جهان درگیر یک جنگ بیولوژیک شده است؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، روزنامه همشهری - ساسان خوشحال منفرد: از همان نخستین روز های شیوع نوع جدید ویروس کرونا، شائبه راه افتادن یک جنگ بیولوژیک در جهان قدرت گرفت. شاید چند هفته قبل، این موضوع خیلی جدی گرفته نمی شد، اما اکنون چین و آمریکا به صورت علنی یکدیگر را به راه اندازی یک جنگ بیولوژیک متهم می نمایند. اگرچه به صورت قطعی نمی توان این موضوع را تأیید و یا تکذیب کرد، اما هرگز نمی توان احتمال آن را نیز منکر شد. متهم کردن آمریکا به صورت علنی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین و از سوی دیگر حمله سیاسی آمریکا به پکن باعث شده تا بار دیگر شایعات جنگ بیولوژیک و ساخت این ویروس جدید در آزمایشگاهی محرمانه قوت بگیرد.

جهان درگیر یک جنگ بیولوژیک شده است؟

کاربرد گسترده سلاح های بیولوژیک

تصورش را بکنید که یک فرد در گوشه ای از شهر ایستاده و می خواهد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خود را به مقصد برساند. او راحت سوار اتوبوس می شود و در ایستگاه مورد نظر پیاده می شود. زندگی روزمره اش را دنبال می نماید، اما چند روز بعد دچار بیماری سختی شده و از دنیا می رود. علت مرگ چه بوده است؟ بیماری. این اتفاق برای یک بلغاری تبعیدی در لندن و در دهه 1970 رخ داد.

سرویس جاسوسی بلغارستان، او را از طریق یک سلاح بیولوژیک و با استفاده از یک گلوله بسیار بسیار ریز شکار کرد. داستان استفاده از اسلحه های بیولوژیک به سال ها قبل بازمی شود؛ حتی چند صد سال پیش از میلاد مسیح. از آن موقع ها تا به امروز، ساخت، توسعه و استفاده از چنین سلاح هایی در دنیا رواج یافته است؛ البته به صورت محدود نه خیلی فراگیر. گفته شده در زمان جنگ دنیای اول، آلمان ها، گاو ها و اسب هایی که قرار بود به آمریکا و فرانسه برده شود را آلوده می کردند. در سال 1937، ارتش امپراتوری ژاپن برنامه هایی را برای ساخت و توسعه سلاح های بیولوژیکی در دستور کار قرار داده بود. در سال 1943 و در خلال جنگ دنیای دوم، آمریکا برنامه تحقیقاتی را درخصوص سلاح های بیولوژیک شروع کرد که این تحقیقات تا سال 1969 ادامه داشت.

ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا این برنامه را تعطیل کرد، اما شواهد بسیار زیادی وجود دارد که آمریکایی ها برنامه های خود را به صورت فوق سری پیش برده اند. گفته شده، عراق نیز در زمان صدام برنامه هایی درخصوص توسعه سلاح های بیولوژیکی در دست داشته و بمب ها و موشک هایی را نیز بر این اساس فراوری نموده بود.

خروج کرونا از آزمایشگاه نظامی آمریکا؟

مؤسسه تحقیقات دنیا در کانادا مطلبی را به قلم لری رومانوف محقق روابط چین و غرب که اکنون در شانگ های چین زندگی می نماید منتشر نموده که رومانوف در آن نوشته است: اپیدمیولوژیست ها و دانشمندان ژاپنی و تایوانی تشخیص داده اند که ویروس جدید کرونا به طور حتم از آمریکا سرچشمه گرفته، چراکه این کشور تنها کشوری است که از هر 5 نوع شناخته شده این ویروس دارد. در شهر ووهان چین تنها یکی از این نوع ها وجود دارد که البته آن را در قیاس به عنوان نوعی شاخه می شناسد که به خودی خود نمی تواند وجود داشته و باید از درختی رشد نموده باشد.

یک پزشک تایوانی گفته که در آگوست سال 2019، ایالات متحده ناگهان به صورت گسترده ای درگیر یک نوع ذات الریه یا مشابه آن شد که آمریکایی ها علت را مصرف سیگار های الکترونیکی اعلام کردند، اما واقعیت این بود که نمی توان چنین چیز هایی را به بیماری ربط داد. او می گوید که برای مقامات آمریکایی نامه نوشته و به آن ها گفته که مرگ های ثبت شده در آمریکا به خاطر ذات الریه، در اصل به دلیل ویروس کرونا بوده است.

این پزشک تایوانی ادعا نموده که گفته هایش توسط آمریکایی ها نادیده گرفته شده است. کمی پیش از این، آزمایشگاه بیولوژیک نظامی آمریکا در فورد دیتریک مریلند به دلایل بهداشتی تعطیل شد و پس از آن، داستان اپیدمی سیگار الکترونیک به وجود آمد. ما همچنین شهروندان ژاپنی را در سپتامبر سال 2019 در هاوایی داشتیم که آلوده به ویروس بودند و این درحالی بود که آن ها هرگز به چین نرفته بودند.

تعریفی از جنگ بیولوژیک

در این نوع جنگ، از عوامل زیستی مانند باکتری، ویروس، قارچ و فرآورده های آن ها استفاده می شود. طبق قوانین بین المللی استفاده از سلاح های بیولوژیک ممنوع بوده و یک جنایت جنگی محسوب می شود. مهمات سلاح های بیولوژیک در آزمایشگاه ها فراوری می شود. بسیاری از اسلحه های زیستی، کاربردی شبیه به سلاح های معمول دارند با این تفاوت که گلوله های شان حاوی مواد منفجره و... نیست، بلکه در داخل آن ها ویروس، باکتری یا سم قرار گرفته است. گاه با آلوده کردن جمع کوچکی، می توان جامعه عظیم تری را مورد هدف قرار داد. مسری بودن بسیاری از عوامل بیولوژیک، می تواند فاجعه بار باشد.

عوامل باکتریایی

یکی از باکتری هایی که به عنوان سلاح بیولوژیک مدنظر قرار می گیرد، باسیلوس آنتراسیس است که منجر به بیماری سیاه زخم می شود. باکتری بروسلا سویس نیز که منجر به تب مالت می شود، یکی دیگر از موارد مربوط به سلاح زیستی می شود.

عوامل ویروسی

ویروس ها به مراتب ناشناخته تر هستند و به همین دلیل مبارزه با آن ها کار دشوارتری خواهد بود. ویروس ها ساده ترین نوع میکرو ارگانیسم ها هستند که شامل یک پوشش پروتئینی با ماده ژنتیک (DNA یا RNA) داخل آن، می شوند. ویروس هایی مانند وارﯾﻮﻻ ﻣﺎژور که بیماری طاعون را در پی دارد و فلاوی ویروس ها و آرنا ویروس ها که باعث تب های ویروسی می شود.

عوامل توکسین

سمومی مانند: ﺗﻮﮐﺴﯿﻦ ﮐﻼﺳﺘﺮﯾﺪﯾﻮم ﺑﻮﺗﻮﻟﯿﻨﻮم و رایسین در سلاح های بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند. این سموم معمولا نسبت به وزن سمی تر از عوامل شیمیایی هستند و عدم فرار بودن آنها، شاخص آن ها در مقابل بسیاری از عوامل تهدیدکننده شیمیایی است. ضمن آنکه عوامل سمی، معمولا تأثیر چندانی روی

پوست ندارند.

آلودگی بیولوژیک

یکی از نکات مهم درخصوص عوامل زیستی این است که آن ها قادر هستند که به ذرات آئروسل در اندازه یک تا 5 میکرون تبدیل شده و تا ساعت ها در هوای معمولی شناور بمانند و درصورت تنفس به آسانی جذب می شوند. این ذرات را می توان به 2 شکل وارد محیط کرد؛ پخش خطی از طریق هواپیما که از روی هدف عبور می نماید و پخش نقطه ای که می شود از طریق موشک آن را بر سر هدف پرتاب کرد.

در میدان های جنگ، این روش ها کارایی دارند و باعث می شود تا سربازان دشمن به سادگی از پا درآیند. اما درخصوص روش های مخفی، استفاده از سلاح های خاص تر در دستور کار واقع شده است. در دنیای امروزی، شاید دیگر ساختن سلاح های بیولوژیک و سوار کردن آن روی موشک ها و جا دادن شان درون بمب ها، کمی از اذهان دور شده باشد، اما روش های نوین جنگ بیولوژیک را هرگز نباید دست کم گرفت. انتقال ویروس به صورت مولکولی می تواند یک جامعه را در معرض خطر قرار دهد؛ ویروس هایی که نه واکسنی دارند و نه راهی برای درمان قطعی.

ادعای فراوری ویروس کرونا در ووهان

روزنامه اکسپرس با متهم کردن چینی ها، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاهی در شهر ووهان چین دانست که به صورت تصادفی از آن خارج شده است. فرانسیس بویل، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه ایلینویز و مشاور کنوانسیون سلاح های بیولوژیک معروف به قانون ضدتروریسم سلاح های زیستی مصوب 1989 می گوید: تفنگ دودزا، تئوری جنگ بیولوژیک درخصوص ویروس کرونا را به اثبات می رساند. می خواهم به مطالعه علمی در این خصوص بپردازم تا شما پیامد های آن را بفهمید. معتقدم که آن ها از اسلحه دودزا استفاده نموده اند. من به وضوح فکر می کنم که ویروس کرونای ووهان از تاسیسات آزمایشگاهی BSL-4 بیرون آمده باشد؛ تاسیساتی که تنها چند کشور معدود آن را در اختیار دارند. این یک ماده جنگی بیولوژیک است و هیچ استفاده علمی و پزشکی قانونی برای به دست آوردن فناوری عملکرد آن وجود ندارد.

آماده باش

دقیقا نمی توان گفت که در خصوص ویروس کرونای جدید چه اتفاقی اتفاق افتاده است. آیا واقعا چنین ویروسی را که انتشارش چه به صورت عمدی و چه به شکل سهوی بوده باشد، باید در زمره سلاح های بیولوژیک قرار داد؟ با این حال باید گفت که امروزه دنیا با یک پدیده بسیار جدی روبه رو شده است و خواسته یا ناخواسته ممکن است درگیر یک جنگ بیولوژیک شده باشد. در لابه لای اتهام زنی هایی که تعیین نیست تا چه اندازه می تواند صحت داشته باشد، لزوم آمادگی و مقابله با سلاح های بیولوژیک یک اصل محسوب می شود.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1432

به "جهان درگیر یک جنگ بیولوژیک شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان درگیر یک جنگ بیولوژیک شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید