت: در این مدت به وسیله قرنطینه مرز بازرگان، 10 هزار و 26 تن انواع فرآورده دامی نیز از کشورهای اروپایی وارد کشور شد که به طور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن، اسب و خوراک ماهی بود.

آیرم اضافه نمود: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور به وسیله مرز بازرگان نیز در این مدت 2 هزار و 812 تن شامل پودر گوشت طیور، ماهی زینتی، ضایعات پشم گوسفندی، چرم، دنبه گوسفندی، بره موم، آرتمیا و پودر صدف معدنی بوده است.

وی اعلام کرد: در شرایط کنونی که با اپیدمی کرونا روبرو هستیم از جمله مهمترین شرایط بازگشایی گمرک بازرگان استقرار و فعالیت سیستم ضدعفونی در نقطه صفر مرزی گمرک بازرگان است که تمام پرسنل این شبکه شبانه روز کوشش می نمایند تا در این شرایط سخت به اقتصاد کشور و برطرف نیازهای اساسی کشور در حوزه واردات و صادرات و حمل نقل یاری نمایند.

گمرک بازرگان از اسفند 1398 به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان به صورت یک طرفه از سمت ترکیه مسدود شد که با رایزنی مقامات کشورمان این مرز مجددا در خرداد 1399 فقط برای ترانزیت و صادرات کالاها بازگشایی شد.

اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به جهت حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است.

مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار گرفته است؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شد و تنها مرز 24 ساعته و بین المللی مابین ایران و ترکیه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1941

به "خبرنگاران بیش از 350 هزار تُن فرآورده دامی پارسال از مرز بازرگان ترانزیت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از 350 هزار تُن فرآورده دامی پارسال از مرز بازرگان ترانزیت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید