سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان کشور ارمنستان با حضور وزرای امور خارجه دو کشور افتتاح شد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد

به گزارش ایرنا، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان کشور ارمنستان امروز آدینه 29 مهرماه با حضور، حسین امیرعبداللهیان و آرارات میرزویان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان رسماً افتتاح شد.

امیرعبداللهیان 17 مهر امسال با اعلام خبر تأسیس این کنسولگری در نقطه صفر مرزی دو کشور، تصریح نموده بود: با نگاه به مباحث مالی، توسعه همکاری ها با کشور ارمنستان و بعلاوه تقویت جهت ترانزیتی شمال - جنوب که از اولویت های دولت سیزدهم است، تصمیم گرفته شد در مرکز استان سیونیک ارمنستان کنسولگری داشته باشیم.

مرتضی عابدین ورامین نخستین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ابتدای مهرماه در حضور عباس بدخشان ظهوری سفیر کشورمان در ارمنستان، حکم انتصاب خود را به میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر روز گذشته در صدر هیأتی بلندمرتبه سیاسی وارد فرودگاه ایروان شد و مورد استقبال مناتساکان صفریان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان نهاده شد.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به ایروان در جمع خبرنگاران از ترسیم نقشه و سند همکاری های بلندمدت با ارمنستان اطلاع داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران مخالف حضور بیگانگان در این منطقه از جمله در جمهوری های آذربایجان و ارمنستان است.

وزیر امور خارجه کشورمان بعلاوه در ملاقات با همتای ارمنستانی خود با اشاره به اینکه منطقه قفقاز شرایط سختی را پشت سر می گذارد، توضیح داد: احترام به تمامیت ارضی کشورهای حوزه قفقاز باید به عنوان اصل قرار گیرد و ایران نگرانی خود را از حضور نیروهای خارجی در این منطقه به صراحت اعلام نموده است.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر امورخارجه ارمنستان نیز توضیح داد: ایران هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را تحمل نمی کند و آن را خط قرمز خود می داند و برای جلوگیری از آن کوشش خواهد نمود.

قاپان کجاست؟

کاپان (به ارمنی: Կապան) یک شهرک در جنوب غربی ارمنستان و مرکز استان سیونیک است آن در 316 کیلومتر (196 مایل) جنوب مرکز ایروان واقع شده است. کاپان در منطقه ای جنگلی و در ریزشگاه دو رودخانه واقع شده است. این شهرک در دوره شوروی قاپان نامیده می شد

از محدوده کاپان فعلی برای نخستین بار در سده پنجم میلادی بعنوان زیستگاهی کوچک یاد شده است. کاپان که زمانی یک شهر پر جنب و جوش معدنکاری بود در پایانه های سده 19و با سرمایه فرانسویان ساخته شد. این شهر با اینکه از یک معماری شوروی گونه برخوردار است اما نمودی نسبتاً خوب دارد. در میدان اصلی این شهر هتلی بلند و یک موزه واقع شده است.

در کناره غربی شهر بر روی تپ های در جنوب رود وُغجی ویرانه های دژ هالیدزور بجا مانده است. این ساختمان که در سده 17 به عنوان یک صومعه ساخته شده بود در شروع سده 18 قرارگاه داویت بک سردسته جنگجویان آزادی بخش ارمنی علیه عثمانیان شد.

نام اصلی این شهر در زمان قاجارها معدن بوده که بعدها به قاپان و از سال 1991 به کاپان تغییر یافته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2501

به "سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید