ستاری: بیش از 7هزار شرکت دانش بنیان و خلاق به ارزش آفرینی و اشتغال یاری می نمایند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین افتتاح رسمی 5 طرح فناورانه ملی با حضور رییس جمهوری، بر اهمیت خانه های خلاق و رویکرد تازه به اقتصاد دانش بنیان با ظرفیت شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی تاکید نمود.

ستاری: بیش از 7هزار شرکت دانش بنیان و خلاق به ارزش آفرینی و اشتغال یاری می نمایند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران،خانه های خلاق و نوآوری در کاشان و تهران، نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت، اتوبوس برقی شهری، کارخانه های نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه و رصدخانه ملی کاشان طرح هایی هستند که با هزینه ای بالغ بر 384 میلیارد تومان اجرا شده و امروز به شکل رسمی به بهره برداری رسیده اند.

با بهره برداری از این طرح ها برای هزار و 195 نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می گردد.

رویکردی نو به اقتصاد دانش بنیان با افتتاح خانه های خلاق و نوآوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی از طرح های کلان ملی فناورانه که با حضور رییس جمهوری صورت گرفت، نقش خانه های خلاق و نوآوری را در توسعه اکوسیستم نوآوری به یاری شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی اثربخش دانست و گفت: 11 خانه خلاق در کشور میزبان صنایع خلاق و فرهنگی است که تا انتها سال بیش از 30 خانه خلاق در کشور راه اندازی می گردد. این خانه ها اندازه شرکت های خلاق فعال در حوزه هایی چون صنایع دستی و فرهنگی، انیمشن، فیلم، نرم افزارها و بازی های رایانه ای، اسباب بازی، رسانه های تصویری، گردشگری، مد و پوشاک و گیاهان دارویی است و دستاوردهای جوانان تحصیل نموده و نوآور را تجاری سازی می نماید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به پیوستن جمع شرکت های خلاق و استارتاپ های حوزه های یادشده به اقتصاد دانش بنیان گفت: توسعه دانش بنیان صرفا محدود به فناوری پیشرفته نیست و با وجود بازار بیش از 2700 میلیارد دلاری در دنیا این ظرفیت هم به دانش بنیان پیوند خورد.

وی با اشاره به همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رویکرد تازه به خانه های قدیمی و استفاده از آن ها در راستای رونق شرکت های خلاق گفت: تا پیش از ابتکار خانه های خلاق و نوآوری، کاربری این خانه ها محدود به هتل یا رستوران بود، اما اکنون به عرصه ای مناسب برای توسعه نوآوری ها و راه اندازی شرکت های خلاق شده اند. این رویکرد و دیدگاه تازه به توسعه فناوری در حوزه هایی که به شدت ثروت آفرین و اشتغال زا هستندگرچه فناوری پیشرفته و پیچیده ندارند، می تواند یک تحول را در اقتصاد دانش بنیان رقم بزند.

معرفی توانمندی های دانش بنیان ایران ساخت زیر سقف خانه های نوآوری و صادرات فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به شکل گیری شبکه ای تعاملی از شرکت های دانش بنیان و خلاق برای معرفی توانمندی اکوسیستم نوآوری ایران به سایر کشورها گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی و راه اندازی این خانه ها در کشورهایی که مقصد صادراتی هستند با هدف معرفی دستاورد و توانمندی شرکت های دانش بنیان و خلاق ایران راه اندازی شده است.

ستاری، از راه اندازی خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران گفت و ادامه داد: محل تمرکز و مبدأ این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی راه اندازی شده و شعبه مرکزی خانه های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی است.

وی با بیان این که پیش از این، خانه نوآوری و صادرات فناوری (iHiT) در کشورهای کنیا، سوریه، چین و روسیه هم ایجاد شده اند، اضافه کرد: شعبه این مرکز به اسم مبدأ ارتباطی با دیگر خانه های فناوری و نوآوری، زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران فعالیت می نماید.

گامی جهشی برای توسعه حمل و نقل پیشرفته

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به ساخت اتوبوس برقی ایران ساخت به اسم یکی از تحول ها در توسعه حمل و نقل پیشرفته گفت: این پروژه فناورانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال گذشته شروع شد و شرکت های دانش بنیان پیروز شدند قوای محرکه الکتریکی داخلی سازی و بومی سازی و ایران ساخت نمایند.

وی اضافه کرد: اتوبوس برقی با همکاری بین شرکت دانش بنیان در تهران و شرکت زرین خودرو، شروع کارش را با شهرداری تهران کلید می زند. این پروژه تحولی فناورانه در صنعت حمل و نقل خواهد بود.

پهنه ای برای فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری کرمانشاه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از راه اندازی کارخانه نوآوری و برج فناوری کرمانشاه به اسم یک پهنه برای یاری به فعالان فناور غرب کشور گفت و ادامه داد: این کارخانه فضایی تازه را برای فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری غرب کشور ایجاد نموده است.

ستاری، نقش آفرینی پررنگ شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد کشور را ماحصل کوشش ها و نقش آفرینی بخش خصوصی دانست و گفت: اکنون تعداد شرکت های دانش بنیان و خلاق از 7هزار شرکت فراتر رفته است.

تحول آفرینی با یاری فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش افتتاح رصدخانه ملی ایران در کاشان، از کوشش تحول آفرین شرکت های دانش بنیان در تحقق طرح های کلان ملی گفت و ادامه داد: رصدخانه ملی ایران، در شهر کاشان، یکی از طرح های اقتدارآفرین و دانش فنی بالا، جزو 8 رصدخانه عظیم مقیاس در نیک کره شمالی زمین به تعداد می رود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بعلاوه از فراوری قطعات ایران ساخت این تلسکوپ با دانش فنی بومی گفت و ادامه داد: این طرح کلان ملی از سال 1387 از میان80 نقطه انتخاب شده است و چند قله دیگر هم در اطراف این محدوده وجود دارد که می تواند ظرفیت مناسبی توسعه دانش و فناوری نجوم با سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.

ستاری با بیان این که تمام دانش فنی و تجهیزات این تلسکوپ در داخل کشور فراوری شده است، ادامه داد: سرریز دانش، تجربه و فناوری های بهکار رفته در ساخت این تلسکوپ و احداث رصدخانه گام شروعین در توسعه دانش و فناوری نجوم و اخترفیزیک کشور است، موضوعی که می تواند زمینه تعامل و گفت2وگوی هرچه بیش تر دانشمندان و متخصان داخلی با دیگر کشورها و ایجاد شبکه ای از ارتباطات و تبادل دانش و فناوری را در پی داشته باشد.

ستاری با اشاره به این که آیینه3.4 متری این تلسکوپ با وزن 4 تن با دقتی میکرو متری کار می نماید و ساخت دانشمندان و فناوران داخلی است، ادامه داد: بیش از 2.5 میلیون نفر ساعت نیروی انسانی بر روی این پروژه فناورانه فعلیت داشتند و بیش از 40 هزار قطعه را ایران ساخت کردند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان نقش نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص در نهایی شدن پروژه رصدخانه ملی ایران را اثرگذار دانست و اضافه کرد: این پروژه فناورانه، مایه مباهات و فخر ملی است و زمینه اقتدار علمی و فناوری کشور را به همراه می آورد ؛ بعلاوه در سال های آینده می تواند زمینه ساز حضور ایران در میان بهترین کشورهای فعال در این حوزه گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از اتصال دانش و تخصص ایران به شبکه دنیای نجوم گفت و ادامه داد: این رصدخانه می تواند ارتباط ایران را با سایر کشورهای دنیا در رصد پدیده های نجومی و توسعه دانش و فناوری این حوزه آسان کند. دانشمندان ممکن است سال ها برای رصد یک پدیده اخترفیزیکی کوشش نمایند که با ایجاد شبکه ای از فناوران، دانشمندان و متخصصان با یکدیگر، این کار تسهیل خواهد شد.

وی با بیان این که گفتمان دانش بنیان از محصولات دارای پیشرفته فراتر رفته است، ادامه داد: خانه های خلاق، گام تازه ای از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که بخشی از اکوسیستم نوآوری را که اشتغال آفرین و درآمدزا بود اما از ویژگی پیچیدگی فناوری نبودند، زیر یک سقف گرد آورد و به اقتصاد دانش بنیان پیوند داد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2074

به "ستاری: بیش از 7هزار شرکت دانش بنیان و خلاق به ارزش آفرینی و اشتغال یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: بیش از 7هزار شرکت دانش بنیان و خلاق به ارزش آفرینی و اشتغال یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید