همه آنچه باید در مورد تحصیل در کانادا بدانیم

به گزارش تور ارمنستان ارزان، دانشگاه های کانادا به دلیل قدمت و امکانات بسیار ویژه ای که در اختیار دانشجویان خارجی برای تحصیل در کانادا قرار می دهند، همیشه کانون توجه علاقه مندان به تحصیل در خارج واقع شده است.

همه آنچه باید در مورد تحصیل در کانادا بدانیم

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شاقتصادی است که از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده است. این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شاقتصادی گسترده است. کانادا با مساحت 9.98 میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور دنیا از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور دنیا از نظر مساحت خشکی است. مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، بلندترین مرز زمینی در دنیا است. بخش زیادی از خاک کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.

البته در کانادا اهمیت زیادی به یادگیری داده می گردد و سیستم آموزش و پرورش کانادا از استانداردهای بالایی برخوردار است. این کشور در مقایسه با میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بودجه بیشتری را برای آموزش اختصاص می دهد و در بین کشورهای G-8 (انجمن متشکل از هشت کشور ثروتمند دنیا) در مقام دوم قرار گرفته است. از طرفی، کانادا باوجود همسایگی با آمریکا پایین ترین نرخ جرم و جنایت را در منطقه دارد و همین موضوع این کشور را تبدیل به مکانی امن برای تحصیل و زندگی در خارج می نماید.

نکته قابل توجه اینکه شهریه تحصیل در کانادا در مقایسه با انگلیس، استرالیا و نیوزلند پایینتر است. در کانادا برای یاری به هزینه های تحصیل بورسیه های بسایری (مخصوصا برای دانشجویان برتر) وجود دارد و بیشتر این بورس ها برای مقاطع فوق لیسانس و بالاتر هستند؛ ولی برای مقطع لیسانس نیز تعدادی این بورس ها وجود دارد که می تواند هزینه تحصیل در کانادا را کاهش چشمگیری دهد.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کانادا بچه ها از 3 تا 6 سالگی در مهد کودک ها و دوران آمادگی، تحت تعلیم و تربیت قرار می گیرند. آغاز دوره ابتدایی (Elementary School) از 6 سالگی است. در استان کبک کلاس اول تا ششم و در استان های دیگر کلاس اول تا هفتم را دوره ابتدایی می دانند. دوره دبیرستان (Secondary School) چهار سال است (کلاس هشتم تا دوازدهم). نظام تحصیلی پیش دانشگاهی در این کشور به گونه ای است که تا قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزان حدود 12 سال تحصیل می نمایند. البته در استان اونتاریو برای اخذ دیپلم دبیرستان باید 13 سال درس بخوانند و دانش آموزان شش سال درس به نام دروس علمی اونتاریو (Ontario Academic Credits (OAC را نیز در سال سیزدهم می گذرانند.

تحصیلات دانشگاهی

دانشگاه های کانادا در انتخاب دانشجویان اختیار کامل دارند. شرط ورود به دانشگاه ها بر اساس معدل نمرات سال آخر دانش آموزان در دبیرستان ها است. شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا برای دانشجویان تمام وقت و نیمه وقت یکسان است. در مورد پذیرش دانشجو برای تحصیلات تکمیلی، دانشگاه ها بر اساس ضوابط خود اقدام به این امر می نمایند. مراکز آموزش عالی در کانادا مستقل هستند و مدارک دانشگاهی را خودشان صادر می نمایند. اکثر دانشگاه ها در کانادا انگلیسی زبان هستند، ولی هفت دانشگاه فرانسوی زبان و دو دانشگاه دو زبانه نیز وجود دارد.

دوره های تحصیلی

1.دوره های هنری و حرفه ای برای مدارک Certificate و Diploma: از دوره هایی هستند که پس از یک تا سه سال تحصیل به دلیل شرط ورود آسان تر و نداشتن معدل بالا برای ورود به دانشگاه ها در کالج ها گذرانده می گردد.

Bachelor .2: شامل چهار سال تحصیل تمام وقت است؛ در بعضی رشته ها مانند معماری طول این دوره به پنج سال نیز می رسد. در استان اونتاریو به دلیل طول دوره دبیرستان که 13 سال است، دوره های سه ساله نیز وجود دارند.

3. Master: برای ورود به این دوره داشتن مدرک Bachelor با معدل حداقل B لازم است. در صورتی که دانشجو بخواهد در رشته ای غیر از رشته قبلی اش ادامه تحصیل دهد، باید تعدادی درس اضافی بگذراند؛ به همین دلیل طول دوره هایMaster از یک و نیم تا سه سال متغیر است. در ضمن در این دوره دانشجو می تواند درس با (Dissertation) پژوهش را مدنظر قرار دهد یا بیشتر به درس پرداخته و در نهایت یک یا دو کار علمی کوچک را پشت سر گذارد.

Ph.D .4: برای ورود به این دوره معدل +B یا بالاتر در دوره Master مورد احتیاج است. علاوه بر این دانشجو باید توصیه نامه های کتبی استادان قبلی را داشته باشد که توانایی او را برای پژوهش نشان دهد. برای دوره .Ph.D در کانادا دانشجو باید حداقل سال های تحصیلی تمام وقت، گذراندن دروس مشخص شده، گذراندن امتحان جامع (کتبی یا شفاهی یا هر دو) و نوشتن و دفاع شفاهی از انتها نامه پژوهشی را با موفقیت بگذراند. طول متوسط دوره دکتری در دانشگاه های کانادا چهار سال است. در موارد خاصی امکان اخذ مدرک Ph.D. بدون دریافت Master و به صورت انتقال از این مرحله و تنها با داشتن Bachelor میسر است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک Certificate و Diploma و کلیه مدارک دانشگاهی (آکادمیک) 2 یا 3 سال تحصیل معادل حداقل 60 واحد به شرط تحصیل پیوسته و همگن که منجر به اخذ مدرک Bachelor نمی گردد، بعد از دیپلم دبیرستانی، کاردانی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک Bachelor بعد از دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

3. مدارک Master با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

4. مدارک .Ph.D با شرط داشتن کارشناسی ارشد، دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تدریس و تحقیق در دانشگاههای کانادا انگلیسی و در بعضی دانشگاه های ایالت کبک کانادا فرانسوی است.

مدت و هزینه دوره های زبان آموزی کانادا

طول دوره های زبان در کانادا 2 ماه تا 1 سال است. البته لازم به ذکر است با توجه به شرایط دریافت ویزا، شانس اخذ ویزا برای دوره های زبان بسیار کم است. هزینه دوره ها تقریبا برای هر ترم 2 ماهه 1500 دلار است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

  • شهریه دوره کارشناسی: از 14,000 تا 17,000 دلار در سال بسته به رشته و استان متغیر است.
  • شهریه دوره کارشناسی ارشد و دکتری: از 1,900 تا 33,000 دلار در سال بسته به رشته و استان متغیر است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

میانگین هزینه زندگی شامل خوابگاه خورد و خوراک، حمل ونقل و غیره را می توان ماهانه 1000 تا 1200 دلار تخمین زد. اگرچه هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا براساس شهر محل اقامت و دانشگاه محل تحصیل متغیر است، ولی به طور میانگین می توان مبلغی بین 20,000 تا 30,000 دلار کانادا در سال را در نظر داشت.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های کانادا

تحصیل در کانادا به همراه بورسیه اگرچه اندکی سخت است، ولی در مقابل دانشجو می تواند به دور از دغدغه و فشار اقتصادی به ادامه تحصیل بپردازد. (لیست بورسیه دانشگاه های کانادا در وب سایت معتبر topuniversities)

شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

برای ادامه تحصیل از کارشناسی به کارشناسی ارشد، متقاضی حتما باید 22 سال و حداکثر 29 سال سن داشته باشد. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری باید حداکثر 38 سال داشته باشد.

برترین دانشگاه های کانادا

دانشگاهرتبه
University of Toronto31
McGill University32
University of British Columbia51
University of Alberta90
Université de Montréal130
McMaster University140
University of Waterloo152
Western University210
University of Calgary217
Queens University224

تعطیلات انتها سال تحصیلی

اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور ماه (ماه می تا آگوست).

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟ بله، دانشجویان در ایام تعطیلات دانشگاه ها می توانند از خوابگاه استفاده نمایند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در کانادا

همه دانشجویان در طی تحصیل خود ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. هزینه های پزشکی در کانادا بسیار بالاست، به همین دلیل بیمه درمانی توصیه می گردد. ارزان ترین نوع بیمه تقریبا سالی 450 دلار است. بعضی یاری هزینه های تحصیلی بیمه درمانی را هم پوشش می دهند.

آب و هوای کانادا

بیشتر نقاط کانادا چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان را به شکل قابل تفکیک تجربه می نماید. دمای هوا در اقصی نقاط کانادا کاملا متفاوت است.

ویزای دانشجویی کانادا

با دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا دانشجو می تواند تا انتها اعتبار ویزا (معمولا تا انتها دوره تحصیلی میباشد) بدون محدودیت به کانادا سفر کند. پس از دریافت پاسخ مثبت از اداره مهاجرت معمولا ویزای کوتاه مدتی در پاسپورت دانشجو درج می گردد که به محض ورود به خاک کانادا آفیسر ویزای تحصیلی را برای فرد صادر خواهد نمود.

برای دریافت ویزای دانشجویی متقاضی باید دارای شرایط زیر باشد:

  • اخذ پذیرش از یک دانشگاه، کالج یا مرکز آموزشی معتبر
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی
  • برخورداری از توان اقتصادی کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی
  • داشتن سلامت کافی و نداشتن سابقه ارتکاب جرم

اخذ ویزا برای والدین دانشجو: بستگی به شرایط سفارت در آن موقع و همچنین نظر مسئولی که پرونده را آنالیز می نماید، دارد.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه: دانشجو در ایام تعطیل می تواند کار کند و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش: احتمال آن که همزمان دانشجو و همسر وی بتوانند ویزا بگیرند، کم است؛ زیرا باید ثابت نمایند بعد از اتمام تحصیلاتشان به کشورشان باز خواهند گشت؛ که شاید در صورت همراهی همسر، اثبات چنین ادعایی سختتر گردد. به هر حال هر ساله تعداد زیادی دانشجو به همراه همسر خود به کانادا سفر می نمایند.

آیا ویزای دانشجویی کانادابرای چند بار ورود و خروج است؟ بله، ویزای کانادا برای چند بار ورود و خروج است.

منبع: کجارو / canada.ca / applyclub.com / scholars4dev.com / scholarshipscanada.com / studyincanada.com / topuniversities.com / studying-in-canada.org / studyabroad.shiksha.com / universitystudy.ca / studyincanada.com.ng / cic.gc.ca / educanada.ca / true
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 521

به "همه آنچه باید در مورد تحصیل در کانادا بدانیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه آنچه باید در مورد تحصیل در کانادا بدانیم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید در مورد تحصیل در کانادا بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید